Autobusováturistika jako jedna z částí celého cestovního ruchu se musí neustále přizpůsobovatzvyšujícím se nárokům a novým trendům v oblasti cestovního ruchu. RDA –mezinárodní svaz autobusové turistiky – se za dobu své více než 50letéexistence rozšířil z německy hovořících oblastí snad do všech koutů Evropy,a dokonce i do zámoří.
Rozmanitosta mnohostrannost autobusové turistiky se projevuje v členské struktuřeRDA. Pod jednou střechou zde nacházíme více než 3 000 členských firem atisíce dalších přidružených organizací. Pocházejí z více než 70 oblastía odvětví ve více než 30 nejen evropských zemí. Společnost funguje jakopojítko a katalyzátor mezi autobusovými dopravci, mezi pořadateli a zprostředkovateliv oblasti cestovního ruchu, turistickými podniky, dálkovými dopravnímiorganizacemi a ostatními dopravci. Díky tomuto propojení a úzké spoluprácise zvyšuje konkurenceschopnost zapojených podniků. Dále společnost nabízíširokou paletu služeb, rozsáhlé poradenství a podporu, umožňuje přímé,rychlé napojení na know-how neplacených i externích poradců bez spojovacíchstruktur, zastupuje a prosazuje zájmy všech členů jak na národní, tak ina mezinárodní úrovni. Před nadcházejícím srpnovým workshopem RDA v Kolíněnad Rýnem jsem požádal o rozhovor viceprezidenta sdružení Alberta Happa.
1) RDA je mezinárodním svazem, má své členy v 35 zemích. Můžete přiblížitnašim čtenářům činnost svazu a jeho pozici v některých zemích, zejménav České republice?
Pro naše členy zprostředkováváme veškeré kontakty v turistickém sektoru.Poskytujeme jim poradenství v právních, daňových a hospodářských otázkáchspojených s cestovním ruchem, nabízíme jim řešení prostřednictvím našichodborných právníků a daňových poradců. Pro odbornou přípravu a další vzdělávánípůsobí naše Cestovní akademie. Do České republiky sdělujeme potřeby našichhostů a jejich přání týkající se hotelových kategorií, zábavných a kulturníchpořadů, až po individuální incentivu. Současně našim zákazníkům předávámeotázky českých členů, aby bylo možné správně navrhovat nabídky.
2) TUI zaznamenala v letošním roce výrazný pokles v knihování leteckýchzájezdů (až 14 %). Jak se tato skutečnost odrazila na autobusové dopravě?
Objednávky zájezdů po silnicích nezaznamenávají v zásadě žádný pokles.Autobusová turistika se dokonce těší lehce zvýšenému zájmu o 2-3 %. Zvláštězájezdy do Česka zaznamenávají tento vzestup, zejména pak zájezdy s nabídkamilázeňských, wellnes a beauty programů.
3) Jaké vidíte největší problémy v Evropě z pohledu autobusovéhotouroperátora?
V podstatě je málo problémů. Po seznámení se speciálními nabídkamijsou vysvětlení v zásadě dostatečná. Je třeba dbát na to, aby podle možnostíhotely a ubytování představovaly shodnou klasifikaci a pokud možno stejnětak i cestovní kanceláře. Na překážku jsou velmi rozdílné silniční a daňovépoplatky. Předpisy týkající se délky autobusů by měl být brzy všechny vyčištěné.
Při sestavování denních etap (vzdáleností za den) by se mělo dbát nato, aby nebyly delší než 400 až 450 kilometrů a přestávky by měly být organizovanéjako malá kulturní či jiná zajímavost.
4) Jak se díváte na problematiku rozšíření Evropské unie o kandidátskézemě a případný dopad jejich vstupu na evropský trh autobusové dopravy?
Přistupující země by měly mít pokud možno stejný standard jako dosavadníčlenové, aby byl společný zákazník obsloužen stejně a dobře. Pro dodatečnénáklady by se měli hledat sponzoři.
5) Cesta autobusem do vzdálenějších destinací je nedílnou součástídovolené. Očekáváte nějaké nové trendy, aby se cestování stalo příjemnousoučástí dovolené? Budou některé nové trendy prezentovány také na RDA workshopu?
Jak už jsem se zmínil, je denní etapa rozhodující. Nutné zastávky byměly být plánovány v příjemných restaurantech, s nějakou malou nabídkoupro volný čas. Vedoucí zájezdu, průvodce nebo druhý řidič by o tom mělicestující dodatečně informovat a příjezd skupiny předem avizovat mobilem.Při šikovném a přitažlivém výběru nabídky je pak každá cesta příjemnýmzážitkem. Autobus by ale měl být při delších cestách klasifikován hvězdičkami.
Při workshopu se případně představí nové a změněné nabídky. Zajímavéjistě budou nabídky z Česka, Slovenska a jiných zemí, které v posledníchdeseti letech prezentují autobusovou turistiku s novými hodnotami.
Děkuji za rozhovor. Petr Frindt