Cestovat s kolem ve většině vlaků a cyklobusů nepřináší větší komplikace

Většina cyklistů se na dovolenou nebo výlet se svým bicyklem vydává autem. Přimontuje kolo nebo kola pro celou rodinu na střešní nebo zadní nosič a vyrazí. Co ale zbývá cyklistům, kteří třeba automobil nevlastní nebo se chtějí ke svému cíli přiblížit hromadnou dopravou? Musí zjišťovat informace o tom, zda mohou třeba ve vlaku, v letadle nebo cyklobusu přepravovat jízdní kolo a za jakých podmínek. Většinou to není problém, i když při přepravě na některých autobusových linkách a pak především v letadle musí být kolo speciálně připravené a zabalené.

Cestovat s kolem do zahraničí ve vlacích Českých drah není problém. „Dokonce mohu konstatovat, že ve srovnání například s cyklisticky velmi rozvinutými zeměmi, jako je Německo nebo Rakousko, nabízíme stejné nebo i větší možnosti cestovat do zahraničí s jízdním kolem. Přímými vlaky jsou dostupné významné mezinárodní cyklostezky v okolních zemích, například Dunajská (Řezno, Linec, Vídeň, Bratislava, Budapešť), Labská (Drážďany, Hamburk), Greenway Praha–Vídeň (Vídeň) nebo Rýnská (Basilej, Kolín nad Rýnem). Další cyklostezky jsou pro české cyklisty snadno dostupné s přestupem na vnitrostátní spoje v konkrétních státech,“ říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Přepravu kol zajišťují České dráhy ve spolupráci se zahraničními partnery jak v dálkových spojích – railjet, EuroCity –, tak i v regionální přeshraniční dopravě. Podmínky pro přepravu kol v mezistátních vlacích jsou obdobné jako ve vnitrostátních. Nejčastěji je kolo přepravováno jako spoluzavazadlo pod dohledem cestujícího. Bez větších problémů lze kola přepravovat na většině mezistátních linek, například z Prahy do Vídně a Grazu, z Prahy do Berlína a Hamburku, i na lince mezi Prahou, Vsetínem a Žilinou, stejně jako mezi Prahou, Plzní, Řeznem a Mnichovem či na lince Praha–Brno–Bratislava–Budapešť. V regionální dopravě jsou to prakticky všechny příhraniční vlaky. V dálkových vlacích je obvykle rezervace místa nutná, v regionálních přeshraničních spojích ji České dráhy ani nenabízejí. „Mezi nejvytíženější spoje u cyklistů patří vlaky z Prahy na severní Slovensko, do Bavorska a také do Rakouska,“ říká Petr Šťáhlavský.

Kola se nejčastěji ve vlacích ČD přepravují ve vyhrazených prostorech v osobních vozech pod dohledem cestujícího. To znamená, že majitel kola si musí svůj bicykl sám do vagonu naložit a také pak vyložit. Je to v podstatě stejné jako ve vnitrostátní přepravě. Podle typu použitých vozů má každý vlak stanovenou kapacitu, která odráží i obvyklou poptávku po přepravě. „Například ČD railjet Praha–Graz umožňuje přepravu 7 kol najednou, vlaky EuroCity a InterCity na trase mezi Prahou a Žilinou nabízejí 6 až 9 míst pro kola, spoje Euro­City na lince Praha–Budapešť mají k dispozici dokonce až 27 míst pro kola a na lince Praha–Mnichov je to 9 až 16 míst pro kola,“ vyjmenovává mluvčí ČD.

Běžně se ve vlacích mohou s kolem přepravovat rodiny nebo malé skupiny přátel. Celkový počet přepravovaných kol záleží na kapacitě vlaku. „Na zvláštní objednávku ale můžeme ve vybraných spojích přepravit i větší organizované skupiny. Takto jsme zajišťovali například přepravu účastníků s přibližně 70 jízdními koly na extrémní cyklistický závod 1 000 Miles, kteří jeli z Prahy na Slovensko vlakem a zpět se vraceli na kole,“ dodává mluvčí Českých drah.

RegioJet: ve vlacích ne, v autobusech ano

Pokud by chtěli cyklisti k přepravě kol využít linek RegioJet, měli by smůlu. „V tuto chvíli v našich vlacích nemáme speciální vozy určené pro přepravu jízdních kol. Přepravujeme proto pouze malé koloběžky, které lze uložit do prostor nad hlavami cestujících nebo pod sedadla,“ vysvětluje tisková mluvčí RegioJetu Radka Šťávová. Nicméně v autobusech RegioJet lze kola na vnitrostátních i mezinárodních linkách přepravovat. Počet míst pro nadměrná zavazadla je ale na každém spoji omezený, proto si cyklista musí místo pro jízdní kolo rezervovat společně s jízdenkou. Nejčastěji podle mluvčí Student Agency využívají cestující možnost kolo přepravit na vnitrostátních linkách, z těch zahraničních se cyklisté nejvíce ptají na možnosti dopravy do Skandinávie a Holandska. „Proto jsme se při aktuální obnově flotily našich autobusů rozhodli pořídit nejnovější model Irizar i8, který má oproti starší verzi větší zavazadlový prostor. Díky tomu můžeme cestujícím nabídnout více prostoru pro přepravu nadměrných zavazadel, kočárků, kol nebo také lyží a snowboardů,“ dodává Radka Šťávová. Jízdní kola a koloběžky musejí být při přepravě v autobusech RegioJet složeny a bezpečně zabaleny do krabic nebo přepravních vaků tak, aby nemohlo dojít k jejich poškození nebo k poškození zavazadel ostatních cestujících.

Kolo na cestu letadlem je třeba pečlivě připravit

Také České aerolinie přepravují ve svých letadlech pouze jízdní kola zabalená v ochranném obalu. Kolo také musí být částečně rozmontováno, musí mít tedy odmontované pedály a řídítka otočena a zafixována do podélné osy kola. „Pokud je kolo přepravováno jako přespočetné zavazadlo nad rámec bezplatné přepravy zavazadel, doporučujeme si jeho přepravu předem rezervovat a předplatit. V případě, že si cestující přepravu kola předem nezarezervuje, bude kolo přepraveno pouze v případě volné kapacity zavazadlového prostoru letadla,“ upozorňuje mluvčí ČSA Daniel Šabík. Správně zabalené kolo si mohou cestující na linkách ČSA nechat přepravit bezplatně jako zapsané zavazadlo, pokud se vejdou do bezplatného limitu přepravy zavazadel. Bezplatně dopravce přepravuje pouze jeden kus zavazadla s maximální hmotností 15 nebo 23 kg, a to včetně obalu, v závislosti na cílové destinaci. Pokud cyklista cestuje se zapsaným zavazadlem a kolem, za jeho přepravu zaplatí stejnou cenu jako za přespočetné zavazadlo. V případě, že si přepravu kola cyklista rezervuje s předstihem, tedy minimálně 36 hodin před odletem, cena za přepravu přespočetného zavazadla bude o čtvrtinu levnější než při platbě přímo na letišti. „Cestující v takovém případě zaplatí za přepravu kola jako přespočetného zavazadla 825 korun nebo 1 240 korun v závislosti na cílové destinaci,“ dodává Daniel Šabík.

Pražská MHD je k cyklistům vstřícná

Cestovat s kolem nemusejí cyklisti jen do zahraničí nebo na delší trasy v rámci České republiky. Podmínky přepravy jízdního kola upravují i jednotliví dopravci provozující městskou hromadnou dopravu ve velkých městech. Například po Praze mohou cyklisté využít metro a tramvajové linky. Letos rozšířil Dopravní podnik hlavního města Prahy počet plošin metra, na kterých se mohou přepravovat až dvě kola z pěti na devět v každé soupravě metra. Podle mluvčí DPP Anety Řehkové je přeprava jízdních kol v metru i tramvaji zdarma. „Pro přepravu jízdního kola mohou cestující použít vybrané výtahy ve stanicích metra, které jsou označeny modrým piktogramem jízdního kola. Tyto výtahy jsou k dispozici ve vybraných stanicích na všech třech trasách metra,“ říká Aneta Řehková. Kola mohou cyklisti přepravovat v Praze také v tramvajích, ale pouze ve vybraných úsecích ve směru z centra, s výjimkou pracovních dnů mezi 14.00 až 19.00. Letos na konci března přitom dopravní podnik rozšířil možnost přepravovat kola na dalších osm úseků. „Zastávky tramvají s povoleným nástupem s jízdním kolem jsou označeny zřetelným symbolem. Pro přepravu kol pak slouží pouze místa určená pro přepravu kočárků – u krátkých vozů většinou na konci vozu, u článkových tramvají na jedné či více vnitřních plošinách,“ uvádí Aneta Řehková s tím, že na každé plošině mohou být přepravována maximálně dvě jízdní kola. „Před nástupem a výstupem z vozidla by měl cestující s kolem dát znamení řidiči,“ doporučuje mluvčí DPP.

Bezplatnou přepravu jízdního kola jako spoluzavazadla umožňují na území hlavního města i železniční tratě a přívozy v rámci Pražské integrované dopravy a lanová dráha na Petřín. Každý nepracovní den od 2. dubna do 2. října navíc jezdí cyklobus na trase Dobřichovice, nádraží – Řitka – Mníšek pod Brdy, náměstí – Kytín.

Pražané, kteří se chtějí vydat na výlet s kolem, mohou každý nepracovní den využít až do konce října také vlak Cyklohráček se speciálním vozem upraveným pro přepravu jízdních kol. Cyklohráček jezdí na trase Praha, Masarykovo nádraží – Hostivice – Zákolany, zastávka – Podlešín – Slaný.

V Brně letos zavedli cyklonosiče

Po jihomoravské metropoli Brně mohou cestující přepravovat jízdní kolo v zónách 100 a 101 v tramvajích, trolejbusech a v autobusech s provozním označením linek 1 až 99, a to jako spoluzavazadlo. Musí však splnit některé bezpečnostní a provozní podmínky – například nastupovat určenými dveřmi, neprojíždět jízdním kolem vozidlem, a pokud je to možné, využít speciální cyklonosiče, které pojmou až šest kol. Ty zatím jezdí na vybraných spojích linky 55. „Kola si cestující nakládají sami, řidič na ně dohlíží a kontroluje upevnění. Následně kolo uzamkne. Majitel kola dostane žeton s číslem, na základě kterého mu pak bude kolo vydáno,“ uvádí Zdeněk Jarolín, vedoucí technického odboru Dopravního podniku města Brna. Upevněná kola jsou speciálně pojištěna, navíc na ně může řidič dohlížet pomocí kamery a monitoru. Ten mohou sledovat i cestující.

Vedle linky 55 Brňané k přepravě kol podle mluvčí DPMB Barbory Lukšové nejčastěji využívají tramvaj na lince 1 a také linku 57.

Zatímco v Praze i Brně mohou cyklisti ve vybraných spojích se svým kolem cestovat, přepravní podmínky Dopravního podniku města Olomouce to neumožňují. „Do října roku 2008 jsme provozovali cyklobus, ale nebyl o něj zájem, tak jsme ho zrušili,“ tvrdí mluvčí podniku Martina Krčová.

Obliba cyklobusů stoupá

Naopak v turisticky atraktivních lokalitách České republiky se přeprava kol v cyklobusech rozvíjí. Návštěvníci i obyvatelé Jihomoravského kraje mohou kromě vlakových spojů a MHD v Brně využívat i deset linek cyklobusů zajišťujících rozvoz cyklistů od vlakových přestupních uzlů v Blansku, Skalici nad Svitavou, Vyškově, Bučovicích, Veselí nad Moravou a Tetčicích do okolí. „Tyto spoje jezdí o víkendech a na Boskovicku i v pracovních dnech v intervalu zhruba každé dvě hodiny. Důležité je, aby si cyklisti předem zjistili, zda bude daný spoj obsluhovat cyklobus. Cestu není potřeba si dopředu rezervovat, jen málokdy je spoj vytížený tak, že není možné kola přepravit. Pokud by chtěla cestovat skupina o více než deseti osobách, je nutné to oznámit deset dnů předem a domluvit se na podrobnostech,“ doporučuje Květoslav Havlík ze společnosti KORDIS JMK. Více vytížené linky jsou vybaveny cyklopřívěsem pro 20 kol, méně vytížené pak nosičem pro pět kol.

Také v jižních Čechách mohou turisté s kolem využít bohatou síť cyklobusů. Největší zájem je podle mluvčí společnosti ČEZ Cyklotrans Jany Holoubkové o trasy na Lipno nad Vltavou a Vyšší Brod. Cyklisté rádi vyrážejí i zelenou linkou do oblasti České Kanady, nebo využívají víkendové spoje do Kvildy. Na linkách jezdí standardní autobusy až pro 41 cestujících v soupravě s cyk­lovozíkem na 25 jízdních kol. „K přepravě jsou přijímána všechna jízdní kola, jejichž cena nepřesahuje 30 000 korun a ze kterých musí být odstraněny před nakládkou všechny odnímatelné součásti, jako jsou například brašny. Elektrokola jsou přepravována pouze, pokud lze snadno demontovat baterie nebo pokud její uložení je vhodné pro přepravu na cyklovozíku. Jinak se elektrokola nepřepravují,“ upozorňuje Jana Holoubková.

Podobná pravidla pro přepravu jízdních kol platí i na linkách, které provozuje společnost ARRIVA MORAVA na severní Moravě. Jen s tím rozdílem, že řidiči je třeba nahlásit kola dražší než dvacet tisíc a k přepravě nejsou přijímána znečištěná kola. „V jednom cyklobusu můžeme přepravovat až 28 kol. Pokud chce s námi cestovat skupina cyklistů, doporučil bych jim rezervaci míst,“ říká Martin Kerlin ze společnosti ARRIVA MORAVA. Mezi nejvytíženější linky na severní Moravě patří ty směřující do Jeseníků: z Krnova přes Bruntál a Malou Morávku na Ovčárnu a z Olomouce přes Rýmařov, Malou Morávku a Ovčárnu do Karlovy Studánky.


Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více