Cestovní ruch – významná součást ekonomického rozvoje regionů

18. – 19. dubna 2002, Ostrava

Pod tímto názvem se uskutečnila konference v hotelu Atom v Ostravě,kde kromě výměny názorů v oblasti cestovního ruchu byla poprvé veřejnostipředstavena Marketingová strategie rozvoje cestovního ruchu v turistickémregionu severní Moravy a Slezska.
Jednání se zúčastnilo 170 registrovaných účastníků, dalších padesátposluchačů bylo z řad zástupců médií a studentů.
Konference se konala pod záštitou krajů Moravskoslezského, Olomouckéhoa Zlínského, pořadatele a zpracovatele Strategie, konsorciem firem IRP,s.r.o., a Enterprise plc.

Vinformační části konference, v níž proběhla prezentace výsledků Strategievčetně marketingových průzkumů, vystoupili zástupci hejtmanů dotyčnýchkrajů, dále ředitel ČCCR ing. Karel Nejdl a zástupce partnerského městaGörlitz v Sasku pan Wolfgang Michel.
V odpolední části byly posluchačům představeny některé úspěšně realizovanéi připravované regionální projekty. Poté byla zahájena pracovní část –jednání v odborných sekcích. Pět z nich bylo zaměřeno na problematickéokruhy v cestovním ruchu:

  • destinační management
  • informace a komunikace v CR
  • atraktivita destinací CR pro investory
  • financování a programy podpory projektů CR
  • rozvoj kvality nabídky v CR

V dalších šesti sekcích se projednávaly problémy, projekty a aktivity jednotlivýchsubregionů Hrubý Jeseník, Nízký Jeseník a Opavsko-Krnovsko, Ostravsko-Karvinsko,Poodří a Beskydy-Valašsko.

Výsledky jednání poukázaly na některé společné problémy v oblasti CRv regionu severní Moravy a Slezska, které jsou často charakteristické ipro celou naši republiku:

  • nedostatečná komunikace mezi zainteresovanými stranami
  • častý střet zájmů ekonomického rozvoje oblasti se zájmy ochrany životníhoprostředí
  • hledání způsobu přilákání investorů
  • nedostatečná kvalita služeb v CR
  • malý důraz na rozvoj lidských zdrojů např. profesionalizaci managementu
  • nízké povědomí o ekonomickém přínosu CR
  • neuvážené kroky státu s nepříznivým dopadem na CR

Cílemkonference byla výměna zkušeností a hledání řešení společných problémůrozvoje cestovního ruchu v České republice, prezentace a propagace regionujako atraktivního místa pro investování do sektoru cestovního ruchu, zapojenípodnikatelů do rozvoje cestovního ruchu a mnoho dalších. Konference jednoznačněpotvrdila přínos spolupráce krajů, partnerství regionálních subjektů, podnikatelů,samosprávy i státní správy. Na konferenci byly odsouhlaseny cíle Marketingovéstrategie i jednotlivá opatření, vedoucí k jejich dosažení, byla projednánarealizace významných projektů a doporučeny další kroky vedoucí k rozvojicestovního ruchu v regionu severní Moravy a Slezska.

Z některých příspěvků vybíráme:
Téma: Význam cestovního ruchu pro rozvoj kraje
Libor Lukáš, zástupce hejtmana Zlínského kraje
„Je velmi důležité, že si nové krajské instituce uvědomují velký významcestovního ruchu pro rozvoj našich krajů a ekonomickou prosperitu. Mámenyní mimořádnou příležitost spoluvytvářet efektivní a funkční systém tétodoposud nerozvinuté ekonomické oblasti. Toho je však možné dosáhnout předevšímvzájemně provázanou spoluprací, která je již navázána mezi naším krajem,Olomouckým a Moravskoslezským.
Rádbych zde také pohovořil o základním potenciálu Zlínského kraje v oblasticestovního ruchu. Svůj charakter pojmenoval náš kraj sloganem Kouzlo rozmanitosti.Ten zcela vystihuje možnosti, které jsou v našem kraji k dispozici. Jeto především bohatství přírodní, ale i kulturní. Jsme oblastí, která současněnabízí hory, zahradní architekturu, lázně, vinice, památky Velkomoravskéříše, řadu hodnotných církevních a historických staveb. K pestrosti Zlínskéhokraje přispívá i to, že se zde setkávají tři národopisné oblasti – Valašsko,Slovácko a Haná.
K tomu, aby se stal cestovní ruch zdrojem pro své kraje, je třeba vytvářetturistické příležitosti a nové produkty. Pro realizování těchto záměrůje však zapotřebí splnit i další podmínku. Tou je snadná a rychlá dopravnídostupnost daného regionu. Zlínský, Moravskoslezský a Olomoucký kraj nutněpotřebují dobudování dopravní sítě a napojení na páteřní dálnice. Neménědůležitým úkolem pro kraje je navázání úzké a účinné spolupráce s hospodářskýmsektorem, s podnikateli, kteří v této oblasti působí.“

Ing. Josef Jalůvka, zástupce hejtmana Moravskoslezského kraje
„Zatímco v loňském roce jsme věnovali nemalé úsilí na to, abychom získalifinanční prostředky na rozvoj cestovního ruchu v kraji, letos už můžemečerpat prostředky také z vlastního rozpočtu.
I když jsme se loni nemohli opřít o balík peněz, využili jsme svýchi jiných zkušeností a ověřili si, jak funguje princip partnerství. V květnuse poprvé sešli členové poradního sboru našeho kraje, nadšenci, kteří pracujív různých oblastech cestovního ruchu a na různých místech regionu severníMoravy a Slezska. Jsou to zástupci obcí a měst, sdružení, informačníchcenter, provozovatelé a majitelé hotelů, cestovních kanceláří, muzeí ajiných památek a také zástupci ČCCR a MMR. Hlavním tématem jednání bylozpracování Marketingové strategie cestovního ruchu, na kterou nám finančněz velké části přispěla ČCCR a dále některá města.
Další aktivitou byla příprava účasti kraje na veletrhu Regiontour 2002.Po jednání s regionálními partnery se objevila naděje a hlavně vůle všechzúčastněných partnerů zajistit společnými silami účast v Brně. Dominantníexpozice Moravskoslezského kraje s originální prezentací Ostravy, EuroregionuTěšínského Slezska s Karvinou a lázněmi Darkov, Euroregionu Beskydy, Frenštátua Valašského království, Euroregionu Silesia, Agentury Beskydy-Valašskos Poodřím a Euroregionu Praděd se setkala s příznivým ohlasem návštěvníkůi samotných vystavovatelů. Přitom je stála nemalé finanční náklady, vícenež milion korun.
Kromě toho jsme se intenzivně zabývali sběrem informací, navazovánímnových kontaktů, přípravou webovských stránek, zaměřených na cestovní ruch,získali jsme grant ČCCR na propagační materiál s názvem „Pobyt na venkověs ochutnávkou místních specialit“ a podíleli se na zpracování Programurozvoje kraje, jehož pátý problémový okruh je zaměřen na cestovní ruch.Získané zkušenosti nám napomohly sestavit takový návrh rozpočtu se specifikacíkonkrétních činností, který byl bez připomínek schválen zastupitelstvemMoravskoslezského kraje.
Letos se chystáme vyhlásit rozvojové dotační programy na podporu informačníchcenter, ubytování na venkově, orientačního značení, projektové dokumentacev oblasti Slezské Harty a urbanistických studií pro rozvoj vybraných turistickýchcenter, navazujících zejména na započatá jednání týkající se vrcholovéčásti Pradědu a Lysé hory, areálu Pustevny apod.
Aktivně jsme se zúčastnili kromě veletrhu Regiontour také veletrhuITB v Berlíně, v současné době připravujeme prezentaci v Českém centruve Varšavě a chystáme se na Tour Salon v Poznani.“

Téma: Rozvoj strategie cestovního ruchu z pohledu ČCCR
Ing. Karel Nejdl, ředitel ČCCR
„My rozvoj strategie cestovního ruchu pojímáme jako stanovení cílův oblasti propagace a marketingu. Chceme přispívat ke kvantitativnímu akvalitnímu rozvoji a růstu cestovního ruchu. Cílem je tedy zvyšování ekonomickýchpřínosů, příjmů, ziskovosti.“

Téma: Zahraniční zkušenosti z rozvoje cestovního ruchu
Wolfgang Michel, město Görlitz
„Společným rysem úspěšného rozvoje v sektoru cestovního ruchu je spojování,spolupráce. Významné předpoklady úspěšnosti dále jsou:
• jasná politika na úrovni regionu
• dobře zvládnutý lobbying
• kvalitní infrastruktura
• dopravní infrastruktura (např. po napojení města Görlitz na dálničnísíť došlo v obci k 30% nárůstu turistů a návštěvníků)
• turistický informační systém
• kvalita nabídky a služeb
• vybudovaná značka destinace – důležitý marketingový předpoklad prorozvoj tržní pozice např. Sasko („To jste ještě nikdy neviděli“ – začátečnípísmena v němčině tvoří název regionu).“

Téma: Prezentace Marketingové strategie rozvoje cestovního ruchuv turistickém regionu Severní Moravy a Slezska
Ing. Vladimír Vavrečka, Enterprise plc
„Region Severní Morava a Slezsko zaujímá území tří krajů, z největšíčásti kraje Moravskoslezského, ale také kraje Olomouckého a kraje Zlínského.Když jsme začali pracovat na strategii, museli jsme zpracovávat materiályi krajů Zlínského a Olomouckého. Kraje již mají určitou představu o svémvývoji. Je dobré, že ve všech těchto krajích hraje velice významnou roliprávě oblast cestovního ruchu.
V průběhu realizace jsme také velice intenzivně spolupracovali s jednotlivýmieuroregiony a mikroregiony, zejména z pohledu materiálů programových dokumentů,které již v těchto regionech byly zpracovány. Při práci na strategii jsmevycházeli především z toho, že základní strategie je zpracována v rámciprogramu rozvoje kraje, který ve všech třech krajích řeší problematikucestovního ruchu. Chtěli jsme se zaměřit především na klienty, na to, coby marketing měl garantovat a zajišťovat.“ -mk-

Podrobnosti z jednotlivých sekcí Vám přineseme v dalším čísle.

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více