V Praze v hotelu InterContinental se 20. dubna uskutečnila tisková konference pořádaná Chorvatským turistickým sdružením v Praze. Turistické možnosti této středomořské destinace tentokrát představil asi ten nejpovolanější, ředitel Chorvatské národní centrály cestovního ruchu, pan Niko Bulić.

Z jeho slov bylo jasně zřejmé, že v Chorvatsku i přes každoročně lepšící se výsledky cestovního ruchu neusínají na vavřínech. Po krátkém geografickém představení země hovořil pan ředitel o trendech, strategii i jasných cílech, kterých Chorvatsko v příštích letech bude chtít dosáhnout.

Nejprve tedy ke zhodnocení uplynulého roku 2003. Čísla, která pan Bulić zmínil, budí přirozený respekt. Podle informací Státního statistického úřadu pobývalo v Chorvatsku přibližně 8,8 milionů turistů, z toho 7,4 milionů zahraničních turistů, což oproti roku 2002 představuje nárůst o 7 %. Také počet přenocování vzrostl o 4 %, když dosáhl více než 46 mil. Podle tohoto kritéria bylo od ledna do listopadu 2003 zaregistrováno nejvíce zahraničních turistů z Německa (26,8 %), Itálie (12,8 %), Slovinska (12,6 %) a České republiky (11,1 %). Nejvíce návštěvníků, téměř 3 mil., bylo ubytováno v hotelech. Velký zájem je o jachty. V celkem 75 přístavech bylo registrováno 688 tisíc jachtařů, což je o 10 % více než v roce 2002.
Při vytváření strategie pro budoucí léta se v Chorvatsku bude klást větší důraz na lepší využívání všech zdrojů, lepší identifikaci chorvatského cestovního ruchu a jeho pozice a také zvyšování kvality v souladu s udržitelným rozvojem.
V praxi to tedy znamená, že už v roce 2004 by se měla rozšířit paleta nabízených služeb a zlepšit jejich kvalita, čímž se rozšíří i sezona. Fyzický objem zájezdů stoupne o 3 % a spotřeba návštěvníků o 7 %, což by představovalo nárůst příjmů z 6,2 mld. na 6,6 mld. eur. Pro rok 2004 bude mít Chorvatsko i jeden netradiční turistický magnet, pojedou se zde dvě etapy slavného cyklistického závodu Giro d’Italia.

Podle dlouhodobějšího výhledu by Chorvaté chtěli do roku 2010 zaznamenat ročně 11 mil. návštěvníků a 66 mil. registrovaných noclehů. Avšak asi nejvýznamnějším cílem zůstává zachování autentičnosti Chorvatska.
Co se týče samotné propagace Chorvatska v zahraničí, Chorvaté se budou i nadále účastnit všech významných veletrhů v Evropě a budou působit i prostřednictvím svých národních centrál, jejichž síť se v budoucnu chystají dále rozšiřovat.
-pš-