Cílovým tématem Fóra podnikatelů byla komunikace

V půli května se v dějišti nedávného mistrovství světa v klasickém lyžování, Liberci, na popud současné statutární náměstkyně libereckého hejtmana Lydie Vajnerové sešli podnikatelé z libereckého regionu a jednotliví členové krajského úřadu. Komunikační platforma nesla název Fórum podnikatelů cestovního ruchu. K problémům regionálního cestovního ruchu se přišel vyslovit i Václav Stárek, generální sekretář AHR ČR.

Úvodní slovo si vzala Lydie Vajnerová, aby odhalila motivy vedoucí k rozhodnutí setkat se se zástupci z řad podnikatelů v Libereckém kraji. Poukázala na to, že současné finanční krizi lze dle jejího názoru čelit jedině úsilím o kvalitu i pestrost služeb a že řešení současné situace určitě nevidí ve snižování současných cen služeb. Zmíněny byly balíčky služeb jako nezbytné marketingové nástroje a tvůrčí role informačních center. Vajnerová uvedla aktuality v oblasti možnosti čerpání financí od Ministerstva pro místní rozvoj pro konkrétní projekty. Zdůrazněna byla nutnost invence při vymýšlení zejména večerních programů pro turisty a návštěvníky Libereckého kraje, navrženy byly například koncerty, prezentace amatérských divadelních spolků, večerní prohlídky památek, předvádění řemesel, wellness, fitness, večerní golfové turnaje, vernisáže, krmení domácích zvířat apod. Důležitým nástrojem pro nové marketingové cíle by se měl stát i internet.

Náměstek pro ekonomiku a investice Zdeněk Bursa potvrdil nutnost podpory veškerých činností, které povedou k vytvoření nových volnočasových aktivit a přivedení nových českých i zahraničních návštěvníků. Zdůraznil, že kromě financí jsou důležité i lidské zdroje a podpora jednotlivých obcí v kraji. Ujistil podnikatele, že Liberecký kraj bude finančně podporovat velké projekty, které budou schopné oslovit návštěvníky, a to v takové míře, jak jen bude možné.

Petr Kratochvíl

Petr Kratochvíl z agentury CzechTourism si připravil téma s názvem Zajímavá nabídka je hrází krizi. Ukázal graf komentující údaje počtu delších i krátkých cest po ČR, jakož i výdajů za tyto cesty, ze kterého vyplynulo, že doba pobytu mezinárodních i českých turistů se zkracuje a výdaje se snižují. S ohledem na podporu incomingové turistiky dodal: „Jsem přesvědčen o tom, že krajské a regionální organizace by se měly zaměřit především na podporu a rozvoj domácího cestovního ruchu namísto příjezdového ruchu, jehož propagaci by měla rozvíjet především agentura CzechTourism.“ Zároveň poukázal na to, že pokud je zde nějaká výrazná příležitost ke změně, pak v systému legislativy, která by měla umožňovat, aby například zaměstnanec, který je od zaměstnavatele odměňován v rámci systému stravenek, mohl takto dostávat i dovolenky určené pro domácí destinace. „Cesta, jak zvýšit tržby v cestovním ruchu, je ve zvýšení počtu turistů a jejich výdajů. Orientaci vidím především na to, zvyšovat počet domácích turistů, přesvědčit je, aby alespoň jednou přespali v některém z ubytovacích zařízení a aby cestu opakovali,“ doplnil Kratochvíl. Zároveň posluchače obohatil o novinky v oblasti projektů, které agentura CzechTourism připravuje. „Naše agentura chce pomoci v rozvoji domácího cestovního ruchu, chceme k tomu využít financí z evropských fondů a dnes už mohu říci, že nám byl odsouhlasen projekt s názvem Marketingové zvýšení povědomí o domácím cestovním ruchu. Jeho pilíře spočívají ve vytvoření brandu, maskota domácího cestovního ruchu a sloganu,“ dodal. Zároveň odhalil záměr agentury CzechTourism podpořit komunikaci podnikatelů samotných, kdy forma vzájemných doporučení může být ideálním marketingovým nástrojem a přispět k posílení přílivu turistů do daného regionu. Jako třetí pilíř pak uvedl posílení propagace a zvýšení kvality informačních center, která v daném regionu působí.

Václav Stárek

Václav Stárek, generální sekretář Asociace hotelů a restaurací ČR, zavítal přednést téma Problémy regionálního cestovního ruchu z pohledu AHR ČR. Zveřejnil výsledky statistického výzkumu, dle kterých 75 % restauračních provozoven počítá v tomto roce s poklesem tržeb, 62 % se propadne do ztráty a dle odhadů by asi 25 % procent jejich zaměstnanců mohlo přijít o zaměstnání. Co se týče pražských ubytovacích zařízení, generální sekretář sdělil: „Za první čtvrtletí tohoto roku jsme zaznamenali pokles zájmu klientely o 25 až 30 % a v rámci Evropské unie máme v Praze i celé republice nastaveny nejnižší ceny za hotelové služby.“ Zároveň sdělil, že celkový nárůst pokojů ubytovacích zařízení v ČR je ročně 4 000 až 5 000 a například v Praze je trend hotelů vznikajících z bytových jednotek. Zveřejnil zájem AHR ČR kontrolovat situaci plnění legislativních předpisů nově vznikajících hotelů tak, aby se dosáhlo spravedlivého prostředí na –trhu. Taková situace by mohla mít dopad na zkvalitnění služeb a zařízení. Jako jeden ze způsobů, jak se vyrovnat s krizí v rámci opatření, uvedl šetrný provoz firmy, případně zavedení tzv. job sharingu neboli spojení více profesí v jeden pracovní poměr.

Další program zahájili Dalibor Naar ze společnosti Compedium a  Iveta Moravcová z Odboru kultury památkové péče a cestovního ruchu KÚ LK, kteří představili novinky na webovém portálu Libereckého kraje, jeho inovovanou strukturu, jednotlivé jazykové mutace a první výstupy o návštěvnosti. Stěžejním se stalo téma datového skladu turistických informací, ze kterého mohou čerpat například informační centra po celém kraji. „Sdílení datového informačního skladu by mělo směřovat k tomu, aby tu byl jednotný standard o tom, jaké informace poskytujeme. Na internetu je možné najít řadu stránek, kde jsou data nepřehledná, neaktuální, převzatá, atd. Důležité je, aby uživatel stránek měl jistotu, že data jsou aktuální, platná. Zároveň by datový sklad mohl sloužit i jako zdroj k prezentaci České republiky,“ dodal Naar. Iveta Moravcová pak ještě přednesla referát zaměřený na regionální certifikaci ubytovacích zařízení a představila katalog turistické nabídky Libereckého kraje.

Miloš Kadlec

Miloš Kadlec z územního odborného pracoviště Liberec Národního památkového ústavu přišel představit marketingové možnosti a využití hradů a zámků v 21. století. Uvedl, že hradů a zámků v ČR je mnoho, jejich ekonomická výtěžnost není až tak vynikající a údržba je podstatně nákladná. „Je třeba určité selekce na objekty, které opravdu mají reprezentativní charakter, jsou typickou ukázkou určitého historického období a mohou sloužit pro prezentaci veřejnosti, a na objekty, které umožňují, aby sloužily jako hotely, konferenční centra nebo kongresové sály,“ sdělil Kadlec.

Slovo si poté vzala Lenka Hornová z Odboru kultury, památkové péče a cestovního ruchu KÚ LK, aby představila marketingové a propagační možnosti a cíle Libereckého kraje. Představila tiskové materiály sloužící k propagaci kraje zejména na veletrzích, jako jsou například mapa Libereckého kraje, image katalog, katalog ubytování a další propagační materiály.

Jiří Hruboň

Jiří Hruboň ze společnosti Liberecká IS, a. s., přišel představit novinku v podobě karty Opuscard jako produktu cestovního ruchu. „Karta je opatřena čipem a pro své držitele představuje soustředěnou nabídku slev, které jsou v daném regionu u jednotlivých podnikatelských subjektů a jejich služeb dostupné. Zároveň má vytvořený jakýsi prostor nazývající se elektronická peněženka, z které může klient čerpat své vložené prostředky na dané služby,“ sdělil Jiří Hruboň.

Liberecké Fórum podnikatelů cestovního ruchu zakončil Richard Klimeček, který přišel podnikatele informovat o možnostech čerpání financí z evropských fondů na konkrétní podnikatelské záměry a projekty.

Text a foto: -jah-

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více