S víceméně pravidelnou porcí novinek a zpráv o proběhnuvších akcích na podporu incomingu do České republiky se nám z Berlína přihlásil ředitel tamního zastoupení agentury CzechTourism Mgr. Miroslav Rončák. Podívejme se tedy, čím v uplynulých týdnech lákala Česká republika k návštěvě obyvatele některých regionů tradičně nejsilnější zdrojové země našeho incomingu.
České hvězdy v Berlíně
V polovině ledna se CzechTourism Berlín jako první zapojil v rámci předsednictví ČR v Radě Evropské unie do dlouhodobého projektu Českých center pod názvem Czech Stars. Během celodenní prezentace představil nový katalog zimních lyžařských středisek 2009 a nepřebernou škálu možností trávení dovolené v České republice. Akci, které předcházela reklama v prestižních německých novinách Berliner Zeitung, Berliner Kurier a Oranienburger General Anzeiger s celkovým pokrytím přes milion čtenářů, navštívilo během jednoho dne více než 500 příznivců České republiky.
Největší zájem přitahovala dovolená v Krkonoších, především ve střediscích Špindlerův Mlýn a Harrachov. Časté dotazy se ale týkaly i mistrovství světa v klasickém lyžování v Liberci a možnosti lázeňských pobytů v západočeském trojúhelníku. V rámci projektu Czech Stars přichystal CzechTourism Berlín pro přítomné i gastronomickou prezentaci s lahodnými českými specialitami. Velký ohlas sklidila u návštěvníků tombola se zajímavými cenami, mezi nimiž dominoval víkendový pobyt v hotelu Grand Bohemia v Praze a vstupenky na mistrovství světa v Liberci.
CMT Stuttgart 2009
CMT ve Stuttgartu je dlouhodobě nejnavštěvovanějším německým veletrhem cestovního ruchu a turistickým barometrem přicházející sezony. Zde se setkávají ředitelé národních turistických centrál, dominující touroperátoři, ale i běžní prodejci s očekáváním dalšího vývoje cestovního ruchu
Dle analýzy Dresdner Bank, představené na letošním veletrhu CMT, skončil uplynulý rok i přes finanční krizi opět s rekordními zisky. Němečtí turisté obhájili pozici „mistrů světa v cestování“ a jejich cestovní výdaje vzrostly o 1,5 % na 61,5 miliardy eur. Naopak v roce 2009 předpokládá Dresdner Bank v souvislosti s hospodářským poklesem v Německu snížení těchto výdajů o 1 % na 60,5 miliardy eur. Očekávají se rezervace „last minute“, neboť klienti se v krizovém období prvořadě starají o zajištění své vlastní existence a teprve poté přemýšlejí o cestování. Hlavní dovolená dostane sice přednost před nákupem nového vybavení nebo auta, přesto dojde pravděpodobně ke snížení počtu „druhých“ a „třetích“ krátkodobých cest. Klient se častěji bude rozhodovat pro „all inclusive“, neboť v období finanční nejistoty je pro turistu pevná cenová kalkulace velice důležitá. Poklesne zájem o vzdálenější destinace, naopak získávat bude dovolená ve vlastní zemi a v přilehlých nebo cenově výhodných destinacích.
Česká republika se na veletrhu CMT představila na ploše 150 m2 a na současnou situaci v cestovním ruchu reagovala zcela novým multimediálním stánkem, který svým neobvyklým architektonickým pojetím a kvalitní nabídkou vybraných produktů oslovil nejednoho návštěvníka. Kromě agentury CzechTourism se příchozí mohli seznámit s širokou škálou turistických lákadel Karlovarského, Jihočeského a Olomouckého kraje, krásami měst České inspirace, lázeňskými pobyty v Mariánských Lázních nebo v hotelu Savoy Westend v Karlových Varech. Karavanové turisty, na které se veletrh rovněž zaměřuje, se snažil oslovil kemp Václav. Hotel U Zeleného stromu lákal nejen na cesty po stopách Jana Nepomuckého, ale i na Švejkovu restauraci, která měla vzhledem k výtečné české kuchyni neustále plno. Českou účast navíc doplnily Golf Resort Konopiště, Golf Resort Františkovy Lázně a Centrum Babylon Liberec, které se představily společně s oddělením golfu agentury CzechTourism v golfové sekci výstaviště.
Přes negativní prognózy prokázal letošní CMT opět vysokou úroveň. Veletrh navštívilo za 9 dní 200 000 návštěvníků, takže více než 1 800 vystavovatelů z 90 zemí bylo příjemně překvapeno. Pochvalné hlasy zazněly i od návštěvníků, z nichž téměř 97 % vyjadřovalo uspokojení nad vystavenými nabídkami. Česká republika i přes vzrůstající konkurenci a finanční krizi potvrdila pozici zajímavé a cenově výhodné destinace a pro mnohé návštěvníky se stala motivací pro svoji příští dovolenou.
Účast na veletrhu Dresdner Reisemarkt
V termínu od 30. ledna do 1. února se konal již 15. ročník mezinárodního veletrhu cestovního ruchu Dresdner Reisemarkt. S velkým úspěchem se v letošním roce představila i Česká republika.
Přes počáteční skepsi v souvislosti se složitou hospodářskou situací byla veškerá očekávání překonána. Více než 580 vystavovatelů z 31 zemí se prezentovalo na ploše 20 000 m2, což představuje nový rekord. Rovněž počet návštěvníků dosahoval téměř loňských hodnot. Pozitivní ohlasy zněly nejen od vystavovatelů, ale i příchozích. Podle dotazů přímo na výstavišti splnila účast očekávání téměř u 96 % vystavovatelů a 67 % návštěvníků přišlo na tento veletrh s úmyslem si vyhledat či objednat letní dovolenou.
Česká republika se na drážďanském veletrhu prezentovala společnou expozicí poprvé pod hlavičkou agentury CzechTourism a o účast byl mezi českými subjekty obrovský zájem. Na stánku o rozloze 150 m2 se představili následující vystavovatelé: Město Jablonec, Karlovarský kraj, Město Louny, Jihomoravský kraj, Destinační společnost Východní Čechy, CCR Východní Moravy, Královéhradecký kraj, Evropská vodní doprava, Ústecký kraj, Janské lázně, Město Chomutov, Lázně Luhačovice, Lázně Teplice nad Bečvou, Liberecký kraj, Město Ostrava. Kromě toho využily některé české firmy možnosti samostatných stánků.
Nová multimediální expozice České republiky budila na německých veletrzích zaslouženou pozornost |
Široké spektrum nejrůznějších možností trávení dovolené v České republice muselo uspokojit každého návštěvníka veletrhu. Především první den, zaměřený na seniory, nestačili zástupci českých firem doplňovat své propagační materiály. Mimořádný zájem se týkal především Krkonoš, Ústeckého a Libereckého kraje. Časté dotazy přicházely i na možnost lázeňských pobytů v Karlovarském kraji, ale i v dalších českých lázních. Nejen návštěvníci, ale i ředitel veletrhu Klaus Frank ocenili zcela nové architektonické ztvárnění stánku České republiky. Agentura CzechTourism přichystala pro návštěvníky i zajímavý doprovodný program zahrnující vystoupení hudební skupiny Švejk band, prezentaci české bižuterie a zdobených perníčků a samozřejmě nechyběla ani česká restaurace s typickými specialitami. Česká účast na letošním veletrhu Dresdner Reisemarkt se vydařila, což potvrdili mnozí vystavovatelé. Za všechny dejme slovo alespoň několika vybraným účastníkům české expozice:
Daniela Manďáková, Infocentrum Hradec Králové
Největší zájem na stánku Královéhradeckého kraje projevovali návštěvníci o horská střediska v Krkonoších. Jednalo se především o ubytování a možnosti trávení volného času. Nechyběly ani dotazy na cykloturistiku, návštěvu města Hradec Králové nebo bitvu u Chlumu. Příští rok se opět zúčastníme.
Eva Hornová, Liberecký kraj
Pro Liberecký kraj je drážďanský veletrh jedním z nejdůležitějších v naší marketingové strategii. Díky dobré dostupnosti k nám přijíždí mnoho turistů právě z oblasti Saska. Největší zájem poutají památky, hrady a zámky, možnosti turistiky v Jizerských horách, lyžování v Krkonoších a letní dovolená u Máchova jezera. Význam naší letošní účasti byl zvýrazněn blížícím se mistrovstvím světa v klasickém lyžování. Z tohoto důvodu jsme pro návštěvníky veletrhu připravili nejen široký výběr turistických prospektů k tomuto výjimečnému sportovnímu podniku, ale pořádali i soutěž o vstupenky na jednotlivé závody. Navíc jsme organizačně podpořili konání slavnostního večera věnovaného českému předsednictví a MS v klasickém lyžování. Tuto akci, pořádanou zahraničním zastoupením agentury CzechTourism Berlín, jsme obohatili nejen o komplexní informace o Libereckém kraji, ale i o ochutnávky regionálních výrobků, které sklidily u přítomných mimořádný úspěch. S naší účastí v Drážďanech jsme spokojeni.
Miroslava Holubářová, Lázně Teplice nad Bečvou
Na drážďanský veletrh jezdíme poměrně často. V letošním roce jsme byli mile překvapeni novým architektonickým ztvárněním českého stánku, který se vymyká běžným standardům a podle mého názoru velice dobře představil Českou republiku. S naší účastí a počtem návštěvníků, kteří projevovali zájem o naše lázně, jsme spokojeni. Mimořádným zážitkem se pro nás stalo pozvání od ředitele CzechTourism Berlín na český večer pořádaný ve Světovém obchodním centru. Tato akce proběhla na vysoké úrovni za účasti významných hostů a výborně reprezentovala Českou republiku jako předsednickou zemi EU. Oceňujeme především skvělou organizaci a výtečné kulinářské speciality. Informace z tohoto veletrhu předáme našemu managementu a doporučíme akci s podporou agentury CzechTourism opakovat.
Český večer v drážďanském World Trade Center
15. patro výškové budovy světového obchodního centra v Drážďanech se stalo dne 30. ledna místem konání slavnostního večera České republiky, jejž pořádaly v rámci českého předsednictví Generální konzulát ČR v Drážďanech, CzechTourism Berlín a České centrum.
Již vstup do místa konání akce nenechal nikoho na pochybách, že půjde o nezapomenutelný večer. Z patnáctého poschodí se naskýtal jedinečný pohled na osvětlené hlavní město Saska. Příjemnou atmosféru navozovala hudební skupina Švejk band a hosté hned v předsálí mohli ochutnat znamenité regionální speciality z Libereckého kraje (pivo ze Svijan, Kitlův šláftrunk, mošty z Lažan a Křižan, lomnické suchary, oplatky z Libverdy, sýry od firmy Fipobex). Exkluzivní prostory oživily filmy a dekorace České republiky připravené agenturou CzechTourism Berlín a Libereckým krajem, jehož blížící se mistrovství světa v klasickém lyžování se stalo jedním z témat tohoto večera.
Po slavnostním přivítání generálním konzulem ČR v Drážďanech Tomášem Podivínským na téma české předsednictví následovalo vystoupení primátorky Drážďan Helmy Orosz. Poté přišla na řadu prezentace mistrovství světa v klasickém lyžování v Liberci, představená primátorem města Jiřím Kittnerem a prezidentkou mistrovství Kateřinou Neumannovou.
Kromě libereckých specialit si přítomní mohli pochutnat na skvělé české kuchyni připravené firmou Replay Dorant. Nechyběla samozřejmě ani tombola s atraktivními cenami, mezi nimiž dominoval víkendový pobyt pro dvě osoby na mistrovství světa v Liberci. Zlatým hřebem celého programu se stalo předání zlaté lyže primátorce města Drážďan Helmě Orosz z rukou olympijské vítězky a prezidentky mistrovství světa v klasickém lyžovaní Kateřiny Neumannové. Ukázalo se, že místo konání bylo výtečnou volbou a Česká republika se prezentovala na té nejvyšší možné úrovni. Dle ohlasů více než 150 VIP hostů z řad cestovních kanceláří, novinářů a členů diplomatických sborů se slavnostní večer ve World Trade Center nadmíru vydařil a České republice a konkrétně Liberci udělal tu nejlepší reklamu. V rámci večera měli návštěvníci rovněž možnost seznámit se s putovní výstavou projektu Czech Stars.
Jubilejní účast České republiky na veletrhu v Hamburku
32. ročník mezinárodního veletrhu cestovního ruchu Reisen Hamburg 2009 se konal ve dnech 4. – 8. února v prostorách Messe Hamburg za účasti 1 000 vystavovatelů z 80 zemí světa. Přestože u našich nejbližších sousedů dochází k hospodářskému poklesu a ekonomický výhled není příliš pozitivní, vliv na cestování, pokud je možné soudit podle letošního veletrhu v Hamburku, to mít nebude. Dokladem toho bylo více než 70 000 návštěvníků, kteří již od časného rána proudili mezi stánky a vybírali si dovolenou. Letošním hitem se stalo aktivní strávení dovolené, především cykloturistika, pěší turistika, horolezectví a vodní turistika. Dle analýzy provedené přímo na výstavišti 89 % návštěvníků plánuje i v letošním roce strávit nejméně jednu dovolenou. Největší zájem poutá se 47 % městská turistika následovaná dovolenou u moře (32 %). Evropu preferuje 63 % dotazovaných, 40 % by rádo navštívilo vzdálenější destinace a 50 % zůstane pravděpodobně v Německu. Také letošní analýza potvrdila tendenci k individuálnímu cestování bez služeb cestovních kanceláří.
Česká republika se na hamburském veletrhu prezentovala společnou expozicí již podesáté. Na stánku o rozloze 170 m2 se představili následující vystavovatelé: CzechTourism, Ústecký kraj, Město Chomutov, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Město Jablonec, Čedok, Evropská vodní doprava, Karlovarský kraj, Liščí farma a Léčebné lázně Mariánské Lázně. Již ze seznamu vystavovatelů je zřejmé, o co projevovali návštěvníci největší zájem. České lázně se v Německu těší velké pozornosti a ani Hamburk nebyl výjimkou. Druhou velkou oblast tvořily Krkonoše, které jsou u našich sousedů rovněž velice populární. Na stánku agentury CzechTourism se kromě lázní a hor nejvíce dotazů týkalo Prahy a jižních Čech. Své příznivce si však našly i Liberecký nebo Ústecký kraj.
Na nedostatek návštěvníků si česká expozice rozhodně nemohla stěžovat a z tohoto důvodu většina vystavovatelů plánuje svou účast i v příštím roce. Kromě atraktivních propagačních materiálů se příchozí obdivovali zcela novému interaktivnímu stánku agentury CzechTourism, který si vysloužil řadu pochvalných ocenění od odborných médií. Kromě toho se velkým lákadlem staly znamenité české speciality v provedení Klášterní restaurace. Rozlévalo se populární české pivo Gambrinus a k dobré náladě hrála skupina Těžká pára. Nechyběla ani prezentace české bižuterie a řezbářství. Český stánek navštívil rovněž honorární konzul České republiky v Hamburku Peter Boue, který si velice pochvaloval jeho polohu a ztvárnění. V rámci společných jednání se naznačily styčné plochy, v rámci kterých by mohlo dojít k dalšímu zviditelnění České republiky v Hamburku.
Miroslav Rončák, CzechTourism Berlín
-
odborný asistent Katedry rekreologie FTK UP v Olomouci a regionální ředitel TCI Research
Všechny moje články