Podmínky pro dopravce jsou v zahraničí stále komplikovanější
Stále častěji bojují poskytovatelé autobusové dopravy, potažmo cestovní kanceláře, s přísnějšími podmínkami, které přicházejí nejen z české legislativy, ale zejména ze zahraničí. Mezi mediálně nejznámější problematiku patří zvyšující se boj proti sociálnímu dumpingu. V rámci Evropské unie se zvyšuje počet zemí, které požadují a zpřísňují volný pohyb dopravců, resp. řidičů po svých územích ve spojitosti s prokazováním minimální mzdy v dané zemi.

Požadavky vyžaduje například Německo, Francie, Rakousko, Holandsko či Itálie. Problematika vysílání pracovníků do příslušných zemí je dále komplikována i tím, že každá ze zemí vyžaduje jiný systém, který pro dopravce, ale i samotné řidiče, znamená jiné doklady, a s tím spojené i odlišné administrativní úkony.
Zejména příhraniční země komplikují dopravcům jejich podnikání. Jaké nástrahy čekají například na řidiče v Rakousku a co s sebou musejí mít? To určuje od 1. ledna 2017 platná směrnice o vysílání pracovníků, která se týká i řádné výplaty pro mzdy řidičům. Ačkoliv je prozatím vynechána z kontrol tranzitní přeprava, není vhodné přípravu a potřebné dokumenty podcenit. Nutné je, aby byl vyplněn formulář o vyslání pracovníka, případně o najmutí pracovníka. Ty lze vyplnit on-line i v českém jazyce, nicméně je důležité, aby pro účely kontroly měl s sebou dotyčný pracovník i německou verzi. Nelze opomenout ani výši minimální mzdy, která se v Rakousku pohybuje od € 8,27/hod. u řidičů malých vozidel s praxí do 5 let až do € 10,22/hod. S sebou by tak měl mít každý řidič kopii oznámení o vyslání do Rakouska (případně o najmutí pracovníků), ale také potvrzený tzv. formulář A1 vyplněný dopravcem ke každému řidiči zvlášť a potvrzený z České správy sociálního zabezpečení, která může potvrdit dokument až za 30 dnů, dále pak doklad o výplatě mzdy a zaměstnaneckou smlouvu. Tyto doklady musí být po překročení hranic dostupné v tištěné verzi, případně elektronicky, v němčině, výjimka je dovolena pouze u zaměstnanecké smlouvy, která smí být v angličtině. Sankce nejsou nízké a o jejich výši rozhoduje i velikost firmy a také opakované porušení požadavku.
Neméně přísná pravidla vyžaduje i sousední Německo. I zde lze elektronicky ohlašovat pracovní činnost, a to na základě vytvoření uživatelského účtu. Zde jsou formuláře pouze ve třech jazykových mutacích, k nimž čeština nepatří. Přesto není dobré tuto povinnost podcenit, sankce může být uložena až do výše 30 000 eur. Současně s hlášením je zapotřebí sestavit plán vysílání, jenž je možné operativně měnit. Spolu s ním oznámí firma na celní úřad v Kolíně nad Rýnem identifikaci řidičů i dobu trvání cesty. Navíc musí pracovní výkaz řidiče obsahovat oddělenou evidenci pracovní doby v Německu nejpozději do 7 dnů od vykonané práce. A stejně jako v Rakousku, i zde je potřeba při kontrole předložit pro potvrzení formulář A1.
ACK ČR přivítala nového člena:
 |
|
PhDr. Hassan El Hassan, CSc. –
Palmyra Tour |
Připraveno ve spolupráci s DATA AUTOTRANS, s. r. o.
Foto: Shutterstock.com