Čím žije Asociace cestovních kanceláří ČR? – 5/2017

ACK ČR chrání klienty a řádné podnikatele v oblasti zájezdů

 Blíží se doba výběru letních dovolených a tedy i čas hlavní turistické sezony. Asociace cestovních kanceláří ČR proto mimo jiné dlouhodobě věnuje velké úsilí ochraně klientů před černým podnikáním v oblasti přípravy a prodeje zájezdů. Praxe vzrůstajícího počtu podnětů na subjekty, které nepodnikají řádně, přiměla Asociaci vytvořit specializovanou interní komisi zabývající se černým podnikáním – totiž sestavováním a prodejem zájezdů bez jejich patřičného pojištění.

Na co si dát pozor při výběru zájezdu na slevovém portálu?

Asociace upozorňuje například na nebezpečí při využívání slevových portálů, které, pokud nejsou koncesovanou cestovní kanceláří, či nemají pověření obchodního zástupce, neprodávají svým klientům pobyt v hotelu či zájezd, ale pouze nezajištěnou poukázku. Kupující tak často neví, že při tomto nákupu neuzavírá smlouvu o zájezdu. Na tento produkt se tak nevztahuje v plném rozsahu ochrana klienta jako u nákupu zájezdu u cestovní kanceláře, která má pojištění proti úpadku a plní i další povinnosti dle občanského zákoníku. Slevové portály, nabízející slevy na letenky, hotely nebo jiné cestovatelské služby, přitom ne vždy uvádějí klientům přesné informace.

A co v případě krachu slevového portálu?

Dalším, neméně důležitým problémem je situace, kdy daný slevový portál skončí v insolvenci – zkrachuje. Často se pak stane, že vybraný hotel či cestovní kancelář odmítne přijmout zakoupený voucher na pobyt právě kvůli krachu slevového portálu. Posléze pak záleží na tom, co má slevový portál uvedeno ve svých obchodních podmínkách a jaká je jeho odpovědnost. V prvním případě může vystupovat jako pouhý zprostředkovatel uzavření smlouvy mezi hotelem či cestovní kanceláří a zákazníkem. V tu chvíli je uzavřenou smlouvou vázán hotel či cestovní kancelář, jejíž služby v jejím zastoupení slevový portál prodal. V případě insolvence portálu se pak zákazník může domáhat zakoupených služeb přímo u hotelu či cestovní kanceláře.

Horší situace ale nastane v případě, kdy slevový portál prodá zákazníkovi poukázku – voucher svým jménem. Správný – legální obchodní vztah mezi spotřebitelem a hotelem či cestovní kanceláří, realizující konkrétní služby, pak vzniká až ve chvíli, kdy spotřebitel voucher uplatní a hotel či cestovní kancelář jej přijme. Do té doby neexistuje mezi spotřebitelem a obchodníkem přímý právní vztah. V případě krachu pak zákazník může požadovat vrácení peněz pouze po slevovém portálu.

Slevové portály, nabízející slevy na letenky, hotely nebo jiné cestovatelské služby, ne vždy uvádějí klientům přesné informace.

Jediným řešením je v takové situaci v co nejkratší lhůtě podat přihlášku pohledávky do insolvenčního řízení. Příslušný formulář je ke stažení na webových stránkách Ministerstva spravedlnosti. Je třeba mít ale na mysli to, že podobně poškozených zákazníků bývá hodně a pohledávky se musí uspokojovat rovnoměrně. Před každým takovým nákupem proto Asociace cestovních kanceláří ČR důrazně upozorňuje na nutnost věnovat pozornost obchodním podmínkám daného slevového portálu.

Možných variant neoprávněného podnikání je ale mnohem více a je důležité jim zabránit, jelikož tato situace zásadně znevýhodňuje hotely a cestovní kanceláře, podnikající de lege, na obchodním trhu. Interní komise ACK ČR se zasadí také o to, aby ji v tomto boji podpořily i odpovědné úřady.

www.ackcr.cz 


ACK ČR přivítala nové členy – 5/2017:

   CA Metropolis Agency
   CK Golden City Tour, s. r. o.

 

 

Martina KošlíkováAsociace cestovních kanceláří České republiky
product development manager
www.ackcr.cz
 

Nejnovější články z rubriky Destinace

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Ras Al Khaimah – emirát na špici

Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.

Číst více