9.Arabian Travel Market se konal 7. – 10. května tohoto roku a poprvé v nádhernémAirport Expo centru v Dubaji. Vzhledem k loňským zářijovým událostem azvýšenému napětí na Středním východě panovaly původně velké obavy ohledněnávštěvnosti. Ale i v těchto – pro průmysl cestovního ruchu – těžkých dobáchprokázal ATM svoji odolnost, což svědčí o tom, jak je arabská oblast procelosvětový cestovní ruch významná.
Letosse poprvé zúčastnily oficiální reprezentace z Alžírska, Řecka, Korey, Mauritiaa Jihoafrické republiky. Obzvlášť vítaným nováčkem byla Palestinská centrálacestovního ruchu, která měla i svůj vlastní stánek. Poprvé se na veletrhupodílel také zástupce ze Senegalu. Celkem se sjelo 700 vystavovatelů z56 zemí. S 212 stánky – z nichž 68 bylo v Dubaji poprvé
–byl letošní veletrh co do výstavní plochy o 2 % větší než loňský.
„Původně a zcela v souladu s minulým vývojem bylo naším cílem dosáhnoutdvouciferného růstu,“ prohlásil Tom Nutley, generální ředitel pořadatelskéorganizace Reed Travel Exhibitions. „Ale po 11. září jsme tento cílrevidovali směrem dolů a zaměřili se na udržení klientů a úzce jsme spolupracovalis průmyslem, abychom udrželi úspěch této
důležitékaždoroční akce. Po snížení cílů jsme čestně nepředpokládali žádný růst,takže dvě procenta, o něž se zvýšila výstavní plocha, považujeme za něco,čeho průmysl dosáhl v obtížných podmínkách posledních devíti měsíců.“
K tomuto nárůstu došlo také proto, že řada pravidelných účastníků rozšířilasvé stánky – byl to například případ Britské centrály cestovního ruchu,Kypru, Švýcarska, Slovenska, Francie a Turecka. Účast 258 zástupců ze zemíStředního východu na ATM byla silnější než kdykoli předtím. To znamenalove srovnání s minulým rokem nárůst o 10 %. Regionální
vystavovatelé– samotná Dubaj, Katar a Bahrajn – svoji účast rovněž rozšířili. Jak řeklTom Nutley, očekává se, že středovýchodní účast poroste, protože vnitroregionálnícestovní ruch je udržitelný navzdory mezinárodnímu poklesu a mnoho zemímu nyní dává prioritu.
„Evropští účastníci uspěli velmi dobře,“ řekl Tom Nutley. „Většinasektoru výjezdového cestovního ruchu projevila o tento region stejně horlivýzájem jako jindy.
Nepřekvapujeto, pokud si uvědomíte, že cestující ze Zálivu a zejména z Kuvajtu zaujalipodle Světové rady cestovního ruchu (WTTC) první místo jakožto lidé, kteřípři zámořských cestách utrácejí nejvíce z celého arabského světa. Dálese musí přihlédnout k tomu, že je tu zázemí 20 milionů Arabů, kteří podle
údajůpřed 11. září každoročně vycestovali do zahraničí.“
Sečteno a podtrženo, letošní veletrh byl pronikavým úspěchem a nebyloodvětví v průmyslu cestovního ruchu, které by na něm nebylo zastoupeno.V příjezdovém i výjezdovém cestovním ruchu otevřel veletrh dokonce ještěvětší možnosti než kdy jindy. Navzdory složité světové situaci anebo právědíky ní byl letošní veletrh mnohem živější. Viděno očima
českéhonárodního stánku, ukázalo se, že ještě nikdy předtím nepřišlo tolik odbornýchnávštěvníků, kteří by měli zájem o všechny produkty v nabídce.
Ztohoto úhlu pohledu je škoda, že letos v Dubaji nestoupl počet zastoupenýchčeských společností. Na ty, kteří se zúčastnili, udělal zájem o Českourepubliku ze strany odborných návštěvníků velký dojem. Účast na ATB jepro české společnosti samozřejmě finančně náročnější, ale když vzali vpotaz lukrativní povahu trhu zemí Zálivu, všichni, kteří se letos zúčastnili,se shodli na tom, že to byla investice, která stála za to.
Gabriela Ben Ahmed