City tourism – Kutná Hora pod drobnohledem

Městský cestovní ruch neboli „city tourism“ je jedna z nejrozšířenějších forem cestovního ruchu. Jedná se převážně o krátkodobé pobyty, spojené s poznáváním městských atraktivit a nabídkou služeb. Kutná Hora je oblíbenou městskou destinací v České republice. Město Kutná Hora, dříve zvané České Athény, středověká stříbrná pokladnice českého království, je malebným klenotem Středočeského kraje.

V roce 2015 oslavilo historické jádro Kutné Hory s chrámem sv. Barbory a katedrálou Nanebevzetí Panny Marie v Sedlci již 20. výročí zápisu na Seznam světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Za destinační management ve městě zodpovídá oddělení cestovního ruchu a marketingu Městského úřadu Kutná Hora, které mimo jiné realizuje press tripy a fam tripy pro zahraniční i tuzemské novináře a touroperátory.

Kutnou Horu loni navštívilo 1,1 mil. lidí.

Návštěvnost města Kutná Hora má dlouhodobě stoupající tendenci (viz tabulka). V loňském roce navštívilo tento historický skvost o 12,25 procenta více návštěvníků než v roce 2015 a celkem se jednalo o 1,1 mil. návštěvníků. Nejsilnější motivací pro výlet do Kutné Hory je návštěva památkových objektů. Celých 86 procent zahraničních návštěvníků dle dotazníkového šetření nejčastěji navštěvuje chrám sv. Barbory a Kostnici. Stejné atraktivity jsou nejsilnější motivací i pro většinu domácích návštěvníků Kutné Hory. A ty se daří lákat i k opakované návštěvě Kutné Hory. Více než polovina jich ve městě již někdy byla. Jednodenní návštěvníci převažují nad turisty. Z ubytovacích kapacit preferují návštěvníci penziony.

Tab.: Návštěvnost vybraných památek v Kutné Hoře v letech 2008–2016

  2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
Chrám
sv. Barbory
210 992 187 212 198 066 243 925 277 177 264 521 289 954 279 595 312 358
ČMS – Hrádek 51 581 85 720 93 152 103 640 96 511 85 343 91 764 94 555 98 550
Vlašský dvůr 66 976 56 327 54 098 57 216 52 341 49 638 48 599 41 226 46 759
Kostnice 268 433 227 414 242 430 286 373 304 076 309 938 339 926 333 350 376 713
Katedrála Nanebevzetí
Panny Marie
a sv. Jana Křtitele
20 548 35 565 49 485 70 364 76 660 69 184 86 436 88 991 97 990
Kaple Božího těla 9 044 6 480 8 647 6 873 7 482 5 939 29 907 60 911 50 696
Kostel sv. Jana
Nepomuckého
8 024 6 598 5 471 4 978 4 575 4 273 8 434 9 661 8 584
ČMS –
Tylův památník
1 428 2 396 2 072 2 076 3 682 2 772 2 038 2 772 2 688
ČMS –
Kamenný dům
5 196 10 556 10 516 9 690 15 022 11 571 14 897 12 933 14 333
Muzeum alchymie / Alchymistická dílna 5 209 4 332 1 822 1 290 2 988 1 852 2 818 2 261 2 096

Zdroj: Vlastní zpracování s využitím dat Informačního centra města Kutná Hora, 2017

Kutná Hora disponuje bohatým historickým dědictvím, které každoročně přiláká statisíce návštěvníků. Poděkování za stoupající návštěvnost patří všem „přítomným“ – veřejným institucím, soukromým podnikům, neziskovým organizacím a místním občanům, neboť na rozvoji cestovního ruchu (nejen) ve městě se podílejí všichni! Oni všichni spoluvytvářejí první i konečný dojem návštěvníka, a tím mj. rozhodují o tom, zda destinace dostane a udrží si nálepku „visitor-friendly“.

 

Ing. Anna DoležálkováVysoká škola hotelová v Praze
odborná asistentka katedry cestovního ruchu
dolezalkova@vsh.cz
 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více