Město Karlovy Vary hostilo ve dnech 18. až 22. dubna 53. výroční zasedání RDA – mezinárodního sdružení autobusové turistiky, vlivné profesní organizace sdružující autobusové dopravce, cestovní kanceláře, hotely, profesní spolky, marketingové organizace a gastronomická zařízení. Jak probíhalo a o čem se tu hovořilo?

„Ačkoli převážnou většinu členů RDA tvoří subjekty z Německa, Rakouska a Švýcarska, vliv českých a slovenských organizací nelze podceňovat. RDA má dnes více jak 100 českých a slovenských členů a s tímto počtem je čtvrtým nejsilnějším národním zastoupením,“ řekl nám Miroslav Vodička, zástupce RDA pro Česko a Slovensko.
Zatímco celková účast dosáhla rekordních 314 účastníků – hojněji navštívené bylo jen výroční zasedání v Berlíně v roce 2000 – českých subjektů přijelo poskrovnu. Tuto skutečnost pro COT Business komentoval Jan Kučera, obchodní ředitel cestovní kanceláře Ingtours Praha: „Překvapuje mě to. Účastní se hlavně členové RDA z Karlovarského kraje. Výjezdní zasedání RDA určitě není akcí, kde by se podepisovaly nějaké konkrétní obchodní kontrakty; ono to vlastně ani není možné, protože ceny na příští rok zatím nejsou stanoveny. Jde spíše o to, navázat tady určité kontakty, protože ty každému dobrému obchodu předcházejí. Já jsem tady především proto, že mnozí z účastníků jsou našimi zákazníky, a počítám s tím, že zde okruh našich klientů ještě rozšířím.“

Proč Karlovy Vary?
O tom, že 53. zasedání se bude konat v Česku v Karlových Varech rozhodlo RDA už před 4 lety, přičemž Česko poprvé vyjádřilo své přání stát se hostitelskou zemí již před 8 lety.
Důvody výběru Karlových Varů coby hostitelského města nám detailně osvětlil Albert Happ, předseda výboru RDA pro další vzdělávání a řízení kvality: „Zaprvé, když jsme zjišťovali podmínky, představitelé města, kraje i Grandhotelu Pupp se k celé záležitosti postavili naprosto profesionálně. Oceňuji především přístup Josefa Pavla, hejtmana Karlovarského kraje. Zadruhé, z každého tisíce Němců, kteří jedou do Česka, plných 900 míří do Prahy. Česká republika ovšem není jen Praha. Ve vaší zemi existuje řada jiných turisticky mimořádně zajímavých míst. Třeba Karlovy Vary. A zatřetí, Karlovy Vary na světové úrovni reprezentují jednu z nejsilnějších stránek českého turistického potenciálu, totiž lázeňství.“
Jak dále uvedl Happ, specifickou roli v případě volby Karlových Varů jakožto hostitelského města sehrál také Miroslav Vodička, se kterým vedení RDA celou záležitost pečlivě konzultovalo.
Kvalitní organizace = nejlepší reklama
Ačkoli šlo o akci organizačně náročnou, ústřední realizační tým tvořili pouze tři lidé: Andrea Ferklová – sales & marketing manager Grandhotelu Pupp, Petr Masák – ředitel Infocentra města Karlovy Vary a Werner Hauptmann – tajemník hejtmana Karlovarského kraje.
Grandhotel Pupp měl na starosti záležitosti ubytování, stravování a technického zabezpečení vlastního zasedání. Infocentrum města zajišťovalo doprovodné programy, zejména pak kulturní večery a prohlídky města (na ty přispěla také státní agentura CzechTourism). A Karlovarský kraj převzal patronát nad dostihy a akcemi představujícími region obecně.
Organizátory sice mírně zaskočila nebývalá návštěvnost, na základě počtu účastníků předchozích ročníků se počítalo maximálně s 270 lidmi, přesto se se vzniklou situací nakonec bez větších problémů vyrovnali. Pokud jde o kvalitu servisu, všichni účastníci, se kterými jsme na místě hovořili – mezi nimi také prezident RDA Richard Eberhardt – nešetřili chválou.
Mohli si Karlovy Vary, Karlovarský kraj a Grandhotel Pupp udělat lepší reklamu? Těžko. Budiž jim přáno.
Anketa: Co říkáte očekávanému zdražení?
Častým tématem rozhovorů v kuloárech 53. zasedání RDA byl přesun gastronomických a ubytovacích služeb mezi služby zdaněné 19 % DPH. Jejich poskytovatelé přitom hovoří o nutnosti citelně zvýšit ceny. Zůstane i pak Česko pro zahraniční turisty zajímavou destinací? Na to jsme se zeptali tří účastníků zasedání RDA.
Werner Volker – obchodní ředitel cestovní kanceláře OTS (Německo)
Je otázkou, zda je opravdu třeba ceny zvyšovat. Česká koruna totiž již několik let systematicky posiluje – během posledního roku zpevnila vůči euru o cca 15 až 16%. A dále – české subjekty podnikající v oblasti cestovního ruchu by se dříve, než začnou se zdražováním, měly zamyslet nad tím, kde a jak mohou snížit náklady.
Masová příjezdová turistika do Česka je silně podmíněna úrovní ceny. Relativně kvalitní služby za zajímavou cenu – to byla vždy vaše velká konkurenční výhoda a podle mého byste si ji měli snažit udržet. Z hlediska dlouhodobých ekonomických úvah považuji přeřazení gastronomických a ubytovacích služeb do skupiny s vyšším zdaněním za krok zpět.
Jan Kučera – obchodní ředitel cestovní kanceláře Ingtours Praha (Česko)
V jednom příspěvku tu zaznělo: Červ musí chutnat rybě, nikoli rybáři. Myslím, že v tom je podstata dalšího uvažování o případné úpravě cen. O úspěšnosti obchodu nerozhoduje ani hotel, ani touroperátor, ale zákazník. Jestliže zvýšíme ceny tak, že se naše nabídka stane pro turisty z Německa nezajímavá, tak k nám prostě nepřijedou.
Kvůli celkové hospodářské situaci v Německu neprožívá německý turistický průmysl zrovna nejlepší období, takže si tam nikdo nedokáže představit, že by se u nás ceny ubytování zvedly o 14 %, o nichž hovoří čeští hoteliéři.
Boj začíná vlastně už nyní, kdy my – čeští touroperátoři – odmítáme přistoupit na ceny, které nám předkládají české hotely.
Kirsten Wolff – obchodní ředitelka cestovní kanceláře Wolff Ost-Reisen (Německo)
V cestovním ruchu se to má asi takto: každá země musí pečlivě sledovat, zda je konkurenceschopná v geograficky užším i širším okruhu států, nabízejících podobné turistické možnosti.
Samozřejmě vím, co se u vás nyní děje s gastronomickými a ubytovacími službami a DPH. Nemáte jednoduchou situaci, nicméně v případě zvyšování cen, které jistě nastane, je třeba postupovat velice opatrně. Chápu, že vývoj a údržba infrastruktury, lidské zdroje… – že to všechno něco stojí a investice se musejí v ceně vrátit, ovšem zcela zásadní otázkou pro každého profesionála cestovní ruchu je, zda cena, kterou za své služby požaduje, je zajímavá pro běžného člověka.
Naše firma s Českem úzce spolupracuje už celých 40 let. Naše zájezdy do Čech, na Moravu a Slovensko jsme přitom vždy orientovali na poznávání kultury a historie. Pokud jde o kvalitu kulturní nabídky stejně jako kvalitu infrastruktury s kulturou spojené – stav budov, vnitřní vybavení, technické zázemí… nemohou si vás naši zákazníci vynachválit. Lze u vás dostat prvotřídní kulturní zážitky v překrásném prostředí, a to vše za solidní cenu. Proto by byla velká škoda, pokud by došlo k nějakému neúměrnému zdražení. Zájem německých turistů o Česko by jistě prudce poklesl.
Text: Lubor Dobešek a Jolana Bjelková
Foto: Lubor Dobešek
Albert Happ (RDA) |
Petr Masák (Infocentrum města Karlovy Vary) |
Andrea Ferklová (Grandhotel Pupp) |
Miroslav Vodička (RDA) |