Na mnoha místech se dnes můžeme dočíst, jak se cestovní ruch mění a jak se bude měnit a jak se hoteliéři musejí přizpůsobit, aby obstáli. Málokdy se ale dozvíte, co konkrétně a jak bychom měli udělat. Rozhodl jsem se napsat o třech aktuálních potřebách hoteliérů a jejich naplnění tak, jak je vnímám z denní práce s desítkami z nich a jak souvisejí s přizpůsobováním.
Zjednodušit a standardizovat
Sotva se nám podařilo rozhýbat obchod, aktualizovat weby, pořídit si účinné hotelové a rezervační systémy, zmodernizovat on-line distribuci, zjišťujeme, že nás vyčerpávají zastaralé a neefektivní postupy. Nepřipravili jsme se na situaci, kdy se ekonomika zlepší natolik, že zaměstnanci začnou mít širší možnosti na pracovním trhu a někteří nás opustí. To by ještě tak nevadilo, lidé odcházejí a přicházejí, ale že s nimi odejdou i znalosti a zkušenosti a nové nepřijdou, to už je naše chyba. Ukazuje se, že standardy kvality a definované postupy, checklisty a záznamy Best Practices nejsou jen byrokratickou kratochvílí řetězců. Tomu, kdo zná náš obor, je jasné, že nepomohou ani zkopírované standardy a postupy odjinud. Postupy totiž musejí reflektovat přijaté standardy konkrétního hotelu a také pracovní náplně konkrétních pozic i organizační strukturu hotelu a středisek, aby se na nic nezapomnělo a lidé se soustředili na hosta a na výkon, nikoliv na amatérskou improvizaci. Hoteliérům, kteří jsou mými klienty, pomáhám stavět jednoduché a efektivní systémy postupů právě z toho důvodu, aby mohli poté, co definují vše důležité pro poskytování služby ve standardu, zaměstnávat třeba i nevyučený personál.
Screenshot z on-line aplikace pro klienty iHotelMax.cz
|
Vtáhnout lidi do hry
Dalo by se říci, že hoteliéři po celé zemi mají urgentní potřebu kvalifikovaného personálu, který se stále hůř získává.
Když jsme prováděli průzkum příjmů ve všech 14 regionech na 14 vybraných pozicích, který jsme zveřejnili na serveru www.ihotelmax.cz, zjistili jsme mimo jiné, že velká část dotazovaných je připravena reagovat na lepší nabídku i mimo obor hotelnictví. Jako důvod, kromě nedostatečného odměňování, uváděli zaměstnanci, že je zaměstnavatelé neberou vážně a že je trápí pocit, že nemají na nic vliv. Přitom dát lidem najevo, že se s nimi počítá, to nestojí žádné peníze navíc. Lze předpokládat, že bude stále těžší najít absolventy hotelové školy nebo držitele výučního listu, a ukazuje se, že se vyplatí s personálem komunikovat už v době, kdy není ve fázi hledání nového místa, nebo spolupracovat už se studenty a učni.
Sdílet
Pro svoje klienty jsem v letošním roce otevřel speciální on-line aplikaci, díky které mají přístup k vytvořeným standardům, postupům, checklistům, návodům a sdíleným zkušenostem ostatních kolegů s provozem, obchodem, vybranými distribučními kanály atd. Aplikace je plně responzivní, stejně jako naše weby, takže s ní lze pracovat v tabletu a smartphonu. Původně jsem chtěl pouze zjednodušit přístup na iCloud a využít nové technologie k datové samoobsluze, nabídnout něco navíc, nějakou libůstku pro pokročilé. Ukázalo se ale, že jim přišla vhod i mnohá vylepšení a že naši aplikaci využívají nejen proto, aby se zlepšoval obchod, marketing a provoz, ale pro vlastní liniové řízení. Díky tomu snadno vyberou nejvhodnější cenovou strategii, diskriminanty, udělají si pořádek v cenových plánech a ve struktuře cen, sestaví budget, najdou influencera anebo jen naplánují efektivní on-line kampaň. Sdílení prostě hoteliérům a jejich lidem pomáhá. A rád bych připomněl, že sdílet znamená nejen získávat, ale i dávat.