Mezi hlavní trendy letošního roku patří dobrodružství, touha po nedotčené přírodní kráse, výlety mimo komfortní zónu a více cestovatelský než turistický přístup.
Jako pravidelný čtenář výroční zprávy jedné globální luxusní cestovní kanceláře se s velkou zvědavostí věnuji právě části, která předpovídá trendy na další období. Jedná se empirická data agentů o preferencích těch cestovatelů, kteří ročně utratí v této síti 500 miliard za to nejlepší, co trh cestovatelům nabízí. Vybral jsem tři trendy, které by se mohly s vysokou pravděpodobností dotknout i našeho hotelového a restauračního byznysu a podle kterých se svými klienty připravujeme nabídky pro jejich distribuční kanály.

Zkoumání nových destinací
Vyzkoušet a více poznat nové destinace je po celý rok motivací při výběru dovolené. Cestující stále častěji využívají příležitost posunout se mimo svou komfortní zónu. Šanci mají nové destinace, které dosud nebyly na špičce vyhledávaných míst. V naší zemi je hodně dosud světem neobjevených zajímavostí. Poradci v této oblasti naznačují, že jejich zákazníci si každý rok vybírají jedno nové místo a kladou důraz na to, aby si vyzkoušeli během pobytu něco nového, nezvyklého. Let balonem, sledování východu slunce nad krajinou z vrcholu hory nebo plavání s delfíny na otevřeném moři.
Společně s rodinou a přáteli
Už konzistentní trend cestovat v několikagenerační skupině rodiny a přátel bude pokračovat i v letošním roce. Znamená například pronájem části hotelu či chaty u jezera nebo v horách, rodinnou oslavu na lázeňské kolonádě, pronájem starobylé evropské vily pro oslavu s blízkými, stejně jako exotické projížďky na ostrovy Galapágy nebo šnorchlování na Velkém bariérovém útesu. To jsou celoživotní vzpomínky, které posilují vztahy a hrají klíčovou roli.
Být cestovatelem spíše než turistou
Zákazníkům už nestačí to, co popisují tradiční turističtí průvodci a brožury destinací. Chtějí se setkat s místními obyvateli, poznat jejich zvyky, poznat řemesla, jazyk, skutečnou a aktuální kulturu, lokální tradice a kuchyni v té nejryzejší formě, a to nejen jako spotřebitelé, ale i v podobě kurzu vaření, jako tvůrci. Spontánní objevy budou nejlepším způsobem trávení volného času na dovolené v neznámé destinaci. Touha po zkušenostech, které podporují spojení cestovatele s novými místy, se v reálné podobě nabízí jako noc v poušti pod hvězdami, návštěva hrnčířské dílny spojená s výrobou vlastní keramiky, kurz pletení copánkového sýra, pobyt s kurzem výroby piva v rodinném pivovaru, pastva dobytka v horách, starobylý zámek jen pro sebe, noc v iglú, nebo třeba výlet do slumu s průvodcem.
Cestovatelé jsou zkrátka rok od roku odvážnější a tyto trendy otevírají dveře příležitostem, jak zvýšit přidanou hodnotu našeho produktu a jak neuvíznout v kombinaci ubytování, stravování a slev.
Foto: Shutterstock.com