Loňský marketingový výzkum agentury CzechTourism a Nadace Partnerství přinesl užitečná data týkající se chování Čechů jakožto cykloturistů. Data využije nejen národní turistická centrála, ale také nejeden podnikatel, který chce efektivně oslovit cykloturistickou veřejnost.
Jednou z aktivit, kterým se CzechTourism dlouhodobě věnuje, je propagace aktivní dovolené v České republice. „Snažíme se představit Českou republiku jako atraktivní destinaci, která má co nabídnout vyznavačům aktivní dovolené nejen tuzemským, ale i zahraničním. Klíčovou podmínkou úspěchu je zajištění kvalitních služeb, které budou reflektovat potřeby dané cílové skupiny,“ uvádí ředitelka agentury CzechTourism Monika Palatková.

Jednou složkou aktivní dovolené je cykloturistika. Abychom lépe porozuměli chování a potřebám cyklistů, realizovala agentura CzechTourism ve druhé polovině roku 2016 ve spolupráci s Nadací Partnerství marketingový výzkum. Cílem výzkumu bylo zjistit sociodemografický profil českých cyklistů, definovat jejich potřeby, znalost značky Cyklisté vítáni a postihnout i jejich zkušenosti s cykloturistikou v zahraničí. Šetření pro CzechTourism realizovala výzkumná agentura Ipsos. Výzkum se skládal ze dvou částí, a to jak kvalitativního výzkumu (skupinové diskuse), tak kvantitativní části (on-line dotazování).
Jsme národ cyklistů: 72 procent Čechů jezdí alespoň někdy na cyklovýlety. Většina preferuje pohodovou cyklistiku. Zejména ženy či rodiny s dětmi dávají přednost kratším tratím do 20 km, naopak na dlouhé tratě nad 50 km vyrážejí spíše muži. Osmdesát procent cyklistů jezdí hlavně na jednodenní výlety, nejčastěji pak vyráží ve dvou, s partnerem či partnerkou.
Zhruba polovina cyklistů jezdí nejčastěji po cyklostezkách, preferují je hlavně ženy a mladší lidé, starší lidé typ trasy tolik neřeší. Cyklostezky podle většiny dotázaných slibují kvalitní povrch, vedou hezkou krajinou a také jsou doplněny občerstvením a cykloservisy. Na druhou stranu podle cyklistů je zatím síť v České republice nedostatečná, při delších trasách je nutné projíždět přes silnice. Cyklisté zmiňují také nedostatek prostoru kvůli velkému množství bruslařů a chodců, kteří navíc často nedodržují pravidla. A pro akčnější cyklisty nenabízejí cyklostezky dostatek adrenalinu – jsou pro ně nudné.
„Na základě několika hlavních otázek jsme z výzkumu vydefinovali dvě hlavní skupiny cyklistů. Pohodové cyklisty, kterých je v populaci 59 procent, a akční cyklisty, jejichž podíl je desetiprocentní. Výzkum jsme dál věnovali spíše první skupině, pohodových cyklistů,“ uvádí Soňa Machová, vedoucí marketingového výzkumu agentury CzechTourism.
A jak vnímají cykloturistiku „pohodoví“ cyklisté?
Jednoduše by se dalo říci: „Aktivní odpočinek“, „možnost trávit čas v přírodě, ne ve městě“, ale i „poznávání nových míst a památek, nové zážitky“.
„Co nás zajímalo nejvíce, bylo, kolik cyklistů vyráží na dvou- či vícedenní výlety či dovolenou, do jaké míry je pro ně cyklistika určující při plánování dovolené a jaké mají zkušenosti s cykloturistikou v zahraničí,“ doplňuje Soňa Machová.
Z celkové populace České republiky je 13 procent lidí, kteří alespoň někdy vyrážejí na dvou- či vícedenní cyklovýlety. Pokud cyklisté jedou na dovolenou, kde se věnují cyklistice, jedná se nejčastěji o tzv. dovolenou s kolem. Cyklistika je jednou z činností, které se na dovolené věnuje téměř jedna třetina obyvatel ČR. Dovolenou „v sedle“ aneb stále na kole preferuje zhruba 6 procent obyvatel Česka. Jedná se spíše o mladší lidi do 29 let. Pro tyto akčnější cyklisty jsou také atraktivní organizované cyklovýlety, zejména do zahraničí (pravidelně jezdí 1 %, zřídkakdy 9 % a v budoucnu plánuje 22 % cyklistů).
Kde cyklisté v případě potřeby přespávají?

Zdroj: CzechTourism, Nadace Partnerství
Pokud cyklisté na svém výletě přespávají mimo domov, nejčastěji volí kemp (58 %) nebo penzion (55 %). Přesto, že cyklisté volí levnější typ ubytování, jsou ochotni si při svých výletech připlatit za nadstandardní služby (74 % cyklistů by si bylo ochotno připlatit). Za nejdůležitější ve spojení s ubytováním považují cyklisté uzamykatelné místo pro bezplatné uschování kol (92 %), celkovou kvalitu stravování (89 %) a možnost zapůjčit si v místě ubytování nářadí pro opravy kol (73 %). Informace o ubytování si předem vyhledává většina cyklistů.
Co je prioritou při plánování cyklovýletu?
Pro 51 procent cyklistů je důležitá kombinace pěkné lokality a dobrého zázemí. Dopředu si cyklisté hledají informace převážně na internetových stránkách věnovaných turistice (55 % z konkrétních webových stránek – např. mapy.cz, hrady.cz, kudyznudy.cz či cykloatlas.cz.), inspirují se u svých přátel či známých (53 %) a 27 procent vyhledává informace na blozích či fórech. Dále cyklisté hledají informace v turistických mapách, informačních brožurách či v turistických střediscích.
Kudy cyklisté jezdí?

Zdroj: CzechTourism, Nadace Partnerství
A jak je to s přepravou kol v rámci cyklovýletu?
Pro většinu lidí, zejména rodin s dětmi, je nejpohodlnější přeprava automobilem, kterým se dopraví na místo, a pak podnikají cyklovýlety do okolí (uvádí to 58 % cyklistů). Atraktivní je také vlaková doprava, tu využívá při svých výletech 30 procent cyklistů. Častěji jsou to pak lidé, kteří jedou na výlet s jedním či s více přáteli.
Zkušenosti se zahraničím – vzorem může být Rakousko
Sedmnáct procent všech cyklistů jezdí i do zahraničí a 42 procent z nich si myslí, že služby v zahraničí jsou lepší. Podle dotázaných nejvíce chybí v Česku oproti zahraničí hustější síť cyklostezek a lepší stravování. Za vzor pro cykloturistiku je považováno Rakousko. Obecně platí, že služby i v této oblasti jsou v rámci České republiky vnímány hůře, než je tomu právě v zahraničí.
Závěrem
V rámci aktivního turismu má agentura CzechTourism na starosti mimo jiné produktový internetový portál Česko jede, který je zaměřen nejen na cykloturistiku, ale také na horská kola, pěší turistiku, běžecké lyžování a doplňkově také na in-line a vodáctví. Agentura cílí nejen na domácí turisty, ale i na zahraniční, zejména pak na blízké trhy. Portál je ve čtyřech jazykových mutacích: češtině, angličtině, němčině a polštině.
„Na veletrhu For Bikes 2017 plánujeme spuštění nového designu tohoto portálu. Při propagaci úzce spolupracujeme s regiony, snažíme se prezentovat to nejzajímavější z nich a dál upozorňujeme návštěvníky na regionální webové prezentace,“ uvádí Martin Šlajchrt, vedoucí oddělení produkt management, agentury CzechTourism.
Na tento pilotní výzkum by agentura CzechTourism v následujících letech ráda navázala dalším dotazníkovým šetřením, které by probíhalo přímo v oblastech s nejfrekventovanějšími cyklotrasami a doplnilo tak informace z pravidelného monitoringu cyklotras. „Součástí by mohl být také mystery shopping certifikovaných zařízení pod značkou Cyklisté vítáni. Obdobný výzkum realizujeme pravidelně od roku 2012 také v rámci turistických informačních center (TIC). V loňském roce jsme realizovali mystery shopping všech certifikovaných TIC. Výsledky byly nad očekávání pozitivní a přínosné nejen pro naši agenturu, ale i pro A.T.I.C. ČR, regiony i všechna přihlášená turistická informační centra. Rádi bychom pokračovali ve výzkumu s dvouletou časovou periodou a rozšířili rozsah šetření,“ dodává Soňa Machová.
Jak se tedy orientovat při výběru stravovacího či ubytovacího zařízení? Pomůže značka „Cyklisté vítáni“
Tuto značku spravuje Nadace Partnerství. Na základě předem stanovených kritérií se mohou certifikovat poskytovatelé ubytovacích a stravovacích zařízení, kempů a turistických cílů, kteří nabízejí zázemí nejen pro turisty, ale i pro jejich kola.
Pokud uvidíte na cyklovýletě tuto značku, můžete si být jisti, že poskytnou servis nejen vám, ale i vašemu kolu.
A jak je to se znalostí této značky v obecné populaci České republiky?
Značku či logo Cyklisté vítáni zaregistrovalo 17 procent obyvatel Česka (30 % cyklistů). Nejčastěji si cyklisté tuto značku spojují s restauracemi (22 %) a uzpůsobeností či zázemím pro cyklisty (22 %). Je zřejmé, že větší znalost značky je u cyklistů, kteří jezdí tratě o délce alespoň 20 km, přespávají v kempu a jezdí na dvoudenní až týdenní výlety. Cyklisté od této značky očekávají hlavně bezpečné uschování kol (33 %), servis kol (18 %) a dobré občerstvení (16 %).
|
Foto: Shutterstock.com