Mystery shopping 2020
V letošním roce byly – s odstupem dvou let – znovu uskutečněny kontroly měkkých dovedností pracovníků infocenter (TIC), tzv. mystery shopping. Utajené návštěvy hodnotily zejména kvalitu obsluhy informačních center (TIC), zaměřily se na exteriér a interiér TIC, vč. jeho vybavení propagačními materiály, na tzv. první dojem a na přehlednost značení, která turisty do infocenter zavedou. A jaké jsou výsledky?
V období měsíců srpna a září se uskutečnilo celkem 494 utajených návštěv. Celkové hodnocení informačních center za celou ČR je 87 %, tedy opět nadprůměrné stejně jako v roce 2018. Stoprocentního výsledku tentokrát dosáhlo 32 % TIC.
- PRACOVNÍCI TIC: Jsou zdvořilí a dokážou předat informace srozumitelnou formou.
- EXTERIÉR A PRVNÍ DOJEM: Exteriér TIC je v pořádku, orientace v infocentru je snadná a obsloužení probíhá okamžitě.
- INTERIÉR A VYBAVENOST: Infocentra jsou čistá a upravená, dostatečně vybavená propagačními materiály, v 82 % již lze platit kartou.
- ZÁKAZNICKÁ ZKUŠENOST: 88 % zákazníků odchází z návštěvy s pozitivními emocemi. Pokud je zkušenost negativní, je způsobena pasivitou nebo nedostupností pracovníka na TIC.
Jaké budil kontakt s pracovníky TIC emoce?

Nejlepších výsledků, nad 90 %, dosáhly kraje: Plzeňský (97 %), Liberecký (93 %), Karlovarský (92 %), Pardubický (91 %) a Moravskoslezský (91 %).
Průzkum zajistila agentura CzechTourism ve spolupráci s Asociací turistických informačních center ČR prostřednictvím společnosti IPSOS.
Návštěvnost informačních center
V letošním roce zaznamenala turistická informační centra (TIC) citelný pokles návštěvnosti. Důvodem není samozřejmě nic jiného, než výrazný vliv pandemie covid-19 a opatření s ním spjatá. Po uzavření infocenter v období od 14. 3. do 27. 4. 2020 se TIC dostala na únorovou návštěvnost (556 000 návštěvníků) až v červnu (614 000). Porovnáme-li návštěvnost TIC v období prázdnin letošního roku, v červenci (1,423 milionu návštěvníků) a srpnu (1,368 mil.), s rokem 2019 (v červenci 1,612 mil., v srpnu 1,715 mil. návštěvníků), pak i v těchto měsících zůstala návštěvnost TIC o 12 %, resp. 21 % za rokem 2019. Významný rozdíl nalezneme i v počtu zahraničních turistů, který meziročně 2019/2020 o prázdninách poklesl z 15 na 3 %. V září letošního roku už TIC zaznamenala opět citelný propad meziroční návštěvnosti z loňských 1 057 000 na letošních 712 000 návštěvníků (o 33 % méně).
Graf – Návštěvnost TIC v roce 2020

Oblíbené informační centrum roku 2020
Koncem měsíce září byly zveřejněny výsledky této tradiční ankety, jejímž spolupořadatelem bylo Vydavatelství KAM po Česku, které zajistilo zejména hlasování v anketě. Na prvních místech se v jednotlivých krajích umístila následující turistická informační centra:
Slavnostní vyhlášení výsledků, které bylo naplánováno na členské fórum A.T.I.C. ČR do Trutnova na 15. 10. 2020, muselo být v souvislosti s aktuálními opatřeními ke covid-19 zrušeno. Diplomy informačním centrům na prvních 3 místech poputují poštou.
Výsledky ankety o Oblíbené informační centrum
Pardubický kraj |
Městské informační centrum Svitavy |
Plzeňský kraj |
Infocentrum Spálené Poříčí |
Kraj Vysočina |
Turistické informační centrum Humpolec |
Jihočeský kraj |
Turistické informační centrum Slavonice |
Středočeský kraj |
Informační centrum města Kutná Hora |
Liberecký kraj |
Regionální turistické informační centrum Turnov |
Královéhradecký kraj |
Městské informační centrum Jičín |
Zlínský kraj |
Městské informační centrum Uherské Hradiště |
Jihomoravský kraj |
Informační centrum města Kyjova |
Moravskoslezský kraj |
Informační centrum Hukvaldy |
Olomoucký kraj |
Informační centrum Šternberk |
Ústecký kraj |
Informační a dopravní centrum Podřipska, Roudnice nad Labem |
Karlovarský kraj |
Informační centrum Aš |
Hl. město Praha |
Visitor Centre Letiště T2, Praha |