Co se skrývá za úspěchem Jižní Koreje v oblasti MICE?

Případová studie: Silné obory, podpora organizátorům a MICE aliance

V segmentu MICE hraje podpora organizátorům při rozhodování o organizaci akce jednu ze stěžejních rolí. Stejně tak kladou nákupčí MICE velký důraz na zastoupení konkrétních oborů v dané destinaci. V dnešní poslední části našeho miniseriálu o Jižní Koreji si představíme právě tyto aspekty a jejich vliv na úspěchy Jižní Koreje v oblasti MICE.

Letošní Korea MICE Expo, které se konalo od 14. do 15. června v kongresovém centru Songdo Convesia v Inčchonu, potvrdilo jednu důležitou skutečnost. Korejský průmysl MICE výrazně roste. Rozmanitá nabídka více než tří set poskytovatelů služeb umožnila nákupčím MICE získat kompletní přehled o možnostech korejského MICE. Téměř 2 000 profesionálů z 31 zemí světa se tak mohlo přesvědčit, že Jižní Korea po právu patří mezi top 10 MICE destinací světa. Velké popularitě země napomáhá i velice dobře propracovaný program podpory pro organizátory kongresů, konferencí, korporátní skupiny a incentivu. Podle ředitele Korea Convention Bureau (KTO MICE) Baeho Kima se výše podpory odvíjí od velikosti skupiny a délky pobytu. Menším skupinám nabídne KTO MICE bezplatnou recepci, kulturní program nebo okružní jízdu městem. Pro větší konference a incentivní zájezdy jsou navíc samozřejmostí expresní odbavení a samostatný uvítací pult na letišti nebo reklamní prostory zdarma. Finanční podpora se řídí kritérii UIA.

Skupina SHINee s prezidentem Korejské organizace cestovního ruchu Ahn Young-baem

Skupina SHINee s prezidentem Korejské organizace cestovního ruchu Ahn Young-baem
 

Každá korejská destinace MICE má navíc svůj samostatný systém podpory. Hlavní město Soul nabízí pro organizátory mezinárodních konferencí nad 50 účastníků nejenom pomoc při podpoře kandidatur formou přípravy nabídky, podpůrných dopisů starosty města a prezidenta Soulské organizace cestovního ruchu, site inspection nebo slavnostní recepci, ale i finanční injekci do výše 600 000Kč. Nezapomíná se ani na výdaje na reklamu. Zde může organizátor počítat s částkou do 400 000Kč. Město nabízí i tzv. hostitelskou podporu. Skupiny větší než 500 účastníků obdrží zdarma „Seoul MICE card“, která opravňuje držitele k bezplatné dopravě po Soulu a čerpání řady slev v hotelích a kulturních zařízeních města. V případě zájmu se město podílí polovinou nákladů i na tvorbě mobilní aplikace související s daným eventem. Potěší jistě i finanční podpora do výše 2 mil. Kč. Samozřejmostí jsou i propagační mate­riály, letištní banner upozorňující na konání dané konference, finanční podpora na ­každého účastníka v případě, že se akce koná v jednom ze zařízení „Unique ven­ues“, sleva na využití mobilní aplikace „Discover Seoul Pass“ nebo výpomoc „MICE supporters“. Zde dochází k zapojení studentů vysokých škol se zaměřením na kongresový a incentivní cestovní ruch, kteří mají již dostatečné zkušenosti s konáním podobných akcí a ovládají několik světových jazyků. Jejich denní sazba je z poloviny rovněž dotována městem Soul.

Součástí podpory bývá i nabídka zajímavého kulturního představení

Součástí podpory bývá i nabídka zajímavého kulturního představení
 

Podobně štědrý systém funguje i pro korporátní meetingy a incentivní skupiny. Podporu lze čerpat až do výše 2 mil. Kč. Speciál­ní finanční podpora na každého účastníka je určena incentivním skupinám, které zařadí do svého programu jednu z doporučených aktivit Soulské organizace cestovního ruchu, tzv. Seoul experiences. Jedná se např. o cyklistickou vyjížďku kolem řeky Hangang, návštěvu tradičního korejského kulturního představení, procházku kolem Soulského opevnění nebo účast na „Hallyu experience“. Právě Hallyu neboli korejská vlna, o které jsem podrobně referoval v minulém vydání COT, se těší v rámci propagace Jižní Koreje jedinečné pozornosti. Od srpna byl spuštěn nový speciální program podpory pro incentivní skupiny se zájmem o Hallyu.

Úspěchu Jižní Koreje napomáhá i úzká spolupráce jednotlivých subjektů MICE. Téměř v každém městě funguje tzv. MICE aliance.

Jeho účastníci se mohou těšit na bezplatnou návštěvu kulturních zařízení specializujících se na tzv. korejskou vlnu. Highlightem je účast na exkluzivních koncertech hvězd korejského popu. Propojení hvězd korejské estrády se segmentem MICE je tak úzké, že v rámci letošního Korea MICE Expo byla vybrána za čestné ambasadory MICE populární skupina SHINee. V plánu je rozsáhlá kampaň MICE zahrnující účast těchto hvězd v rámci print a on-line marketingových aktivit. Počítá se i s jejich účastí na slavnostních recepcích a zahraničních roadshows. Korejská organizace cestovního ruchu si od toho slibuje další výrazné navýšení zájmu o incentivní cesty do Jižní Koreje.

Pavilon Gyeonghoeru je častým cílem incentivních skupin z celého světa

Pavilon Gyeonghoeru je častým cílem incentivních skupin z celého světa
 

Úspěchu Jižní Koreje napomáhá i úzká spolupráce jednotlivých subjektů MICE. Téměř v každém městě funguje tzv. MICE aliance. Ukázkovým příkladem je fungování soulské MICE aliance, která byla založena v roce 2011 a sdružuje téměř 300 subjektů od kongresových center přes PCO či Unique Venues až po poskytovatele doprovodných služeb. Jedná se o partnerství státního a soukromého sektoru se zaměřením na zvýšení konkurenceschopnosti města na světových trzích. Aliance je řízena městem Soul a Soulskou organizací cestovního ruchu s cílem efektivněji propagovat kongresovou infrastrukturu a zdůrazňovat výhody pořádání akcí pro nákupčí MICE po celém světě. Subjekty, které jsou součástí aliance, obdrží podporu v rámci účasti na zahraničích veletrzích, roadshows, konferencích a setkáních mezinárodních organizací prostřednictvím marketingových aktivit Soulské organizace cestovního ruchu. Vzájemná spolupráce je výhodná i pro samotné nákupčí MICE, kteří mohou od jejich členů čerpat služby s výraznou slevou. Pokud nákupčí MICE využijí služeb tří a více jejich členů, obdrží od Soulské organizace cestovního ruchu zdarma tzv. Seoul MICE card opravňující k čerpání řady výhod. Výraznou podporu nabízí nákupčím MICE prostřednictvím programu „Plus Seoul Package“ i jednotliví členové aliance. Seoul Dragon City poskytuje bezplatné upgrady, Mayfield Hotel výraznou slevu na pronájem konferenčních prostor nebo Lotte World adventure reklamní prostory zdarma. KTO MICE se snaží aktivně propagovat i regionální centra MICE. Incentivní skupiny s více než 200 účastníky, které již dříve navštívily Jižní Koreu a pobývaly v regionech, mají automaticky nárok na vyšší formu podpory.

Jednou z doporučených aktivit tzv. Seoul Experiences je i procházka okolo historického soulského opevnění

Jednou z doporučených aktivit tzv. Seoul Experiences je i procházka okolo historického soulského opevnění
 

V dnešní době plánuje stále více nákupčích MICE organizaci kongresu v destinacích, které disponují silným zastoupením konkrétních oborů, nabízejí přítomnost většího množství expertů a slibují perspektivu dalšího růstu. I tomuto trendu se Jižní Korea aktivně přizpůsobila. Většina korejských měst má prioritní sektory růstu a kvalifikované zázemí s rozsáhlou sítí expertů. Zřetelný profil korejských destinací MICE dává hned od začátků organizátorům akcí jasnou představu, které město mají kontaktovat a co tam mohou očekávat. Přítomnost znalostní základny se stává stále důležitějším rozhodovacím kritériem. Druhé největší město Jižní Koreje Pusan se zaměřuje např. na inteligentní informační systémy, čistou energii a biomedicínu. Daejeon, nazývaný korejský Silicon Valley, láká vyspělými bezdrátovými technologiemi a robotikou. Ideálním místem pro ekoturistiku je Yeosu. Toto přímořské středisko je atraktivním cílem incentivních skupin z Číny. Jižní Korea má z hlediska MICE prostě mnoho co nabídnout. Úspěšné pořádání zimních olympijských her jen potvrdilo, že země je schopna zvládnout pořádání jakékoliv akce celosvětového významu.

Článek vznikl na základě podkladů Korea Tourism Organization (Baseler Str. 35-37, 5.OG, D-60329 Frankfurt am Main, www.visitkorea.or.kr) a Seoul Convention Bureau (www.miceseoul.com).
Foto: Copyright Seoul Convention Bureau a KTO MICE Bureau

foto
Mgr. Miroslav Rončákodborný asistent Katedry rekreologie FTK UP v Olomouci a regionální expert TCI Research
miroslav.roncak@upol.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Asie

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Ras Al Khaimah – emirát na špici

Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.

Číst více