Co všechno nabízejí ubytovacím zařízením rezervační portály a vyhledávače ubytování?

Hotely, penziony i menší ubytovací zařízení stále častěji využívají k prodeji svých ubytovacích kapacit rezervační portály. Na českém trhu působí řada domácích i zahraničních portálů a nabídka pro majitele a manažery, jak své zařízení zviditelnit a prezentovat potenciálním klientům, je tak poměrně široká. Vzhledem k tomu, že základní princip je u všech portálů stejný, zaměřili jsme se na to, co všechno vyhledávače svým zákazníkům nabízejí a za jakých podmínek.

Booking.com, HRS, trivago.cz, TripAdvisor.com, Penziony.cz nebo Hotel.cz. To je jen část portálů, na kterých mohou klienti vyhledávat svůj ideální hotel, penzion nebo jiné ubytovací zařízení, které chtějí využít pro svou dovolenou nebo služební cestu. Vyplatí se hotelům či penzionům, nebo majitelům apartmánů své ubytovací kapacity nabízet na těchto portálech? Odpověď na tuto otázku není jednoznačná, protože to, co je výhodné pro jednoho, nemusí vyhovovat jinému. A portály také nenabízejí jednotné služby. Zatímco například na Penziony.cz se může registrovat opravdu každý provozovatel ubytovacího zařízení, tedy včetně apartmánů nebo hostelů, HRS umožňuje registraci při splnění určitých podmínek. „Zaregistrovat se může jakékoliv ubytovací zařízení, pokud nabízí pokoj jako celek, tedy ne hostely s prodejem pouze postelí. Dalším kritériem je poskytování recepce alespoň v určitých hodinách. Není tedy rovněž možné nabízet jeden apartmán,“ vysvětluje Daniela Sedloňová ze společnosti HRS Group, která portál HRS v České republice provozuje. Tento portál se od svých konkurentů odlišuje i v jiných aspektech. Je totiž určen především firemním klientům, k soukromým turistickým cestám pak v daleko menší míře. „Spolupracuje s námi více než 40 000 firem. Pokud si tedy ubytovací zařízení přeje nikoliv pouze ,leisure-turistickou‘ klientelu, ale rovněž obchodní cestující, pak je HRS určitě dobrou volbou,“ dodává Sedloňová.

Základní registrace zdarma, za další služby se připlácí

Základní registrace je na všech oslovených portálech zdarma. A je poměrně jednoduchá. Stačí vyplnit základní údaje o ubytovacím zařízení, nahrát fotografie, a během krátké doby se už hotel nebo penzion zobrazuje v nabídce. „Při registraci vyplní hoteliér (majitel či manažer hotelu) několik informací, a po schválení již může spravovat profil hotelu na trivago.cz – od popisu hotelu přes informace o vybavení hotelu i pokojů až po fotografie,“ popisuje Lucie Koutníková z portálu trivago.cz. Ten nicméně v současnosti nabízí na českém trhu i dvě placená řešení s rozšířenými funkcemi. Prvním je trivago Hotel Manager PRO, který umožňuje větší zviditelnění hotelu na webových stránkách a tím i více rezervací. „Oproti základní verzi nabízí ta placená možnost komplexního porovnávání a analýzu konkurence, profilování návštěvníků, to znamená zjistit, odkud jsou, jak dlouhý pobyt průměrně požadují či jaký typ uživatelů si zobrazuje profil konkrétního hotelu. Pak mají hoteliéři možnost přidávat novinky například se speciálními akcemi, které přilákají zájem uživatelů či třeba zvýraznit kontaktní informace,“ vysvětluje Koutníková. Druhým řešením je možnost tzv. direct connect, která umožňuje hoteliérům zobrazovat na trivago.cz aktuální ceny a dostupnost společně s porovnáním s ostatními výsledky. Tato možnost je pro uživatele lákavá tím, že si hotel rezervují přímo, navíc hoteliér tak neplatí žádné další poplatky rezervační stránce. trivago.cz totiž není rezervační stránkou, ale hotelovým vyhledávačem. Rezervace neprobíhají tedy přímo na trivago.cz, ale až na rezervační stránce, na kterou se uživatel proklikne.


Vyplatí se ubytovatelům nabízet své kapacity na těchto portálech?Odpověď není jednoznačná.

Lepší zviditelnění před konkurencí nabízí také portál Penziony.cz. „Zviditelnění před zápisy, které jsou zdarma, umožňuje pořízení placeného zápisu. Ceny se přitom pohybují od 50 do 750 korun měsíčně,“ říká Michal Charvát, majitel portálu Pen­ziony.cz. Například za zápis s názvem Profi zaplatí ubytovací zařízení měsíčně 150 korun a může navíc uvést odkaz na své webové stránky či se zápis zobrazuje v sekci Ubytování v okolí. U zápisu Premium, který stojí měsíčně o sto korun víc, se jejich prezentace zobrazí navíc i v sekci Silvestr a Last Minute.

HRS: o umístění v nabídce rozhoduje speciální algoritmus

O tom, na jaké pozici se budou zápisy zobrazovat u portálu HRS, nerozhodují podle Daniely Sedloňové hoteliéři přímo, jelikož řazení je dáno HRS algoritmem. Ten je závislý na hodnocení klientů, flexibilitě storno podmínek, služeb zdarma, nabízených slev a podobně. Je tedy zřejmé, že nepřímo může hotel své umístění ovlivnit poskytováním kvalitních služeb. „Hotel může zadat různé slevy, které jej rovněž pomáhají zviditelnit. Anebo si může po splnění podmínek zažádat o certifikát Top Quality Seal, což je jakási pečeť kvality. V neposlední řadě má hotel možnost si zvýšit provizi, a tím pádem si rovněž zajistit lepší pozici,“ vysvětluje. Portál HRS, stejně jako například konkurenční Booking.com, Hotel.cz a další, vybírá od hotelů a penzionů provizi za zprostředkovanou a realizovanou rezervaci. HRS ale navíc umožňuje ubytovacím zařízením i zobrazení na GDS a za toto propojení hotely a penziony neplatí žádné další poplatky. „To je velká přidaná hodnota, jelikož poplatky za propojení s GDS jsou velmi vysoké, a standardně si tedy tento kanál mohou dovolit jen velké hotelové skupiny,“ dodává Sedloňová.

„Hoteliéři by měli udržovat svůj profil na trivago.cz aktuální. Zejména tím, že poskytnou unikátní informace a kvalitní fotografie a také větší množství různých cen. Zjistili jsme totiž, že aktivní a registrovaní hoteliéři získají průměrně 5× více prokliků na profil svého hotelu než neregistrovaní hoteliéři. Navíc hotelové profily, které jsou aktuální, disponují hodnocením od uživatelů, například recenzemi, a mají dostatek různorodých cenových nabídek, přilákají větší pozornost cestovatelů,“ doporučuje Lucie Koutníková a uvádí konkrétní příklad, kdy hotel nabízí kromě ubytování také možnost odpočinku ve vířivce, ale tuto skutečnost už neuvede ve svém profilu. Jako důsledek tak přijde o potencionální zákazníky, protože se nezobrazí cestovatelům používajícím filtr „vířivka“.

Právě speciální ceny a slevy na ubytování lákají potenciální klienty ze všeho nejvíc a mohou zajistit lepší umístění ve vyhledávači i na stránkách HRS. Portál nabízí také poměrně velké množství promo akcí, které jsou zaměřené buď na turisty, nebo firemní klientelu. Jedná se například o tzv. HRS ­Deals, což jsou speciální zvýhodněné nabídky, či možnost poskytnout business tarif, tedy slevu pouze pro firmy.

Musí jít o dostatečně adresnou formu propagace

Portály, ať už české, nebo zahraniční, lákají hotely ke spolupráci a často považují za důležité, aby byly hotely v nabídce zastoupeny. Jak to ale vidí samotní hoteliéři? Někteří to považují spíše za prestižní záležitost, jiní hlavně za doplňkový nástroj k získání klientů. Například hotel Monínec ve středních Čechách využívá služby Booking.com a Trip­Advisor.com. „Hlavním komunikačním a prodejním kanálem je především vlastní rezervační systém, který chceme do budoucnosti dále rozvíjet, aby byl pro hosty co nejjednodušší. Díky pozitivním zkušenostem našich hostů z jejich minulých pobytů nám navíc průběžně roste přímá poptávka,“ říká ředitel areálu Monínec Jaroslav Krejčí. Nicméně připouští, že pokud se jedná o dostatečně adresnou formu propagace, může být taková spolupráce efektivní. V záplavě on-line projektů, které se na tuto oblast zaměřují, je však třeba vždy detailněji vyhodnocovat, zda se uvedená služba skutečně vyplatí.

„Zájem o ubytovací služby vychází především z dobrých referencí, které od hostů hotel dostává, průběžného zlepšování vlastní kvality a samozřejmě toho, kde je umístěn a co zajímavého z hlediska svého okolí nabízí. V případě, že nebudou hosté s ubytováním spokojeni, je již celkem jedno, zda budou taková zařízení do rezervačních a distribučních portálů investovat stovky nebo statisíce korun, protože výsledek bude podobný: nízký zájem veřejnosti,“zdůrazňuje na závěr Krejčí.

Foto: Thinkstockphotos.com


Nejnovější články z rubriky Ubytování

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Cestovní ruch nabírá na síle, zájem o hotely stoupá

Po pandemii koronaviru lidé začali víc cestovat. Podle tabulek na portálu tourdata.cz, které vycházejí z dat publikovaných včera Českým statistickým úřadem, přijelo do tuzemských hotelů v letošním prvním čtvrtletí 2,8 milionu hostů. Tedy asi desetkrát víc než...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více