Projednávaná novela zákona o cestovním ruchu má přinést úpravy v systému živností pro oblast cestovního ruchu. Nově budou existovat cestovní kanceláře s oprávněním k prodeji zájezdů, cestovní kanceláře s oprávněním k prodeji spojených cestovních služeb a pak „klasické“ cestovní agentury. Přidávám uvozovky, protože některé činnosti vykonávané dosud agenturami budou po novele přecházet pod některou z kategorií koncesované živnosti cestovní kanceláře. Cílem článku je identifikovat činnost, které se agentury budou muset vzdát a činnost, která jim zůstane zachována.
Podle platné a účinné právní úpravy obsažené v ustanovení § 2 odst. 2 zákona o cestovním ruchu jsou cestovní agentury oprávněny a) nabízet a prodávat jednotlivé služby cestovního ruchu; b) organizovat kombinace služeb cestovního ruchu a nabízet je a prodávat jiné cestovní kanceláři za účelem jejího dalšího podnikání; c) zprostředkovávat prodej jednotlivých služeb cestovního ruchu pro jinou cestovní kancelář nebo cestovní agenturu, případně pro jiné osoby (dopravce, pořadatele kulturních, společenských a sportovních akcí apod.); d) zprostředkovávat prodej zájezdu pro jinou cestovní kancelář; e) prodávat věci související s cestovním ruchem, zejména vstupenky, mapy, plány, jízdní řády, tištěné průvodce a upomínkové předměty.

Vládou navržená novela zákona o cestovním ruchu text uvedeného ustanovení nemění. Mohlo by se tedy zdát, že do života agentur novela nezasahuje. Není tomu tak. Změny jsou totiž provedeny nepřímo, a to tím, že je novelou rozšířena definice zájezdu a je zaveden nový zákonný cestovní produkt označovaný jako spojené cestovní služby.
Nemůžeme pominout, že definice zájezdu a SCS se jednoznačně a navíc ve své značné části dotýkají činnosti zmíněné pod písmenem c) ustanovení § 2 odst. 2, tedy práva cestovní agentury zprostředkovávat prodej jednotlivých služeb cestovního ruchu pro jinou cestovní kancelář nebo cestovní agenturu, případně pro jiné osoby (dopravce, pořadatele kulturních, společenských a sportovních akcí apod.). Co to znamená? Cestovní agentury nově nebudou moci uvedené oprávnění realizovat v neomezeném rozsahu. Situaci si ilustrujme na příkladu zprostředkování letenky a ubytování v cílové destinaci. Například jestliže klient za zprostředkování obou služeb zaplatí souhrnnou cenu, půjde o zájezd. Jestliže k zakoupení dojde on-line, a to bezprostředně anebo v časovém rozpětí do 24 hodin, prostřednictvím tzv. propojených internetových stránek, půjde rovněž o zájezd. Jestliže budou platby za zprostředkované služby probíhat odděleně, půjde o spojenou cestovní službu. Jestliže budou platby probíhat odděleně, vše bude realizováno on-line do 24 hodin, jen nepůjde o tzv. propojené internetové stránky, jde rovněž o spojené cestovní služby.
Co z toho vyplývá? Prostor pro agenturní zprostředkování více než jedné služby se ztenčuje na minimum. Půjde o nepraktické situace, kdy bude agentura pro klienta rezervovat služby zcela nezávisle, a to nejen z pohledu finančního, ale i časového, byť pro účely stejné cesty či pobytu. Dále bude agentura moci kombinovat tzv. hlavní cestovní službu se službou doplňkovou, pokud ta nebude cenově významná nebo podstatná.
Nová definice zájezdu a spojených cestovních služeb
Nově navrhované definice zájezdu a spojených cestovních služeb jsou obsaženy v § 1b a § 1c návrhu novely, který najdete na tomto odkazu na stránkách Poslanecké sněmovny PČR: https://goo.gl/nMA6G6.
|
Situace se tedy velmi komplikuje pro ty cestovní agentury, které doposud kombinovaly a přitom dělaly všechno pro to, aby výsledkem kombinace nebyl zájezd. S novou úpravou už zájezdu nebo minimálně SCS pravděpodobně neuniknou. Je-li cestovní agentura přesvědčena o opaku, vřele jí doporučuji konzultovat její produkt s právníkem specialistou. Zcela v klidu mohou naopak zůstat cestovní agentury, které se věnují proviznímu prodeji zájezdů cestovních kanceláří. Těm bude jejich ohlašovací živnost stále stačit. Změny se tedy nedotknou oprávnění podle ustanovení § 2 odst. 2 písm. a), b), d) ani e) zákona o cestovním ruchu.
Foto: Shutterstock.com