Co zbude po novele pro cestovní agentury?

Projednávaná novela zákona o cestovním ruchu má přinést úpravy v systému živností pro oblast cestovního ruchu. Nově budou existovat cestovní kanceláře s oprávněním k prodeji zájezdů, cestovní kanceláře s oprávněním k prodeji spojených cestovních služeb a pak „klasické“ cestovní agentury. Přidávám uvozovky, protože některé činnosti vykonávané dosud agenturami budou po novele přecházet pod některou z kategorií koncesované živnosti cestovní kanceláře. Cílem článku je identifikovat činnost, které se agentury budou muset vzdát a činnost, která jim zůstane zachována.

Podle platné a účinné právní úpravy obsažené v ustanovení § 2 odst. 2 zákona o cestovním ruchu jsou cestovní agentury oprávněny a) nabízet a prodávat jednotlivé služby cestovního ruchu; b) organizovat kombinace služeb cestovního ruchu a nabízet je a prodávat jiné cestovní kanceláři za účelem jejího dalšího podnikání; c) zprostředkovávat prodej jednotlivých služeb cestovního ruchu pro jinou cestovní kancelář nebo cestovní agenturu, případně pro jiné osoby (dopravce, pořadatele kulturních, společenských a sportovních akcí apod.); d) zprostředkovávat prodej zájezdu pro jinou cestovní kancelář; e) prodávat věci související s cestovním ruchem, zejména vstupenky, mapy, plány, jízdní řády, tištěné průvodce a upomínkové předměty.

Vládou navržená novela zákona o cestovním ruchu text uvedeného ustanovení nemění. Mohlo by se tedy zdát, že do života agentur novela nezasahuje. Není tomu tak. Změny jsou totiž provedeny nepřímo, a to tím, že je novelou rozšířena definice zájezdu a je zaveden nový zákonný cestovní produkt označovaný jako spojené cestovní služby.

Nemůžeme pominout, že definice zájezdu a SCS se jednoznačně a navíc ve své značné části dotýkají činnosti zmíněné pod písmenem c) ustanovení § 2 odst. 2, tedy práva cestovní agentury zprostředkovávat prodej jednotlivých služeb cestovního ruchu pro jinou cestovní kancelář nebo cestovní agenturu, případně pro jiné osoby (dopravce, pořadatele kulturních, společenských a sportovních akcí apod.). Co to znamená? Cestovní agentury nově nebudou moci uvedené oprávnění realizovat v neomezeném rozsahu. Situaci si ilustrujme na příkladu zprostředkování letenky a ubytování v cílové destinaci. Například jestliže klient za zprostředkování obou služeb zaplatí souhrnnou cenu, půjde o zájezd. Jestliže k zakoupení dojde on-line, a to bezprostředně anebo v časovém rozpětí do 24 hodin, prostřednictvím tzv. propojených internetových stránek, půjde rovněž o zájezd. Jestliže budou platby za zprostředkované služby probíhat odděleně, půjde o spojenou cestovní službu. Jestliže budou platby probíhat odděleně, vše bude realizováno on-line do 24 hodin, jen nepůjde o tzv. propojené internetové stránky, jde rovněž o spojené cestovní služby.

Co z toho vyplývá? Prostor pro agenturní zprostředkování více než jedné služby se ztenčuje na minimum. Půjde o nepraktické situace, kdy bude agentura pro klienta rezervovat služby zcela nezávisle, a to nejen z pohledu finančního, ale i časového, byť pro účely stejné cesty či pobytu. Dále bude agentura moci kombinovat tzv. hlavní cestovní službu se službou doplňkovou, pokud ta nebude cenově významná nebo podstatná.
 

Nová definice zájezdu a spojených cestovních služeb

Nově navrhované definice zájezdu a spojených cestovních služeb jsou obsaženy v § 1b a § 1c návrhu novely, který najdete na tomto odkazu na stránkách Poslanecké sněmovny PČR: https://goo.gl/nMA6G6.

 
Situace se tedy velmi komplikuje pro ty cestovní agentury, které doposud kombinovaly a přitom dělaly všechno pro to, aby výsledkem kombinace nebyl zájezd. S novou úpravou už zájezdu nebo minimálně SCS pravděpodobně neuniknou. Je-li cestovní agentura přesvědčena o opaku, vřele jí doporučuji konzultovat její produkt s právníkem specialistou. Zcela v klidu mohou naopak zůstat cestovní agentury, které se věnují proviznímu prodeji zájezdů cestovních kanceláří. Těm bude jejich ohlašovací živnost stále stačit. Změny se tedy nedotknou oprávnění podle ustanovení § 2 odst. 2 písm. a), b), d) ani e) zákona o cestovním ruchu.

Foto: Shutterstock.com

Nejnovější články z rubriky Legislativa

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Soud potvrdil pokutu 8,3 milionu pro Booking.com

Krajský soud v Brně potvrdil pokutu 8,3 milionu korun, kterou rezervačnímu portálu Booking.com uložil v roce 2019 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Vyplývá to z rozsudku zveřejněného na elektronické úřední desce soudu.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Novelu, která umožní regulovat sdílené ubytování, letos předloží MMR

Ministerstvo pro místní rozvoj pracuje na novele, která umožní obcím regulovat sdílené ubytování typu Airbnb na jejich území, ale také jasně odliší příležitostný pronájem od hotelových apartmánů. V tiskové zprávě o tom informoval mluvčí ministerstva pro místní...

Číst více