Po dekádách růstu dostal český turistický ruch studenou sprchu. Zavřené hotely, omezené služby, minimální incoming, tedy mix, který ho v ekonomických parametrech vrátila do raných devadesátých let. Jenže abychom byli upřímní – český turistický ruch a přístup k němu se z manýrů a nastavení minulého století leckde nevymanil v podstatě za celou dobu novodobé existence. Pro segment, který – se započtením zahraničních turistů – generuje asi 3 % české HDP a 1,5 % v případě tuzemského cestování – tak může být covid paradoxně velkou příležitostí, která nastartuje jeho další profesionalizaci, digitalizaci a rozkvět.

Nebude to samozřejmě zadarmo. Současná situace rozhodně není růžová. Miliardy zisků jsou odepsány, menší provozovatelé turistických atrakcí a volnočasových aktivit jsou provozně na lopatkách a podle mých odhadů nemusí přežít až pětina z těch, co nemají jiné zdroje příjmů. Ani větší hráči si nemůžou pískat a skutečnost o své ekonomické kondici se dozví až s příchodem letní sezony (a často rozhodnutím investorů). Rozhodující bude také covidová pověst Česka v okolních státech a to, jestli při svém startu z nuly na stovku zvládnou správně cílit na domácí a později zahraniční turisty. Už nyní je jasné, že velká část starých kanálů a postupů totiž přestane efektivně fungovat.
Směr, kterým se turismus v našem regionu vydá, se však dá už nyní docela bezpečně odezírat. Rok 2021 bude rokem turistiky krátkých vzdáleností a otevřených peněženek. Prioritou turistů bude získat co nejlepší zákaznickou zkušenost i v turbulentní covidové době. Ze strany hotelů, penzionů a provozovatelů atrakcí to bude vyžadovat těsný vztah s klientem, racionální rozhodování na základě dat, nikoli pocitů. A samozřejmě digitalizaci, protože bez ní nepůjde nic z toho.
Zákaznický zážitek vznikne tam, kde budu moci svou rezervaci kvůli covidu zrušit bez penalizace. Kde se jednoduše prokážu testem nebo očkováním. Kde dopředu zjistím, zda zvládnu dovolenou zkombinovat s prací a děti se mi dostatečně zabaví (a nechají mě alespoň pár hodin v klidu vyřizovat maily a pracovat na úkolech). Času nebude nazbyt, takže velkou konkurenční výhodu získají ti provozovatelé, kteří dokážou hostům poskytnout intenzivní komplexní zážitek – od ubytování po doplňující program. S atrakcemi, u kterých si lístek koupím v hotelu online a nebudu muset stát frontu s dvoumetrovými rozestupy na rozpáleném parkovišti u kiosku.
95 % provozovatelů si na takový servis zatím sáhnout neumí, přestože v začátku jde spíše o změnu v uvažování než zásadní nutné investice. Ale to se pod tlakem ucházejícího zisku pravděpodobně změní. Covid – jak již bylo naznačeno – podle všeho peněženky běžných Čechů ani zahraničních turistů zásadněji nezasáhne. Cestování se i letos dlouhodobě umísťuje na předních příčkách v chuti utrácet. A to, za co si bude generace postcovidových cestovatelů chtít připlatit, bude ležet jinde než v zašlé slávě horských nebo lázeňských hotelů se stále stejnými svíčkovými, u kterých se jen zvedá cenovka.
Ti, kterým se podaří na nová pravidla naskočit co nejdříve, mají samozřejmě jasnou konkurenční výhodu. Pomůže jim nejen zatočit s dopady covidu co nejrychleji, ale také nastavit nové standardy, na které postupně přistoupí i ostatní. A těžit z toho bude velice brzy celé odvětví.
Foto: Explorio.cz