Čtyři důvody, které mohou brzdit váš úspěch na sociálních sítích

Komunikujete na sociálních sítích, ale nejste spokojeni s výsledky? V dnešním příspěvku uvádím čtyři nejčastější důvody, proč komunikace nemusí fungovat správně.

1. Proč tam chcete být?

I přesto, že o komunikaci na sociálních sítích již byly napsány tisíce článků, stále se setkávám s tím, že při využívání těchto sítí chybí odpověď na otázku „proč“ a stanovení si měřitelného cíle. Odpovědi typu „jsme tam, protože je to dnes běžné“ nebo „dělají to všichni, tak my musíme taky“, nejsou relevantní.

I přestože již na Facebooku nebo jiné sociální síti jste, definujte si jasný důvod své prezentace. Proč tam jste nebo chcete být? Co vám má prezentace vaší značky přinést? Chcete ukázat uživatelům vybrané sítě řešení nějakého jejich problému? Vytvořit komunitu okolo své značky? Nebo si postupně vybudovat databázi kontaktů? Poté si odpovězte na otázku, zda vám vybraná sociální síť dané „proč“ pomůže splnit.

2. Jak dobře znáte své publikum?

Další bod pro zamyšlení je cílová skupina. Koho chcete svými příspěvky oslovit a s kým komunikovat? Není možné cílit na všechny. Budou to převážně muži, nebo ženy? Jaký je jejich věk a povolání? Jaké mají potřeby nebo přání, se kterými jim můžete svými službami nebo výrobky pomoci?

Také popřemýšlejte, kde budou hledat odpovědi na své otázky. Přidají se k nějaké skupině na Facebooku, nebo zvolí určitý profil na Instagramu? Na začátku stačí jen si na chvíli sednout, vzít tužku a papír a odpovědět na několik základních bodů a vše si trochu ujasnit. Čím více do hloubky v poznávání svého publika půjdete, tím více pochopíte jeho zvyky a poznáte i jeho styl komunikace. Dobře definovaná cílová skupina bude mít vliv na efektivnost vaší komunikace i inzerce.

3. Úspěšnost a KPI

Jak vyhodnocujete komunikaci na sociálních sítích? Abyste věděli, jak jsou vaše kroky úspěšné, vyplatí se určit si své KPI (klíčové ukazatele výkonnosti). S jejich pomocí snadno vyhodnotíte, co vám v komunikaci funguje, a naopak. Zároveň takto dokážete lépe připravit kampaň, která osloví potřeby zákazníků a splní vaše cíle.

Hodnocení úspěšnosti nespočívá pouze ve sledování růstu fanoušků nebo počtu lajků u příspěvků. S jakými hodnotami pracovat? Celkový počet oslovených uživatelů (reach – placený/organický), imprese (kolikrát se vaše sdělení uživatelům zobrazilo), míra zaujetí (jak vaše publikum na příspěvek reagovalo), konverze ze sociálních sítí, návštěvnost webové stránky (počet uživatelů ze sociálních sítí, délka jejich návštěvy, počet zobrazených stránek atd.).

Pokud děláte pravidelné měsíční srovnání, pak vidíte jasné ukazatele svých komunikačních aktivit. Na co se ještě zaměřit?

4. Inzertní podpora příspěvků

Organické zobrazení a dosah se u příspěvků v minulosti radikálně snížily, a i v letošním roce jsme mohli zaznamenat jejich další omezení poté, co se Facebook rozhodl u běžných uživatelů upřednostňovat příspěvky přátel. Šance dostat tak své sdělení do osobních profilů uživatelů bez inzertní podpory je minimální.

Pro tento účel Facebook nabízí hned několik možností a jednou z nich, kterou najdete u každého zveřejněného příspěvku, je „propagovat příspěvek“. Vyplatí se tuto možnost využít?

Tlačítko „propagovat příspěvek“ je celkem přitažlivé, protože nastavení inzertní podpory je velmi snadné, a to je lákavé v momentu, kdy s inzercí třeba teprve začínáte (a Facebook to má velmi rád). Při nastavování dostanete na výběr získat u příspěvku vyšší zaujetí (reakce, komentáře, sdílení), nebo zkontaktovat potenciální zákazníky přes chat. Z hlediska cílení je několik možností, a to mezi fanoušky vaší stránky, fanoušky stránky a jejich přátele, a k tomu možnost vlastního nastavení okruhu uživatelů. Tato funkce je však v porovnání s tou v Business Manageru, který je určen pro komplexní nastavení inzerce, hodně limitovaná. Dále zvolíte výši rozpočtu a počet dnů, po které se bude inzerovaný příspěvek zobrazovat.

Základní nevýhodou v porovnání s klasickým nastavením inzerce na Facebooku je, že nevyužijete možnost optimalizace, např. na návštěvnost, dosah, zhlédnutí videa nebo konverze. Pokud reklamy optimalizujete, jsou výsledky lepší, a navíc velmi často je i výhodnější cena za proklik.

Inzertní možnost propagace příspěvku

Inzertní možnost propagace příspěvku
 

Zmíněná snadnost a rychlost nastavení je ještě zaplacena tím, že nemáte k dispozici všechna potřebná data, abyste oslovili správnou cílovou skupinu. S touto inzertní možností nemůžete testovat například dvě verze reklamy a následně je porovnat a nechat běžet tu výkonnější.

I přes výše uvedené mohou nastat momenty, kdy má cenu tuto možnost využít. Pokud u příspěvku potřebujete vyšší zaujetí (více lajků, komentářů a sdílení), pak lze funkci „propagovat příspěvek“ využít. Vždy však tuto volbu dobře zvažte.

foto
Ing. Kateřina Rotterová MBA

Autorka textu je ze společnosti Destination Market­ing.

katerina.rotterova@destmark.eu
Tel: +420 605 376 527
http://www.destmark.eu/

 

Nejnovější články z rubriky Gastro

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více
Foto: AHR ČR

Pavel Hlinka nositelem Gaspart Bonet Foundation Award

Během 84. valného shromáždění konfederace HOTREC, které se uskutečnilo v Praze, obdržel Pavel Hlinka evropské ocenění za svůj mimořádný přínos k propagaci odvětví cestovního ruchu a pohostinství v České republice. V tiskové zprávě to uvedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR...

Číst více