Inspirována přitažlivým tématem aktuálního čísla časopisu, rozhodla jsem se zaměřit článek do praxe, a sice na základní práva a povinnosti cyklistů v České republice. Cyklistická sezona začala teprve nedávno, proto třeba přečtením článku předejdete minimálně pokutě.
Pohyb cyklistů v provozu na pozemních komunikacích už přinejmenším od začátku minulého století není volný. Již v automobilovém zákoně z roku 1908 se dočteme, že „Cyklista jest povinen dbáti předpisů silničního řádu“ a dle prvorepublikové judikatury „jeti na nepřehledných místech tak, by před vyskytnuvší se překážkou byl s to včas seskočiti.“
Aktuální pravidla pohybu cyklisty na pozemních komunikacích nalezneme v zákoně č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, a ve vyhlášce Ministerstva dopravy a spojů č. 30/2001 Sb., jež na něj navazuje, a kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích. Význam má také zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích.
Regulace pohybu cyklisty se vztahuje „jen“ na pozemní komunikace, kterými se rozumějí dopravní cesty určené k užití silničními a jinými vozidly a chodci. Pod pojem dopravní cesty se přitom skryje téměř vše, po čem se denně pohybujeme – dálnice, silnice, místní a účelové komunikace. Nejvíce se bude cyklista v praxi pohybovat po komunikacích místních, které slouží převážně místní dopravě na území obce. Pohybuje-li se cyklista mimo pozemní komunikace, je z pohledu veřejného práva volný, z pohledu soukromého práva je však i tady povinen počínat si tak, aby předcházel vzniku újmy.
Jízdní kolo se řadí společně s ručními vozíky mezi tzv. nemotorová vozidla, která se pohybují pomocí lidské nebo zvířecí síly. Legislativní definici jízdního kola však v právních předpisech nehledejte, je pouze upřesněno, že jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka.
Regulace pohybu cyklisty se vztahuje „jen“ na pozemní komunikace, kterými se rozumějí dopravní cesty určené k užití silničními a jinými vozidly a chodci.
|
Cyklista je účastník silničního provozu a je také řidič, stejně jako řidič auta, tramvaje nebo jezdec na zvířeti. Proto se na něj vztahují všechna obecná omezení a zákazy. Cyklista se nesmí účastnit provozu, jestliže by vzhledem k věku nebo ke sníženým tělesným nebo duševním schopnostem mohl ohrozit bezpečnost provozu; má povinnost chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní, aby nepoškozoval životní prostředí a život zvířat; povinnost přizpůsobit své chování stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, povětrnostním podmínkám, situaci v provozu na pozemních komunikacích, svým schopnostem a svému zdravotnímu stavu; a povinnost řídit se pravidly provozu na pozemních komunikacích, pokyny policisty, signály a dopravními značkami.
Jako každý řidič je i cyklista povinen věnovat se plně řízení, zajistit bezpečnou přepravu nákladu a nepožívat před jízdou ani během ní alkohol nebo jinou návykovou látku. Ve vztahu k chodcům platí, že cyklista nesmí ohrozit nebo omezit chodce, který přechází, nebo zjevně hodlá přecházet pozemní komunikaci po přechodu pro chodce. V případě potřeby je povinen i zastavit kolo před přechodem.
Na rozdíl od řidičů motoristů nemusí být cyklista pro případ defektu vybaven reflexními vestami.
Zákon o provozu na pozemních komunikacích stanoví speciálně pro cyklisty v ustanoveních § 57 zvláštní pravidla. Podle nich cyklista nesmí jezdit na dálnici, silnici pro motorová vozidla, po chodníku, stezce pro chodce a pěší zóně. Je-li zřízen jízdní pruh nebo stezka pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít. Jízdní pruh nebo stezku pro cyklisty může užít i osoba pohybující se na lyžích, kolečkových bruslích nebo na skateboardu.
Na vozovce je cyklista povinen se držet při jejím pravém okraji. Ve větším počtu mohou jet cyklisté jen jednotlivě za sebou. Výhodou cyklisty je, že má povoleno předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici vozidla, která se pohybují pomalu, nebo stojí za sebou při pravém okraji vozovky.
Cyklistu-akrobata možná překvapí, že nesmí jet bez držení řídítek, držet se jiného vozidla, vést za jízdy druhé jízdní kolo, ruční vozík, psa nebo jiné zvíře a vozit předměty, které by znesnadňovaly řízení nebo ohrožovaly jiné účastníky provozu, a že musí mít při jízdě nohy na šlapadlech.
Za snížené viditelnosti je cyklista povinen mít za jízdy rozsvíceno vepředu bílé a vzadu červené světlo.
A konečně, jak všichni dobře víme, cyklisté mladší 18 let jsou povinni mít za jízdy nasazenou a řádně připevněnou přilbu. Dítě mladší 10 let smí na kole na silnici jen pod dohledem osoby starší 15 let; samo může jezdit jen na chodníku, cyklistické stezce a v obytné a pěší zóně. Osoba starší 15 let smí vézt dítě mladší 7 let také na kole, je-li vybaveno pomocným sedadlem pro přepravu dítěte a pevnými opěrami pro nohy. Dospělým je povoleno vézt až dvě děti mladší 10 let v přívěsném vozíku určeném pro přepravu dětí. Přípustný je také převoz dítěte na dětském kole připojeném k jízdnímu kolu spojovací tyčí.
Šťastnou cyklojízdu!