Každým rokem přibývá Čechů, kteří tráví dovolenou aktivně v sedle bicyklu. Nemusí jít jen o letní prázdniny, ale v podstatě od konce dubna do konce října, kdy bývá cyklistická sezona, vyrážejí páry, rodiny s dětmi i jednotlivci, aby poznali krásy České republiky ze svého cyklistického sedla. S rostoucím počtem cyklistů se rozšiřuje i počet cyklobusů, které mohou zájemcům výlety výrazně zkrátit, pomoci jim se dostat zpět, odkud ráno vyrazili a kde třeba nechali svoje automobily, nebo se vydat i do vzdálenějších končin, které by pro ně pouze na kolech byly nedostupné.
Před začátkem cyklistické sezony jsme se pokusili zmapovat trasy cyklobusů v jednotlivých krajích a prozkoumali jsme i podmínky, za kterých lze kola pro dospělé i ta dětská v cyklobusech přepravovat.
Někteří dopravci přepravují kola na přívěsech, BusLine
přímo ve speciálně upravených busech
|
Obecně lze říci, že největšímu zájmu cyklistů o přepravu jejich kol se těší české i moravské hory, jako jsou Krkonoše, Jizerské hory, Orlické hory, Beskydy či Jeseníky, hodně cyklistů potkáte také v jižních Čechách, které jsou trasami cyklobusů doslova protkány. Není se co divit. Zdejší krajina je k cyklistům přívětivá, na kopce narazíte jen zřídka a cesta třeba okolo třeboňských rybníků je opravdovým zážitkem i pro menší děti. Cyklobusy se lze na jihu Čech dostat i na Šumavu, která si pro cyklisty připravila zajímavá zákoutí a nezapomenutelné výhledy. Cyklisté často vyrážejí i do Jihomoravského kraje, kde je láká například Moravský kras či projížďky Lednicko-valtickým areálem.
Desatero linek na jižní Moravě
Právě v Jihomoravském kraji řeší cyklodopravu systémově. Podle slov Květoslava Havlíka ze společnosti KORDIS JMK, která veřejnou dopravu na jihu Moravy koordinuje, nezavádí Jihomoravský kraj samostatné linky jen pro jízdní kola, ale v rámci Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje doplňuje již existující síť vlaků a brněnské městské dopravy, kde lze jízdní kola bez omezení přepravovat. Všude lze navíc použít jen jednu jízdenku, která umožňuje s kolem mezi spoji přestupovat. „V současné době provozujeme celkem deset regionálních autobusových linek, které umožňují přepravovat jízdní kola. Nejvíce je jich v zajímavém kopcovitém terénu Moravského krasu na severu našeho kraje, kde v Blansku a Skalici nad Svitavou cyklobusy navazují na vlaky od Brna, a z Blanska pokračují dále přes Jedovnice směrem do Studnice a ze Sloupu přes Suchý do Benešova,“ říká Květoslav Havlík. Další spoje jezdí ze Skalice nad Svitavou do Olešnice a z Boskovic přes Velké Opatovice do Jevíčka. Kromě toho jezdí z brněnského nádraží linka 602 do Rousínova, odkud pokračuje do Bučovic nebo Lulče v Drahanské vrchovině a také do Vyškova a do Nových Sadů, které se nacházejí u Moravského krasu. Oblast Ždánických vrchů mezi Bučovicemi a Kyjovem obsluhuje linka 642 a další cyklobusy jezdí i v oblasti Bílých Karpat u slovenských hranic z Veselí nad Moravou. Poslední linka v Tetčicích navazuje na vlak od Brna a jede přes Ivančice a Oslavany do Mohelna, které je vyhledávaným východištěm cyklotras na Vysočinu. Největší zájem cyklistů je tradičně o spojení Blansko–Jedovnice a dále o Vyškov – Nové Sady, kde se cyklisté vyvezou s koly do Moravského krasu a odkud postupně sjíždějí zpět. Pokud jde o četnost spojů, ty na jižní Moravě jezdí většinou o víkendech, na některých linkách vyjíždějí autobusy s cyklonávěsy i ve všední den. Na těch nejvytíženějších trasách pak mohou cyklisté se svým kolem cestovat o víkendech i každé dvě hodiny. „Linky obsluhujeme se standardními linkovými autobusy, za které je připojen buď přívěs pro 20 jízdních kol, nebo je autobus vybaven cyklozávěsy na zádi, kam lze umístit pět kol. Informace o kapacitě konkrétního spoje získají zájemci v jízdním řádu,“ říká Květoslav Havlík s tím, že jízdní kola cestující na závěsy nakládají a vykládají sami, řidič pouze kontroluje jejich upevnění. Z bezpečnostních důvodů nelze jízdní kola nakládat a vykládat na kterékoli zastávce, ale pouze na těch uvedených v jízdním řádu. Pokud cestují rodiny s dětmi, lze dětská kola přepravovat buď přímo v autobuse – pokud jsou opravdu malá – nebo na přívěsu či cyklozávěsu. Pak pro ně platí stejná pravidla jako pro kola dospělých.
Novinkou letošní sezony na jižní Moravě je sobotní cykloturistický vlakový Expres Pálava–Podyjí, který v Brně a Břeclavi velmi dobře navazuje na vlaky od Prahy, Ostravy nebo Olomouce, a cykloturisté tak mohou velmi snadno podniknout jednodenní výlet na jižní Moravu. Vlak ráno rozveze cestující po Pálavě nebo Znojemsku a večer jej pak mohou využít pro zpáteční cestu. Platí v něm běžný tarif Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje včetně jednodenních jízdenek.
Jihočeské cyklobusy propojí České Budějovice s blízkým i vzdáleným okolím
Také jižní Čechy a Šumava jsou cyklobusovými tratěmi doslova prošpikovány. V letní sezoně budou opět jezdit cyklobusy ve všední dny například z Českých Budějovic přes Prachatice a Volary na Kvildu. Vltavská linka, která bude v provozu i o víkendech, povede z Českých Budějovic přes Český Krumlov a Lipno nad Vltavou až do Horní Plané. Zelená linka, která bude přes prázdniny v provozu od pátku do neděle, spojí České Budějovice s Třeboní, Jindřichovým Hradcem, Slavonicemi a zamíří až do Jemnice, Vranova nad Dyjí a Znojma. O víkendech budou brázdit další cyklobusy jižní Čechy i Šumavu. Jedná se o spoje z Českých Budějovic přes Český Krumlov a Volary do Kvildy; z Českých Budějovic, Hluboké nad Vltavou, Týna nad Vltavou přes Písek do Orlíku nad Vltavou či z Českých Budějovic přes Třeboň, Chlum u Třeboně až do rakouského Gmündu. Provoz na těchto a dalších linkách zajišťuje společnost ČSAD Jihotrans standardními autobusy pro 41 cestujících v soupravě s cyklovozíkem na 25 jízdních kol.
„Největší zájem je o trasy na Lipno nad Vltavou a Vyšší Brod a dále o zelenou linku do oblasti České Kanady,“ říká Jana Holoubková s tím, že nejvyužívanější spoje jsou většinou v sobotu ve směru z Českých Budějovic. Jen v loňském roce přepravily jihočeské cyklobusy 3 800 kol a 18 400 cestujících.
Přitom jízdní kolo je přepravováno za 30 korun bez ohledu na vzdálenost, pokud se s kolem cyklisté vracejí druhý den, bude jim kolo přepraveno zdarma, po předložení jízdenky z předešlého nebo z aktuálního dne. Cestující pak platí běžné jízdné, které se řídí kilometrickým tarifem podle vzdálenosti mezi nástupní a výstupní zastávkou.
Žebříček oblíbenosti vede cyklobus z Vrchlabí do Šindlerova Mlýna
Doslova Mekkou cyklistů je Královéhradecký kraj, kde v Hradci Králové usedají do sedel svých bicyklů lidé třeba jen proto, aby se dopravili do práce. Proto není divu, že Královéhradecký kraj bude v letošní turistické sezoně provozovat celkem 22 cyklobusových linek a v provozu bude na 120 spojů. Cyklobusy budou na území Královéhradeckého kraje jezdit v Českém ráji, Krkonoších, v Orlických horách, Adršpachu a některé budou zajíždět i do Polska. Propojí největší města regionu – Hradec Králové, Rychnov nad Kněžnou, Trutnov, Náchod a Jičín. „Pomyslnému žebříčku nejoblíbenějších cyklobusových tras vládne linka z Vrchlabí do Špindlerova Mlýna a dále na Špindlerovku. Velký zájem je taktéž o linku z Trutnova na Pomezní boudy. A poptávaným cílem je rovněž Deštné v Orlických horách, kam směřují cykloturisté linkami z Podorlicka i z Hradce Králové,“ vyjmenovává David Procházka, vedoucí oddělení dopravní obslužnosti Krajského úřadu Královéhradeckého kraje. Většina cyklobusů jezdí během letních prázdnin denně, v červnu a září pak o víkendech. Výjimkou je oblast západních Krkonoš, kam zajíždějí cyklobusy také ve čtvrtek a v sobotu. I Královéhradecký kraj obsluhuje linky běžnými autobusy s vlekem na kola. V některých oblastech loni využíval také autobusy s vnitřní vestavbou na kola a nosičem kol upevněným na zadní části autobusu. Maximální přepravní kapacita vleků pak dosahuje na 44 kol.
I na Královéhradecku budou cykloturistům na přepravu kol stačit drobné – nepřestupní jízdenka pro kolo stojí 20 korun, ta přestupní je pak o deset korun dražší. Dětská kola jsou přepravována jako zavazadlo za pouhých 6 korun, při přestupu za desetikorunu. Cestující pak platí běžný tarif, který nabízí i speciální slevy pro rodiny s dětmi.
V loňské sezoně přepravily cyklobusy podle Davida Procházky zhruba dvanáct až třináct tisíc jízdních kol. „Uvažujeme, že přeprava tandemových kol tvoří minimální podíl z celkového počtu a že každému přepravenému kolu přísluší většinou jeden cyklista. Počet cyklistů je tedy přibližně stejný,“ dodává a zároveň přibližuje plány na letošní hlavní sezonu. „V oblasti Orlických hor jsme letos zrušili cyklobusy do Pekla, namísto nich bude z Nového Města nad Metují do Pekla v provozu turistická linka. Ve spolupráci s Pardubickým krajem jsme naopak nově zavedli dva spoje mezi Chrudimí, Pardubicemi a Novohradeckými lesy se zastávkami Býšť a Bělečko, dále skanzenem v Krňovicích a Orlickými horami do Kounova, Deštného v Orlických horách a do Šerlichu. V oblastech Krkonoš a Podkrkonoší rozšiřujeme linku z Hradce Králové směrem na Vrchlabí, která v loňském roce zaznamenala velký zájem turistů, a počítáme také s tím, že řada cyklistů zamíří i do nově otevřeného hospitálu Kuks.“
Krkonošský cyklobus spojuje Harrachov s Pomezními Boudami
V Krkonoších budou moci zájemci využít i další cyklobusy, které provozuje společnost BusLine. Už v sobotu 30. května opět vyrazí tradiční páteřní „Krkonošský cyklobus“ po trase Harrachov – Rokytnice nad Jizerou – Jilemnice – Benecko – Vrchlabí – Janské Lázně – Pec pod Sněžkou – Pomezní Boudy, tentokrát po dvou letech uzavírek v Černém Dole opět po běžné trase přes Černý Důl a Janské Lázně. Spoje na červené krkonošské cyklolince budou jezdit o víkendech až do konce září a o prázdninách také v pracovních dnech. Od konce května pak pojede denně i cyklobus na žluté lince z Jilemnice na Mísečky. Od poloviny května budou moci turisté využít až v půlhodinových intervalech i horský turistický autobus z Horních Míseček na Zlaté návrší, ke kterému o letních prázdninách denně přijede i pár spojů z Rokytnice nad Jizerou. V Českém ráji zůstanou zachovány základní trasy stejné jako loni, takže cyklisté si mohou nechat převézt kola z Turnova do Jičína a zpět přes Vyskeř i přes Kacanovy, ze Semil přes Rovensko do Jičína nebo ze Semil přes Vyskeř, Turnov, Malou Skálu a Kozákov zpět do Semil. „Kvůli stavbě kanalizace v Rovensku bude modrá linka (Semily–Rovensko–
Jičín) odkloněna z Lestkova přes Volavec na Sedmihorky a Ktovou,“ říká PR manažerka společnosti BusLine Nikola Bradíková, s tím, že provoz českorájských turistických autobusů bude zahájen 30. května červenou linkou Turnov–Vyskeř–Jičín a postupně se pak rozvine do plné šíře nejpozději od začátku prázdnin.
Cyklobus společnosti BusLine
|
Naopak už na konci dubna vyjely do Jizerských hor víkendové cyklobusy. Trasa prvního vede z Jablonce nad Nisou na Jizerku po trase Bedřichov – Hrabětice – Josefův Důl – Tanvald – Desná. A také letos mohou cyklisté využít dvou odpoledních párů spojů mezi Jizerkou a železniční stanicí v Kořenově, které zajišťují přípoje na vlaky. Trasa druhého víkendového cyklobusu vede z Liberce přes Bedřichov do Jablonce nad Nisou a Turnova. Na této trase se kola přepravují ve speciálně upravených autobusech, které mají v zadní části místo sedaček instalované stojany na 19 kol. A stejně upravený autobus jezdí i na jilemnické lince na Horní Mísečky. Naopak krkonošskou trasu z Harrachova na Pomezní Boudy obsluhuje linkový autobus s přívěsem, který pojme až 23 kol. V Českém ráji pak BusLine provozuje městské autobusy s velkým prostorem pro kočárky a vozíky, který je k dispozici i pro kola. Na jedné lince tak lze přepravit až 15 kol. „V loňském roce přepravily krkonošské cyklobusy asi 3 500 kol a 8 600 cestujících, jizerských cyklobusů využilo 6 500 cestujících a přepravili jsme zde na tři tisíce kol. Naopak českorájské cyklobusy převezly jen asi 600 kol, ale zhruba 12 100 cestujících,“ říká Nikola Bradíková. V případě včasného avíza ze strany větší skupiny cestujících s koly dokáže společnost BusLine zajistit posilový cyklobus. Kromě toho od začátku dubna v rámci Integrovaného dopravního systém Ústeckého kraje umožňuje BusLine přepravu kol, a to formou přívěsu za autobusem, nebo formou držáků na autobusech. „Na Ústecku se jedná o 14 autobusů s držáky na 6 kol; na Lovosicku a Lounsku o 12 autobusů s držáky na 6 kol, na Vejprtsku o tři autobusy s vlekem pro dvacet kol a dále na Podbořansku bude jezdit jeden autobus s vlekem pro 20 kol, na Děčínsku čtyři autobusy s vlekem pro 20 kol a na Litoměřicku pak tři autobusy s vlekem pro 20 kol,“ dodává Nikola Bradíková.
V Jeseníkách a Beskydech existuje pět tras
Cyklisté, kteří se vydají do Jeseníků a Beskyd, mohou využít celkem pěti tras cyklobusů. K nejoblíbenějším patří trasa jesenického cyklobusu z Krnova přes Bruntál a Malou Morávku na Ovčárnu a trasa beskydského cyklobusu z Ostravy přes Frýdek-Místek, Frýdlant nad Ostravicí a Rožnov pod Radhoštěm do Frenštátu. Kromě toho jezdí také cyklobusy z Nového Jičína přes Frenštát a Rožnov do známého střediska Bílá a z Olomouce přes Malou Morávku do Karlovy Studánky. Společně s koly mohou speciálními cyklobusy cestovat i obyvatelé Přerova přes Hranice, Valašské Meziříčí do Bílé. Společnost Arriva Morava provozuje v letní sezoně celkem 18 spojů, některé z nich pouze o víkendu, jiné denně. „Autobusy na lince z Přerova do Bílé pojmou 28 kol, na ostatních linkách jsme schopni najednou přepravit až dvacet kol,“ říká obchodní manažer společnosti Arriva Morava Martin Kerlin s tím, že přeprava jízdního kola stojí 15 korun. Cena jízdenky pro cestující pak závisí na tarifu a slevy pro rodiny s dětmi společnost neposkytuje. Cyklisté však mohou ušetřit pět procent při použití čipové karty ODISKA. „K přepravě nepřijímáme špinavá kola, která by mohla znečistit řidiče při nakládání nebo vykládání a ložnou plochu cyklovozíku. Cestující je také povinen nahlásit řidiči přepravu jízdního kola, jehož hodnota přesahuje dvacet tisíc korun a samozřejmě sundat z kola snadno odnímatelné součásti včetně zavazadel,“ upozorňuje Martin Kerlin, podle kterého loni využilo beskydských a jesenických cyklobusů zhruba tři tisíce cyklistů. Vzhledem k velké poptávce v letošní hlavní sezoně na lince z Přerova do Bílé zavedli nové spoje, které budou jezdit v pátek.
Z Děčína na Maxičky
Na začátku května zahájil provoz také cyklobus na lince č. 10 z autobusového nádraží v Děčíně na Maxičky. „Cyklisté využívají možnost dostat se bez problémů do výše položených zastávek, odkud se vracejí zpět do Děčína nebo využijí další možnosti k pokračování po okolí Děčína,“ říká Jiří Štěpánek z Dopravního podniku města Děčína, který linku provozuje. Během letních prázdnin budou jezdit na této trase tři spoje denně; v květnu, červnu a v září budou moci linku cyklisté využít jen o víkendech.
V minulém roce provozoval Dopravní podnik města Děčína linkovou dopravu na Sněžník
|
Do vleku za nízkopodlažní autobus se vejde 16 kol a doprava kola je na této jediné lince zdarma. V minulém roce provozoval Dopravní podnik města Děčína linkovou dopravu na Sněžník a od dubna do října na ní přepravil 1 650 jízdních kol.
Čtyři linky také v Orlických horách
Také Orlickými horami brázdí v letošní sezoně čtyři linky cyklobusů. Jejich tradičním cílem jsou vrcholy Šerlich a Suchý Vrch. Na Šerlich vedou trasy z Kostelce nad Orlicí přes Rychnov nad Kněžnou a Deštné v Orlických horách, dále z Jablonného nad Orlicí přes Žamberk a Rokytnici v Orlických horách a poslední možností je trasa z Holic přes Častolovice, Rychnov nad Kněžnou, Slatinu nad Zdobnicí a Rokytnici v Orlických horách.
Na Suchý Vrch mohou cyklisté využít trasy z Rychnova nad Kněžnou přes Vamberk, Žamberk a Jablonné nad Orlicí. Cyklisté z Týniště nad Orlicí mohou využít spoje 660141/6, ze kterého lze přestoupit na linku jedoucí z Kostelce nad Orlicí. V případě zvýšeného zájmu může tento spoj sloužit jako posila až na Šerlich. Všechny čtyři linky jsou obsluhovány pouze o víkendech a státních svátcích a jízdné je stanoveno tarifem IREDO. „Cestující přepravujeme velkými autobusy o kapacitě až 45 sedících osob. Pro kola jsou připraveny vleky s maximální kapacitou 44 kol, přičemž je z důvodu bezpečnosti zapotřebí všechna kola, a to i dětská, umístit na tyto vleky. Výjimkou jsou motokola, která z hmotnostních důvodu nebudou přepravována. K zefektivnění přepravy využíváme pracovní sílu, určenou pro nakládání a vykládání kol,“ říká Pavel Vosáhlo ze společnosti AUDIS BUS, která cyklobusy provozuje. „Loni jsme na našich linkách přepravili celkem 4 881 osob a 2 453 kol,“ uzavírá Pavel Vosáhlo s tím, že i letos očekává ze strany cykloturistů podobný zájem.
Foto: BusLine, Dopravní podnik města Děčína