Cyklozájezdy a jejich specifika

Dovolenou na kolech si v posledních letech vybírá stále více cestovatelů. Některým už ale nestačí nejen Česko, ale ani například Rakousko, Francie, Itálie nebo Španělsko a vydávají se do vzdálených exotických destinací jako je Indie, Himálaj nebo Nový Zéland. Uspořádat cyklistický zájezd v podstatě do všech koutů světa není pro specializované cestovní kanceláře problém. A dokážou si poradit i s dalšími nástrahami, které na jejich klienty v průběhu zájezdu mohou čekat, nejen s přepravou kol.

Na cyklozájezd dnes může vyrazit opravdu každý. Stačí si jen vybrat ze široké nabídky, která je zaměřená například na rodiny s dětmi už od 6 let, seniory nebo vyznavače adrenalinových trailů. Na své si přijdou i cyklisti, kteří dávají přednost rekreačnímu ježdění či zastánci ujetých desítek kilometrů denně. Podle svých cyklistických zkušeností, očekávání i vybrané destinace si v široké nabídce cyklistických zájezdů vybere opravdu každý.

Nicméně na pomyslné špici z hlediska oblíbenosti stojí cyklozájezdy po Evropě. Vede Francie, Itálie či Rakousko, ale také Černá Hora, Rumunsko nebo Norsko. Zatímco zhruba před pěti lety jezdili cyklisté především na Ukrajinu, letos evidují cestovní kanceláře zvýšený zájem o Korsiku nebo Bulharsko. Velmi oblíbené jsou v poslední době především cyklopobytové zájezdy, při nichž turisté hvězdicově vyjíždějí z jednoho místa, kde jsou ubytováni, do bližšího či širšího okolí. Například u cestovní kanceláře Adventura, která se specializuje na Francii a Itálii, se velké oblibě těší jednoznačně Provence a Toskánsko. „Obecně lze říci, že jednoznačným trendem je snižující se náročnost cyklistických programů nejen z hlediska celkové fyzické zdatnosti, ale i z hlediska celkového pojetí zájezdu. Klienti si chtějí i na kole především odpočinout," říká Jaroslav Lhota, vedoucí cyklistického oddělení a spolumajitel CK Adventura. A tak v nabídkách cestovních kanceláří najdete třeba pětidenní zájezd podél Dunaje, pětidenní okružní jízdu po ostrově Rujana v Baltském moři či výšlap podél vinic a vodních kanálů v Burgundsku a v Champagni. Jsou to většinou nenáročné cyklistické projížďky, při nichž nejde o ujeté kilometry, ale prožitek v sedle kola spojený s historickými prohlídkami měst či hradů a zámků a dalšími kulturními zážitky.

V cestovní kanceláři Alpina nabídli letos poprvé i kombinované zájezdy pěší turistiky s cyklistikou. Na některé dny je naplánován turistický program, díky kterému si klienti budou moci plně vychutnat krásu místní přírody a třeba i vystoupit na nejvyšší vrcholy v okolí, na jiné dny jsou připraveny nejzajímavější cyklistické etapy v destinaci, a jindy je možné formu programu zvolit podle chuti. Takhle mohou zájemci cestovat například do francouzské Provence nebo rumunské oblasti Apuseni a podle slov Aleše Paděry, obchodní ředitele a spolumajitele cestovní kanceláře Alpina, je o tento typ zájezdu opravdu velký zájem. „V příštím roce budeme počet destinací určitě rozšiřovat," dodává.

Nedá se také jednoznačně říci, jakému typu ubytování dávají cyklisté přednost. I tady platí – vybere si každý. Na jedné straně může jít o velmi skromné ubytování pod stanem v kempu, během jiného zájezdu jsou jeho účastníci ubytováni v penzionu nebo třeba v hotelu. Se zajištěním noclehů během zájezdu nebývají větší problémy. Výjimkou jsou podle Jaroslava Lhoty z CK Adventura pouze etapové zájezdy po Evropě, kdy je velkým problémem sehnat ubytovací kapacitu pro 40 klientů na jednu noc. „Program zájezdů je tedy dost ovlivněn tím, kde se nám podaří ubytovánízajistit. Často musíme hledat kompromis mezi optimální trasou a ubytovacími možnostmi," říká.

V CK Alpina nicméně pozorují mírný odklon zájmu o ubytování pod stanem, stále častěji jejich klienti preferují noclehy v penzionu nebo hotelu.

S přepravou kol letadlem nebývá problém

Zajímavým trendem je také zvyšující se zájem o exotické letecké destinace na kole. A nabídka je nebývale široká. Jen v katalogu CK Adventura jde zhruba o dvacet destinací; mezi nejpopulárnější patří například Filipíny, Kambodža či Kuba. Láká také Asie, kde cyklisté cestují hlavně do Gruzie a Arménie, Kyrgyzstánu či Altaje. Nejdále se pak mohou zájemci se svým kolem vydat i do Patagonie či na Nový Zéland. Tyto zájezdy jsou oproti evropským, které jsou většinou týdenní až desetidenní, výrazně delší a trvají alespoň 15 až 17 dní. Jedná se převážně o etapová cyklistická putování. Cyklisty ve většině případu doprovází vozidlo, které přepravuje zavazadla a jímž se mohou v případě potřeby nechat popovézt. V klimaticky příznivých zemích jsou pak některé zájezdy organizovány i bez doprovodného vozidla. V tom případě je ubytování a stravování zajištěno tak, aby se na kolech vezlo opravdu jen minimum věcí.

Do exotických destinací jsou kola přepravována letecky, což s sebou může přinést komplikace. Nicméně jednotlivé letecké společnosti mají pečlivě nastavené podmínky, za jakých kola přepravují, a cestovní kanceláře tyto podmínky přesně znají a vědí, které letecké společnosti kola nepřepravují vůbec. Příplatky, které si jednotlivé letecké společnosti za přepravu kol stanovují, bývají už zahrnuty v ceně zájezdu. „Většinou stačí dodržet požadavky konkrétní letecké společnosti a přepravovat kolo ve vaku," říká Jan Haruda,který má v CK Kudrna na starosti reklamu a marketing. Dobře poradí svýmklientům i v CK Adventura, kde mají pečlivě zpracované informace o tom,jak kolo na cestu zabalit. Na jejich webových stránkách je navíc k dispozici instruktážní film, a pokud by přece jen někdo měl pocit, že chce zabalení kola do letadla svěřit odborníkům, nabízejí ve spolupráci sosvědčeným cykloservisem i tuto možnost. Další možností, jak kolo převážet, jsou papírové kartony, v nichž se prodávají nová kola. To pak musí cestovní kancelář zajistit jejich uskladnění.

Dominují cyklovleky a vlastní kola

Do bližších evropských destinací se kola přepravují speciálními cyklovleky, které mají jednotlivé cestovní kanceláře k dispozici. Některé z nich také nabízejí u exotických destinací možnost půjčit si kolo až v cílové zemi, nicméně Češi v drtivé většině případů preferují jízdu na svém bicyklu. Půjčením lze řešit i situaci při cestách na Kanárské ostrovy nebo Mallorku, kde jsou příznivé ceny letenek, a přeprava kola by je výrazně prodražila. A specifickým případem pak mohou být speciální MTB zájezdy, kdy si klienti na zvláštní singletraily či do bike parků půjčují specializovaná kola. Ale to je spíše na zkoušku, maximálně jeden den.

Adrenalin se vším všudy

V katalozích cestovních kanceláří nechybějí ani specializované MTB zájezdy, během nichž si na své přijdou především vyznavači adrenalinu. Čekají je etapy plné singletrailů, technických pasáží, adrenalinových sjezdů a náročných výšlapů. To vše většinou v krásném prostředí hor, například nedaleko italského jezera Lago di Garda, pod Dachsteinem, v okolí Zell Am See či v Albánii nebo švýcarském Davosu. Většina MTB cyklozájezdů se jezdí nalehko, hvězdicovitě z místa ubytování a téměř vždy je možné si vybrat z více variant tratí. Klienti tak mohou upravit program podle své chuti a kondice, některý den třeba kolo úplně vynechat.

Ať už během dovolené najezdí klienti cestovních kanceláří denně pouze několik desítek kilometrů, či budou mít v nohách i stovku denně, náležitou péči potřebují i jejich kola. Servis a odpovědnost za svá kola nesou podle jednotlivých zástupců cestovních kanceláří jejich majitelé, nicméně průvodce nebo instruktor má většinou dostatečné zkušenosti či je vyškolen tak, aby mohl být při opravě nápomocen.

Uspořádání cyklozájezdu nebývá oproti jiným zájezdům podle vyjádření oslovených cestovních kanceláří v ničem náročnější. „Nicméně průvodce musí počítat s tím, že skupina většinou nejede úplně pohromadě. Často se rozdělí na skupinky a každý jede svým tempem. Největší skupina většinou zůstane s průvodcem, ale taky se může vytvořit několik skupinek s vyšším či nižším tempem, které jedou samostatně a setkávají se jen na předem domluvených místech," uzavírá Aleš Paděra, obchodní ředitel a spolumajitel cestovní kanceláře Alpina, která na letošní sezonu nabízí více než sto termínů cyklistických zájezdů.

Text: Martina Vampulová
Foto: CK Adventura

Nejnovější články z rubriky Outgoing

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více