CMT Stuttgart 2010
CMT ve Stuttgartu je dlouhodobě nejnavštěvovanějším německým veletrhem cestovního ruchu a turistickým barometrem přicházející sezony. Zde se setkávají ředitelé národních turistických centrál, dominující touroperátoři, ale i běžní prodejci s očekáváním dalšího vývoje svého odvětví…
Dle analýzy Dresdner Bank, představené na letošním veletrhu CMT, došlo k výraznému poklesu v cestovním ruchu. Cestovní výdaje německých turistů se snížily o 2,25 % na 59,9 mld. eur. Dovolených bylo méně, klienti se rozhodovali na poslední chvíli a vyhledávali především cenově výhodné nabídky. Došlo ke snížení počtu druhých a třetích krátkodobých cest. V roce 2010 jsou prognózy i přes předpokládané zvýšení nezaměstnanosti optimističtější. Cestovní výdaje opět porostou až na hodnotu 60,6 mld. eur. Naše země se v roce 2009 podle zmíněné analýzy udržela v první desítce nejnavštěvovanějších destinací, a co je potěšitelné – výdaje německých turistů u nás vzrostly o 1 %.
Česká republika se na veletrhu CMT představila na ploše 180 m2 a na současnou situaci v cestovním ruchu reagovala kvalitní nabídkou vybraných produktů. Kromě agentury CzechTourism se příchozí mohli seznámit se širokou škálou turistických lákadel Olomouckého a Plzeňského kraje, krásami měst České inspirace, lázeňskými pobyty v Mariánských lázních a Karlových Varech. Nechyběly ani všeobecné informace Pražské informační služby. Konkrétní nabídkou ubytování se prezentoval penzion Lucie. Karavanové turisty, na které se veletrh rovněž zaměřuje, se snažil oslovit kemp Václav. Českou účast navíc doplnily golfové subjekty, které se představily společně s oddělením golfu agentury CzechTourism v golfové sekci výstaviště.
Přes negativní prognózy prokázal letošní CMT opět vysokou úroveň. Veletrh navštívilo za 9 dní 205 000 obyvatel Stuttgartu a okolí, takže více než 1 850 vystavovatelů z 90 zemí bylo příjemně překvapeno. Pochvalné hlasy zazněly i od návštěvníků, z nichž téměř 88 % vyjadřovalo uspokojení nad vystavenými nabídkami. Česká republika i přes vzrůstající konkurenci a finanční krizi potvrdila pozici zajímavé a cenově výhodné destinace a pro mnohé návštěvníky se stala motivací pro jejich příští dovolenou.
Dresdner Reisemarkt 2010
V termínu od 29. do 31. ledna se konal již 16. ročník mezinárodního veletrhu cestovního ruchu Dresdner Reisemarkt. Česká republika se prezentovala společnou expozicí pod hlavičkou agentury CzechTourism podruhé, ale jednalo se o nejvýraznější ucelenou zahraniční expozici veletrhu. Na stánku o rozloze 250 m2 se představili následující vystavovatelé: CzechTourism, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Ústecký kraj, Liberecký kraj, Destinační společnost Východní Čechy, Centrála cestovního ruchu Východní Moravy, Města Ostrava, Louny a Jablonec, Jánské Lázně, Lázně Luhačovice a Jeseník, Mariánské Lázně, Bohemia Lázně a hotely pod hlavičkou Informačního centra Karlovy Vary. Agentura CzechTourism přichystala pro návštěvníky zajímavý doprovodný program. Navíc den před veletrhem uspořádaly Turistická centrála Východní Moravy a sdružení cestovního ruchu Střední Moravy atraktivní prezentaci Moravské jantarové stezky.
Ředitel zastoupení CzechTourism Frankfurt přivítal na české expozici také zajímavé hosty, mimo jiné vládního prezidenta kraje Drážďany Henry Hasenpfluga, konzula ČR v Drážďanech Jana Hitzgera, svazového ředitele Landestourismusverband Sachsen Manfreda Böhmeho, generálního ředitele veletrhu Prof. Dr. Klause Franka, ředitele Corps Touristique Andrease Sakkase nebo skupinu poslanců saského sněmu. V průběhu veletrhu byla předběžně s TMS Messen projednávána otázka eventuální účasti České republiky na Dresdner Reisemarkt v roce 2011 jako partnerské země.
Česká účast na letošním veletrhu Dresdner Reisemarkt se vydařila, což potvrdil i konzul České republiky v Drážďanech Jan Hitzger: „Realizace atraktivní oficiální účasti agentury CzechTourism na veletrhu Dresdner Reisemarkt v letošním roce je velmi pozitivní odpovědí na mimořádné šance pro získání německé klientely k návštěvě ČR a jejích turistických a lázeňských zařízení. Z tohoto hlediska považujeme přístup agentury CzechTourism k propagaci turistických cílů v nových spolkových zemích v posledním období za správný, ekonomicky odůvodněný a prozíravý.“
Reisen Hamburg 2010
33. ročník mezinárodního veletrhu cestovního ruchu Reisen Hamburg se konal ve dnech 10. – 14. února v prostorách Messe Hamburk za účasti 900 vystavovatelů z 80 zemí světa. Česká republika se na hamburském veletrhu prezentovala společnou expozicí již pojedenácté.
Na stánku o rozloze 164 m2 se představili následující vystavovatelé: CzechTourism, Ústecký kraj, Královéhradecký kraj, Léčebné lázně Mariánské Lázně, Česká Inspirace, hotel Yasmin. Karlovarský kraj zastupovaly Infocentrum Karlovy Vary, Krajský úřad Karlovarského kraje, hotely Imperiál, Grandhotel Pupp, Royal Regent, Venus, Bohemia lázně a asociace cestovních kanceláří z tohoto kraje. Již ze seznamu vystavovatelů je zřejmé, o co projevovali návštěvníci největší zájem.
Český stánek navštívil rovněž honorární konzul České republiky v Hamburku Peter Boue, který si velice pochvaloval polohu a ztvárnění českého stánku. V průběhu jednání se představily společné projekty, v rámci kterých by mohlo dojít k další propagaci České republiky v Hamburku. Přes snížený počet návštěvníků (63 000) byla většina vystavovatelů spokojena, neboť dle marketingového průzkumu konaného během veletrhu plánuje 90 % všech příchozích absolvovat letos minimálně jednu delší dovolenou.
Účast na nových veletrzích
I v letošním roce pokračuje německé zastoupení agentury CzechTourism ve strategii objevování nových prezentačních míst pro české vystavovatele. Mezi vytipované v měsících lednu a únoru patřily veletržní centrum Hannover a prostřednictvím svého informačního centra v Berlíně, po delší době, i města nových spolkových zemí – Chemnitz, Halle a Cottbus.
Zatímco na veletrhu „ReiseZeit Hannover“ (návštěvnost 68 000) byl zájem především o Prahu a západočeský trojúhelník, na Chemnitzer Reisemarkt (15 000) a Reise, Freizeit, Caravan Halle (10 000) přitahovaly pozornost nejrůznější možnosti aktivní dovolené, poznávací turistika, další české lázně, ale rovněž i regiony, jako např. Český sever nebo Severozápadní Čechy. Obě tato východoněmecká města lze doporučit pro některé české regionální vystavovatele nacházející se blízko hranic, pro české lázně může být vhodný také Hannover. Naopak Reisen-Freizeit-Caravan-Boot v Cottbusu (15 000) je zaměřený, vzhledem k blízkosti, spíše na Polsko a na jejich cenově výhodnější nabídky.
V roce 2010 plánuje německé zastoupení další premiéry také na veletrzích Intersana v Augsburku a Viva Touristika v severoněmeckém městě Rostock.
Mgr. Miroslav Rončák,
ředitel CzechTourism Frankfurt
-
odborný asistent Katedry rekreologie FTK UP v Olomouci a regionální ředitel TCI Research
Všechny moje články