V roce 2014 přijelo do hromadných ubytovacích zařízení České republiky celkem 8,1 milionu zahraničních turistů, což bylo o 3,5 procenta více než v předchozím roce.
Příjezdy zahraničních turistů loni překonaly očekávání analytiků i historický rekord z předloňského roku – dle revidovaných dat Českého statistického úřadu přijelo během roku 2013 celkem 7,8 mil. turistů, kteří se zároveň ubytovali v některém z hromadných ubytovacích zařízení.
Očekávání Institutu turismu agentury CzechTourism z konce roku přitom počítalo se zvýšením jen okolo tří procent. Za výrazným růstem stálo především výrazné oslabení kurzu koruny. „Ve srovnání s předchozími roky je patrné výrazné oživení u řady tradičních evropských trhů, což vyrovnalo dopady negativního vývoje v Rusku,“ uvedl Jan Herget, ředitel Institutu turismu agentury CzechTourism. Během roku rostly zejména příjezdy z blízkých evropských zemí, kterými jsou Německo, Polsko, Rakousko, Slovensko, ale i Nizozemí, Itálie, Španělsko či Velká Británie.
Ze vzdálených trhů zaznamenala rekordní nárůst Jižní Korea (+21,9 %), která tempem růstu loni těsně předstihla tradiční Čínu (+21,6 %). Jako perspektivní trh se začíná profilovat Izrael s 12% růstem. Výrazný pokles naopak statistici zaznamenali u turistů z Ukrajiny (−19,3 %) a z Ruska (−13,4 %).
„Dopady krize na ruském trhu nakonec nebyly tak tragické, jak očekávali touroperátoři a aerolinky počátkem roku, kdy se hovořilo o propadech rezervací v řádech 30–40 procent. Nicméně řada turistů přicestovala do Česka samostatně a především bonitnější klientely se kurzové rozdíly rublu dotkly výrazně méně než střední třídy,“ doplnil Herget.
Vyrovnat propady v příjezdech ruských turistů se agentura CzechTourism pokusí i dalšími aktivitami směřujícími na rychle rostoucí čínský trh, jehož turisté utrácejí v České republice značné finanční částky. Agentura CzechTourism bude v roce 2015 lákat čínské turisty prostřednictvím svých zahraničních zastoupení v Šanghaji, Pekingu a Hongkongu. Mezi připravované aktivity se řadí spolupráce v rámci filmového turismu, workshopy, veletrhy a akce pro tamní novináře i touroperátory.
Počty přenocování v roce 2014 stagnovaly na hodnotě 22,2 milionu přenocování. Průměrná doba přenocování mírně poklesla na 2,73 přenocování na příjezd.
