Druhá polovina podzimu je i v Německu obdobím veletrhů a ani nově otevřené hlavní zastoupení agentury CzechTourism ve Frankfurtu nad Mohanem v tomto čase nezahálí, ale naopak úspěšně pokračuje ve strategii objevování nových míst pro prezentační akce. Jen za první tři týdny měsíce listopadu se zúčastnilo hned tří veletrhů cestovního ruchu ve městech Erfurt, Brémy a Frankfurt nad Mohanem. O úspěchu této strategie svědčí rostoucí počet českých vystavovatelů, zařazování do seznamu národních expozic nebo partnerství na vybraných veletrzích.
Reisen & Caravan Erfurt (29. 10. – 1. 11. 2009)
Jedná se o největší turistický veletrh ve spolkové zemi Durynsko a jeden z nejvýznamnějších v nových spolkových zemích. Letošního ročníku se zúčastnilo více než 250 vystavovatelů na ploše 15 000 m2. Příjemným překvapením se v dnešní době hospodářské krize stala návštěvnost, která dosáhla 31 000 příchozích. Kromě tradičního zaměření Reisen & Caravan obohatila letošní veletrh sekce aktivní dovolené. Česká oficiální expozice, organizovaná oddělením lázeňství agentury CzechTourism ve spolupráci se ZZ Frankfurt, čítala 60 m2 a prezentovali se na ní následující vystavovatelé: CzechTourism, Bohemia Lázně Karlovy Vary, Hotel Cristal Palace Mariánské Lázně, Interhotel Centrál Karlovy Vary, Kur & Spa Hotels Mariánské Lázně a Anenské slatinné lázně Bělohrad.
Již od prvního dne poutala Česká republika zvýšenou pozornost. K tomu přispěla nejen výborná centrální poloha, ale i výrazná reklama a grafika, které společně s atraktivním doprovodným programem a zajímavou turistickou nabídkou zajišťovaly české expozici neustálou návštěvnost. Rozlévalo se české pivo Chodovar, nabízely se lahodné karlovarské oplatky a k dobré náladě hrála domažlická dudácká muzika. Ta se prezentovala jak na české expozici, tak i během oficiálního zahájení veletrhu.
Vzhledem k dlouhodobě dobrým vztahům s Messe Erfurt a koncepční práci německého zastoupení agentury CzechTourism má Česká republika v Erfurtu velice dobrý zvuk, a proto není divu, že byla mnohokrát zmíněna v projevech v rámci slavnostního otevření, v televizi, tisku a v neposlední řadě i v propagačních materiálech veletrhu a na internetových stránkách. Na českém stánku byla přivítána kromě zástupců tisku a televize i řada významných hostů, mezi jinými státní tajemník durynského ministerstva pro místní rozvoj, stavebnictví a média Rolland Richwien, viceprimátor Erfurtu Ditrich Hagemann, ředitelka veletrhu Constanze Kreuser nebo konzul České republiky v Drážďanech Jan Hitzger.
Česká expozice v Erfurtu budila náležitou pozornost |
Mezi českými vystavovateli panovala spokojenost. Obzvláště u stánků Mariánských Lázní a Karlových Varů se tlačily zástupy zájemců o strávení dovolené v „západočeském trojúhelníku“. Pověstnou třešinkou na dortu se staly přímé rezervace silvestrovských pobytů u některých vystavovatelů.
Letošní veletrh Reisen & Caravan se z pohledu české účasti nadmíru vydařil, což potvrdila i slova konzula České republiky Jana Hitzgera: „Celkové aktivity české expozice působily velmi promyšleným dojmem a byla znát i dobrá příprava celé české oficiální účasti.“
Reiselust Bremen (6. – 8. 11. 2009)
Brémy, jedno z největších měst na severozápadě Německa, se stalo na začátku listopadu místem konání populárního turistického veletrhu Reiselust. K výborné návštěvě 27 000 příchozích přispěla zcela jistě možnost kombinace tohoto veletrhu se souběžně probíhající výstavou karavanů a Slow Fisch, reprezentující severoněmecké regionální speciality. Tyto tři akce přilákaly na výstaviště početné davy zájemců.
Již v minulých letech se Česká republika prezentovala na veletrhu Reiselust nejenom stánkem německého zastoupení agentury CzechTourism, ale i partnerstvím při prvním ročníku. Loni měla premiéru „obří“ expozice Karlovarského kraje, která se letos rozrostla o další vystavovatele až na plochu 80 m2, čímž předčila i partnerskou zemi letošního ročníku – Španělsko. Společně s CzechTourism Frankfurt a Lázněmi Libverda mělo Česko v těchto dnech opravdu co nabídnout. Návštěvníci měli k dispozici široký výběr nejrůznějších propagačních prospektů zahrnujících bohaté možnosti strávení dovolené v Karlovarském kraji. Popularitě se těšily nejen lázeňské pobyty v „západočeském trojúhelníku“, ale i cykloturistika, kempování nebo poznávací turistika s návštěvou hradů a zámků. To vše doprovázela nabídka „třináctého pramene“ Karlových Varů – Becherovky, lázeňských oplatek nebo výstava nádherných „kousků“ firmy Moser.
CzechTourism Frankfurt vhodně doplnil nabídku Karlovarského kraje o bohatou paletu prospektů zahrnující informace o Praze, aktivní dovolené, památkách UNESCO či možnostech lázeňských pobytů v ostatních částech republiky. Poprvé spatřil světlo světa také nový katalog lyžařských středisek České republiky. Na své si přišli i zájemci o regionální prospekty nebo milovníci golfu. Kladnou odezvu vyvolaly rovněž nové tematicky laděné dekorace agentury CzechTourism přitahující pozornost nejednoho návštěvníka.
Davy zájemců přilákaly tři souběžně probíhající akce v Brémách |
Veletrh v Brémách je sice ve srovnání se sousedním Hamburkem menší, přesto ho nelze ani v nejmenším podceňovat. To potvrdil i letošní ročník, neboť i přes větší vzdálenost do České republiky se jedná o movitou klientelu, která je schopna vložit do své dovolené dostatek finančních prostředků.
Viva Touristika Frankfurt (13. – 15. 11. 2009)
Finanční metropole Frankfurt je v turistické branži známá především veletrhem kongresové a incentivní turistiky IMEX. Přesto i na poměrně mladém veletrhu Viva Touristika, který se konal v polovině listopadu, našlo nově otevřené hlavní zastoupení agentury CzechTourism mnohá pozitiva. Trendem letošního veletrhu se stalo především aktivní strávení dovolené zahrnující pěší turistiku a cykloturistiku. Nechyběl ani módní „nordic walking“. Zajímavá novinka – „poutní cesty“ – se prezentovala společným stánkem několika vystavovatelů.
Frankfurtské zastoupení agentury CzechTourism příjemně potěšil zájem o Českou republiku, který se týkal především cest do Prahy, lázeňských pobytů a cykloturistiky. Další stěžejní téma – česká gastronomie – se prezentovalo nejen propagačními materiály Pivní cesty a Česká kuchyně, ale i ochutnávkou lázeňských oplatek a karlovarské becherovky. Mnozí návštěvníci si přitom zavzpomínali na své cesty do českých lázní. České regiony si rovněž našly své příznivce. V dotazech dominovaly Karlovarský a Jihočeský kraj.
Vzhledem k nově otevřenému zastoupení ocenil CzechTourism Frankfurt i možnost seznámit se v rámci veletrhu s celou řadou novinářů a cestovních kanceláří nabízejících Českou republiku. Zde byla velice pozitivně hodnocena aktivita některých touroperátorů, kteří speciálně pro Viva Touristika připravili prezentaci s názvem Po stopách významných šlechtických rodů v jižních Čechách nebo v rámci trendu „wellness a relaxace“ – masážní umění, reprezentované odborníky z Mariánských Lázní.
Přestože návštěvnost letošního veletrhu nepřesáhla 20 000 příchozích, lze frankfurtskou Viva Touristika doporučit k účasti i v příštích letech. Subjekty s nabídkou lázeňských pobytů, hlavního města Prahy, ale i kraje s kvalitními cyklistickými trasami by určitě měly být spokojeny.
Text: Mgr. Miroslav Rončák, CzechTourism Frankfurt
Foto: CzechTourism Frankfurt
Plánované účasti agentury CzechTourism na německých veletrzích v lednu a únoru 2010
- 8. – 10. ledna, Chemnitzer Reisemarkt
- 15. – 17. ledna, Reisen, Freizeit, Caravan, Boot Cottbus
- 16. – 24. ledna, CMT Stuttgart
- 29. – 31. ledna, Dresdner Reisemarkt
- 5. – 7. února, Reisen, Freizeit, Caravan Halle
- 5. – 7. února, Reise Zeit Hannover
- 10. – 14. února, Reisen Hamburg
- 18. – 22. února, F.re.e. München
- 24. – 28. února, Reise-Camping Essen
- 26. – 28. února, Viva Touristika Rostock
-
odborný asistent Katedry rekreologie FTK UP v Olomouci a regionální ředitel TCI Research
Všechny moje články