Dnem PP neboli dnem provizního prodeje se stal 14. prosinec. Podle již osvědčeného scénáře proběhlo směnné kolečko, kdy majitelé a zástupci cestovních kanceláří navezli z tiskáren snad ještě neoschlé katalogy, aby je tu v dobré náladě předali svým provizním prodejcům.
Kromě tohoto aktu vzájemnosti, kdy si své „prodejní Bible“ přišly předat například CK America Tours, CK Mayer & Crocus či Viamare CK, se mohli zájemci těšit také na doprovodný program. Ten spočíval v prezentaci tří cestovek, vystřídaly se CK Atis, CK Juhász a CK Zemek, nabídly novinky na rok 2010 a připomenuly také kasovní trháky či města, ve kterých bylo v provizním prodeji dosaženo nejvyšších obratů.
Seminář: Novela zákona o cenách
S podtitulkem Konečné ceny zájezdů aneb Za co je odpovědná cestovní kancelář a za co provizní prodejce se mohli ti, kteří vydrželi až do dvou hodin, těšit na aktuální informace z oblasti novely daného zákona. Že se v praxi často jedná o věc ošidnou, krkolomnou až lehce mysteriózní, se během dvouhodinového semináře přesvědčili mnozí. Svými dotazy vháněli analytika z Ministerstva financí
Tomáše Trojka, který přišel na dané téma přednášet, do úzkých prodejci i kolegové z oboru. „Zákon o cenách zájezdů se netýká pouze cenových informací o zájezdech, u § 13 se provedla transpozice směrnice číslo 98/6/ES, která ukládá, že spotřebitel má být vždy informován pouze a jedině o takové ceně, která zahrnuje všechny součásti ceny, tj. všechny daně, cla a poplatky,“ informoval Trojek a doplnil:
„Kdyby se stalo, že CK dostojí své povinnosti vyplývající ze zákona a poskytne informaci o konečné ceně zájezdu, ale cestovní agentura tu cenu nějakým způsobem upraví, poskytne ve více částech apod., podle nového ustanovení § 17 by se před cenovou kontrolou mohla dotyčná CK tzv. vyvinit, za předpokladu, že by prokázala, že svému zprostředkovateli předala všechny informace v souladu s cenovými předpisy a že zavinění o chybné ceně neproběhlo vinou CK, ale jejího prodejce.
Co se týče nedávných informací z médií, kdy bylo uvedeno, že se tato novela zákona nevztahuje na letecké zájezdy, pak musím říci, že zde žádná výjimka není a tato novela platí obecně pro všechny typy zájezdů.
Samozřejmě se respektuje i skutečnost vývoje na trhu, stále častěji se utváří zájezd klientovi přímo „na tělo“ a služby se sestavují stavebnicí podle požadavků zákazníka. V takových případech CK dopředu nemůže inzerovat ceny za všechny jí dosud neznámé služby, a nemůže tedy předem uvádět konečnou cenu zájezdu. Pokud tedy existuje takový objektivní důvod pro to, že CK nemůže informovat o všech cenách, ze kterých by se zájezd skládal (někdy je díky vývoji na trhu CK ve chvíli tvorby katalogu ani nezná), v těchto případech informuje o konečné ceně z cenových informací, které zná, a pokud něco není k dispozici, tak ze třetí věty příslušného paragrafu vyplývá povinnost informovat o tom, kdy tato cena bude známa a jakým způsobem bude zveřejněna,“ dodal Trojek.
Text a foto: Jan Holý