Vlastně je to paradox. Tak moc jsme jako lidstvo chtěli stále lepší a lepší technologie, až se pro nás stala vyhledávanou vzácností místa, kde se žádné přístroje ani připojení neobjevují. Právě snahy splynout s přírodou, být více člověkem či ušetřit planetu zbytečných uhlíkových stop jsou evidentní u stále větší skupiny cestovatelů. Bude tomu tak i v letošním roce? Nevíme, ale v redakci jsme si troufli odhadnout deset možných trendů, které by se v roce 2020 v cestovatelském ruchu mohly objevovat.
1. Reakce na overtourism
O negativním fenoménu overtourismu padla zmínka snad v každém loňském čísle našeho časopisu. Analýzy některých zahraničních turistických webů ale ukazují, že cestující na přeplněné metropole reagují a při volbě své cílové destinace daleko raději vybírají do té doby nepříliš navštěvovaná místa. Typický úkaz pozorujeme například v Itálii. Ze statistik americké skupiny Expedia je zřejmé, že namísto Říma či Benátek byly loni nejnavštěvovanější italské destinace na Sardinii a Italské riviéře. Cagliari, hlavní město Sardinie, zaznamenalo v roce 2019 dokonce čtyřicetiprocentní nárůst turistů oproti roku 2018. Dá se tedy předpokládat, že lidé budou reagovat i na tyto aktuální statistiky, a kromě už zpopularizovaných měst začnou objevovat nová.

2. Ekoturismus
Ať už máte na mladou švédskou aktivistku Gretu Thunbergovou jakýkoli názor, je evidentní, že v oblasti klimatických změn ovlivnila miliony lidí. I kvůli ní si někteří z nich při svých cestách do zahraničí dávají pozor na to, aby co nejméně znečistili životní prostředí. Ba co víc, obzvlášť mladá generace hledá cesty, kterými by při poznávání světa planetě dokonce pomohla. Koncept flygskam, volně přeložený jako „stud za létání“, motivuje mladé lidi omezit svou uhlíkovou stopu a hledat jiné možnosti dopravy. Už loňská čísla některých provozovatelů železniční dopravy ukázala větší zájem o cestování vlakem. Například železniční společnost TGV Lyria zaznamenala třicetiprocentní nárůst cestujících z Paříže do Švýcarska. Rozvážná doprava navíc není jediný způsob, jak pomoci životnímu prostředí. Zarezervujete-li si hotel na webu Ecosia Travel, přispějete tím k výsadbě nových stromů.

3. Veganské hotely
Na ekoturismus volně navazujeme veganstvím. Podle britské Vegan Society by se do roku 2050 ušetřilo osm milionů lidských životů v případě, že bychom jako lidstvo přestali jíst maso. O dvě třetiny by se údajně zredukovaly i skleníkové plyny. Společnost na tato slova zjevně reaguje. Průzkum řetězce Sainsbury z loňského jara předpovídá, že se do roku 2025 ze čtvrtiny Britů stanou vegani či vegetariáni. Dá se tedy očekávat, že na tyto potřeby zareagují i hoteliéři. Konkrétně ve Velké Británii tento trend otevřel veganský hotel Saorsa 1875. Ani v jednom z jedenácti pokojů nenajdete ložní prádlo z peří, vlny nebo hedvábí. Místní restaurace je samozřejmě čistě rostlinná. Je jen otázkou času, kdy se trh s veganskými hotely rozroste.

4. Home-tely
Ne, nejde z naší strany o překlep. Koncept takzvaných home-telů vznikl už v roce 2018 v jižní Anglii. Pokud tento termín neznáte, vězte, že jde o ještě lepší formu rozmazlování hostů, než jste u hotelů nebo pronajatých Airbnb bytů zvyklí. „Home-teliérům“ prý nejde jen o kvalitu prostředí, ve kterém turista právě pobývá, ale hlavně o jeho hlubší prožitek. Některé společnosti z tohoto nového oboru disponují designéry, kteří jsou schopni vám zarezervovaný byt či apartmán přestavět přesně podle vašeho gusta. Hlavní cíl home-telů je totiž vyvolat v klientovi pocit domova. Například společnost Veeve, která krátkodobě pronajímá byty v Londýně, Paříži a v Los Angeles, nabízí možnost neustále přítomného řidiče nebo nákup oblíbených potravin přesně podle vašich požadavků. Samozřejmostí je pak profesionální úklid na denní bázi i maličkosti jako USB nabíječky všech typů, toaletní potřeby nebo super rychlá Wi-Fi síť.

5. Slow travel
Oproti home-telům jde o výraz v poslední době často používaný. Někteří dovolenkáři rádi prožívají svůj odpočinek v pomalejším tempu se snahou poznat zvolenou destinaci více do hloubky. Cílem je vytvořit vazbu s místními obyvateli a poznat jejich kulturu. Že i v tomto případě méně znamená více? Určitě ano! Díky „slow travel“ si cestující může svou dovolenou více užít. Na základě pomoci místních může ušetřit na bydlení i dopravě a může objevit krásná místa, kterých by si na první pohled nevšiml. Pro ty, kdo si to mohou dovolit, je dnes „slow travel“ životní styl. Je o svobodě i správném nastavení mysli. Ovšem, aby toho lidé dosáhli, je většinou potřeba vycestovat na více než dva týdny. Mezi „slow destinace“ se v České republice zařadily například Orlické hory s heslem Zastav se – vnímej – prožívej!

6. Bezhotovostní cestování
Není to tak dávno, co lidé cestovali s ledvinkou naplněnou bankovkami cizí měny. V horším případě peníze měnili přímo v místě dovolené za dosti nevýhodných podmínek. I když se v některých zemích tomuto „retro“ trendu stále nevyhneme, je to už opravdu výjimečné. Díky řadě moderních bezhotovostních řešení je pryč doba, kdy vás mohl taxikář v navštívené zemi pěkně natáhnout. Díky mobilnímu telefonu dnes ale můžeme kontrolovat tu nejkratší možnou cestu na zvolené místo i provést bezhotovostní platbu za svou jízdu pouhým přiložením obrazovky. Platbu mobilním telefonem dnes podporuje i většina hotelů, restaurací i jiných služeb. Pro bezpečnost a komfort cestování je to jedině dobře.

7. „Spartánská“ dovolená
Je to další možná volba pro ty, kdo chtějí spojit myšlenku digitálního detoxu s minimalistickým životem. Dovolená ve stylu spartánského způsobu života znamená sbalit si malý batůžek jen s těmi nejnutnějšími věcmi a vyrazit za dobrodružstvím. Záměrem agentur, které podobné typy dovolených nabízejí, je fyzicky i mentálně osvobodit lidi a pomoci jim propojit se s jejich vlastním já. Na jakoukoliv techniku v tomto případě zapomeňte. Na výlet vám bude dovolena jen tužka a papír, v lepším případě sirky a náhradní spodní prádlo. Ba ne. Tak drsné jako ve staré Spartě to rozhodně není. Podstoupí-li turista podobný typ zážitku, čeká ho přespání v takzvaném lesním mikrohotelu. Jedná se o originálně postavené rekreační domky zabudované do lesního prostředí. Typickým příkladem je minimalistické dílo firmy Vipp, která u švédského jezera Immeln vybudovala útulný přístřešek s prosklenými stěnami i stropem tak, aby byl návštěvník co nejvíce spojen s lesním prostředím.

8. Po stopách svých předků
Domácí testy DNA jsou už nějakou dobu k dispozici, ale jejich potenciál pro inspirativní cestování na místa, odkud lidé skutečně pocházejí, roste zatím pomalým tempem. To se ale může změnit. V loňském roce začala spolupráce mezi společnostmi Airbnb a 23andMe, která domácí testy DNA poskytuje. Pomáhá povzbudit cestovatele, aby šli hledat své pravé kořeny. Domácí soupravy na testování DNA tak nově odhalují tajemství genetického původu a zároveň inspirují cestovatele k návštěvě nových míst. Cestování za domovy svých předků je často obohacujícím zážitkem a zkušenosti z něj prý mohou lidem přinést mnohem cennější zkušenosti než běžné dovolené.

9. Plavby v „hipster“ stylu
Miliardář a majitel značky Virgin Richard Branson hodlá letos na moře vypustit loď s názvem Scarlet Lady. Ta byla designovaná pro potřeby mladé generace Y a Z. Její součástí jsou mimo jiné karaoke studia, tetovací salon, tělocvična pod širým nebem, prodejna vinylových desek, bary i all inclusive restaurace. Prostě luxus pro mladé, který si ovšem nemůže dovolit každý. Stále velmi oblíbený je ale u stejných generací i takzvaný cruise tourism. Pokud má jeden z party kapitánské zkoušky, volí mladí lidé často právě pronájem lodi. Ten jim přináší touženou svobodu i možnost výletů na neznámá místa.

10. Touha po adrenalinu a dobrodružství
Chuť vyzkoušet si adrenalinovou činnost je u turistů stále větší. Obzvlášť mladá generace ráda posouvá své limity až ke hvězdám. Veliký zájem je hlavně o canyoning, zip-line (jízda po provaze), rafting, ale i sportovní lezení nebo surfing. Poslední dvě činnosti budou letos vůbec poprvé na letních olympijských hrách, které se konají v japonském Tokiu. Dá se tedy očekávat, že poptávka po nich bude ještě vyšší. Země jako Slovinsko, Rakousko nebo Švýcarsko jsou pro podobné aktivity jako dělané. Navíc se dnes turisté nemusejí o nic starat. Agentury zařizují vše od dopravy až po zapůjčení veškerého vybavení. Kempy už také nejsou, co bývaly. Často disponují restaurací a předem postavenými stany, které spíše než místo na přespání připomínají celý obývací pokoj.

Space tourism
Vzhledem k unikátnosti tohoto způsobu „dovolené“ jsme výlety do vesmíru do našeho desatera nezařadili. Bezpochyby je to ale novinka, na kterou bude v roce 2020 upřena pozornost. Společnost Virgin Galactic plánuje už letos začít brát lidi do vesmíru ve svých kosmických raketoplánech SpaceShipTwo. 90minutové lety stojí 250 000 amerických dolarů a slibují ojedinělý zážitek ve stavu beztíže i pohled na planetu Zemi jako na malou kouli. I v České republice už jsou prý lidé, kteří si originální výlet do vesmíru objednali. Jste mezi nimi?

|
Foto: Shutterstock.com