V minulosti nebylo příliš často zvykem vzít s sebou děti do restaurace. Doba se mění a již dávno neplatí, že děti do restauračních podniků nepatří. Ať už vlivem vývoje společnosti, životního stylu rodiny, či v souvislosti s vývojem gastronomie bychom rodiny s dětmi a dětskou klientelu jako zákaznický segment měli brát v úvahu. Jsou restaurační podniky, které o tyto zákazníky nestojí, a naopak je mnoho podniků, kde jsou rodiny s dětmi hlavním zdrojem příjmů. Pojďme se podívat na problematiku dětí v restauračních zařízeních z pohledu provozovatele, z pohledu zákazníka s dětmi a z pohledu zákazníka bez dětí.
Segment rodin s dětmi je pro některé provozovny velmi důležitý. Je nezpochybnitelným faktem, že děti, ať už přímo, či nepřímo, ovlivňují své rodiče a rozhodují o tom, jaký podnik rodina navštíví. Jde nejen o to, aby se všichni dobře občerstvili, ale aby si návštěvu gastronomické provozovny užili děti i jejich rodiče či prarodiče. V České republice žilo dle ČSÚ v roce 2014 ve věkové kategorii 0–26 let celkem 2 978 339 obyvatel. Z toho je v kategorii dětí předškolního věku (0–6 let) celkem 807 605 dětí (27 %), v kategorii dětí školního věku (7–15 let) 860 241 dětí (29 %), v kategorii středoškolské a učňovské mládeže (16–19 let) 289 483 osob (13 %) a v kategorii vysokoškolské a pracující mládeže (20–26 let) 921 010 osob (31 %). Věková struktura je uvedena v grafu.

Provozovatelé restauračních podniků by měli řešit tři základní aspekty, kterými jsou vybavení podniku, zábava pro děti a nabídka občerstvení. Pro děti by měly být k dispozici menší stolečky a židličky, polštářky, dětské sedačky, dětské příbory a talíře, prostor na kočárek, na toaletách přebalovací pult. Rodiče těch nejmenších jistě přivítají i mikrovlnnou troubu, kde mohou ohřát dětskou výživu nebo mlíčko. Z hlediska zábavy je téměř nezbytný dětský koutek, připraveny mohou být i omalovánky, skládačky, knihy, kvízy či stolní hry pro starší děti. U venkovních zahrádek rodiče určitě přivítají pískoviště, klouzačky, prolézačky, trampolínu nebo třeba i malý skákací hrad. Samozřejmostí jsou nekuřácké podniky.
Také nabídkou občerstvení bychom měli zaujmout. Jsou restaurační podniky, kde v podstatě nabídku pro děti nezohledňují. V jídelním lístku je uvedena skupina dětských pokrmů nebo jen poznámka, že dětské porce se účtují ve výši zpravidla 70 % z ceny. Jiné podniky vytváří samostatný dětský jídelní lístek, který může být velmi atraktivní, může mít podobu omalovánek, skládačky a dítě si ho může odnést domů jako malý dárek.
Výběr vhodných pokrmů v restauracích zpravidla pokulhává. V nabídce dětských pokrmů převažují smažené úpravy. Mezi nejčastěji zařazené dětské pokrmy patří smažený kuřecí řízek, smažený sýr, smažené kuřecí nugety, smažené rybí prsty, a to vše nejčastěji se smaženými hranolky, kroketami nebo s bramborovou kaší z prášku. Dále se často v nabídce objevuje svíčková na smetaně s houskovými knedlíky, špagety či jiné těstoviny s kečupem a sladké pokrmy – palačinky, ovocné knedlíky, šišky s mákem, velkým lákadlem je zmrzlina a různé dortíčky. Na obhajobu provozovatelů restauračních podniků je nutné uvést, že tyto pokrmy jsou u dětí zpravidla velmi oblíbené a objednávka těchto pokrmů převažuje. Mnozí rodiče však v nabídce postrádají např. zeleninové rizoto, těstoviny se zeleninou, zeleninu připravenou v páře nebo dobrou zeleninovou polévku. Je třeba zmínit, že se rodiče v tomto směru dělí na dvě skupiny. Někteří složení stravy pro děti v restauraci prostě neřeší, nabídka jim vyhovuje, hlavní je, že to dětem chutná a u stolu je chvíli klid. Na druhé straně jsou rodiče, kteří se snaží omezit příjem cukrů a tuků, vyhýbají se masným, smaženým a slaným jídlům. Ti si často nemají z čeho vybrat, s obsluhou se domlouvají o možných kombinacích vhodných pro děti, návštěvu restauračních zařízení omezují a nevyhledávají je a raději vaří doma. Výběr nealkoholických nápojů je zpravidla velký, děti často preferují a vyžadují sladké limonády.
Mnoho podniků dává najevo, jak je pro ně rodinná a dětská klientela zajímavá a důležitá. Příkladem je organizování zvýhodněných nabídek pro rodiny s dětmi, organizování nedělního brunche s programem pro děti nebo nabídka na uspořádání dětských narozeninových oslav. Pocit spokojenosti z návštěvy pak překonává v dětech i v rodičích ještě dlouhou dobu a je velká pravděpodobnost, že se budou do těchto podniků vracet i v budoucnu.
Provozovatele restauračních podniků lze z hlediska vztahu k dětské a rodinné klientele rovněž rozdělit do dvou táborů. Některé podniky jsou svým zaměřením pro dětskou klientelu úplně nevhodné, z různých pochopitelných důvodů se orientují na jiný segment zákazníků. Jsou to především kuřácké restaurace, zážitkové restaurace, pivnice, večerní a noční podniky. Takové podniky by rozhodně rodiče s dětmi vyhledávat neměli, zakázat jim to ale nikdo nemůže. Dokonce je znám případ, kdy provozovatel restauračního podniku dostal pokutu, že do svého podniku zakázal vstup dětem, což bylo považováno za diskriminaci. V zahraničí je často u vstupu do podniku uvedeno „baby-friendly“ nebo „baby-unfriendly“. U nás označení restauračních podniků „děti vítány“ nebo „není vhodný pro děti“ není zatím rozšířené. Existuje internetový portál „restaurace vstřícné dětem“, kde je možné předem zjistit vybavenost a vhodnou nabídku pro děti. Rozhodně je vhodnější vybírat takové podniky, ve kterých s návštěvou dětí počítají.
Graf – Věková struktura dětí a mládeže podle věku v České republice v roce 2014

Zdroj: Vlastní zpracování s využitím dat ČSÚ, 2016
Odborníci tvrdí, že až dítě zhruba ve věku od šesti let je schopné v klidu zvládnout kompletní oběd v restauraci. Děti mladší se v běžné restauraci s největší pravděpodobností budou nudit, čekání na jídlo, hovor dospělých, ale i samotné konzumování jídla bývá pro ně zdlouhavé. Obsluha musí počítat s tím, že se děti mohou nečekaně zvednout od stolu, že nedokážou dlouhou dobu v klidu u stolu sedět a čekat na jídlo, že něco rozlijí a že mohou dělat hluk. Děti se v jiném prostředí chovají někdy úplně nezvykle, často ještě zvýší svoji aktivitu a jídlo spíše zkoumají, než aby ho jedly.
Děti je vhodné nejen zabavit, vhodně je oslovit, usmát se na ně a vzbudit u nich důvěru. Důležité a dobré je přinést dětem jídlo co nejdříve, bez delšího čekání. Samozřejmě velkou roli zde hraje míra vychovanosti jednotlivých dětí a přizpůsobení se situaci. Určitě by rodiče neměli dětem dovolit, aby jídlo plivaly či házely na zem nebo je nechat bez povšimnutí ječet a volně pobíhat. Není ani dobré, když unavené a ospalé dítě budeme do jídla nutit či k čemukoliv ho přemlouvat. Obsluha si nejčastěji stěžuje, že někteří rodiče dětem nevěnují dostatečnou pozornost, a ty poté volně pobíhají a ohrožují sebe i okolí. I otázka bezpečnosti je zde na místě. Samozřejmě je rozdíl, zda jsme s dětmi na zahrádce nebo v luxusní restauraci.
Někteří provozovatelé restauračních podniků nemají zájem o dětskou klientelu nikoliv z výše uvedených důvodů, ale jejich argument tkví v tom, že matky s dětmi si jdou spolu jen popovídat a že málo utrácejí.
Třetím pohledem na dětskou klientelu v restauraci je pohled zákazníků bez dětí. Ti se přišli do podniku v klidu občerstvit, popovídat si, odpočinout nebo si vyřídit pracovní schůzku. Prostě nechtějí být rušeni nebo nemají zrovna na děti náladu. Křik dětí, nekontrolovatelný pohyb a často nezájem rodičů o uklidnění svých potomků, to jsou časté připomínky a důvody ke stížnostem nebo i k dřívějšímu odchodu z podniku. Někdy se objevují i argumenty, že děti do restaurace nepatří. Na druhou stranu v podnicích „baby-friendly“ bychom s dětským ruchem počítat měli.
Řešením soužití klientů s dětmi a bez dětí v restauračním podniku je určitě vyšší míra tolerance a vstřícnost ze všech stran. Obsluha může nabídnout pro bezdětné zákazníky klidnější oddělené prostory, pokud zákazníka chování dítěte obtěžuje, měl by na to upozornit a rodiče by měli mít na paměti, že restaurace není hřiště.
Název projektu: Podpora domácího cestovního ruchu prostřednictvím pobytů dětí a mládeže
Číslo projektu: AHR-02/2016/VSH
Zadavatel projektu: Asociace hotelů a restaurací ČR
Příjemce podpory: Vysoká škola hotelová v Praze 8, spol. s r. o.
Termín řešení projektu: 1. 2. 2016 – 31. 10. 2016
Řešitelský tým za VŠH: Ing. Petr Studnička, PhD. – odpovědná osoba, Ing. Pavel Attl, Ph.D., doc. Ing. Irena Jindřichovská, CSc., doc. Ing. Lenka Turnerová, CSc., Ing. Blanka Zimáková – spoluřešitelé
|