Rok se s rokem sešel a my v závěru tohoto měsíce budeme opět slavit nejkrásnější svátky v roce. A Vánoce bez dárků, to by asi nebylo ono. Co byste řekli na trochu netradiční nadílku v podobě devíti tipů na zajímavé marketingové nástroje z on-line světa pro cílenější komunikaci?
On-line marketingoví pomocníci, kteří usnadní práci i komunikaci s klienty a také přinesou potřebnou inspiraci, jsou, myslím, vždy vítáni. A tak přijměte pozvání seznámit se s devíti nástroji, o kterých se domnívám, že by pro vás mohly být užitečné.
Uživatelé a komunikace
Mít přehled o tom, jak se v průběhu roku chovají uživatelé na internetu, není vůbec na škodu. Co myslíte? S informacemi tohoto typu a navíc s rozdělením chování dle ročních období přichází googlovský Marketer’s Almanac – Think with Google (www.thinkwithgoogle.com/marketers-almanac) – viz obrázek 1. V jednotlivých studiích se rychle dozvíte, jak a co uživatelé na internetu hledají nebo nakupují. V aktuálním předvánočním čase se mohou zejména informace o nakupování určitě hodit. Navíc jsou zde k dispozici dvě šikovné záložky – Micro-Moments, ukrývající případové studie různých světových značek a určitě dobře poslouží jako kvalitní inspirace. Druhou záložkou jsou pak Consumer Trends, kde jsou podrobnější studie o chování uživatelů na internetu.
|
S analýzou chování uživatelů na internetu jde v ruku v ruce vytvoření tzv. komunikační persony, která bude reprezentovat skupinu našich zákazníků nebo naše cílové publikum. Mít popis persony je určitě dobré, ale ještě lepší je možnost tuto „osobu“ vizuálně vidět. Pro tento krok vám doporučím aplikaci MakeMyPersona (www.makemypersona.com) od společnosti HubSpot, kde si ji v několika krocích vytvoříte (viz obrázek 2). Při jejím vytváření je potřeba zadat několik základních údajů a odpovědět na několik zvídavých otázek, jak se osoba chová a jaké má zvyky. Následně vám během několika minut do e-mailu dorazí obrázek vaší persony, který můžete použít pro svou komunikaci.
Sociální sítě a jejich správa
Je již tak nějak běžné v případě sociálních sítí komunikovat na několika platformách, ale následná správa všech profilů může být časově hodně náročná. Pro tento účel jsou k dispozici nástroje, které umožňují snadnou a hlavně časově úspornou správu v rámci jednoho rozhraní.
Velmi kvalitním nástrojem je Hootsuite, na který snadno napojíte vaše jednotlivé firemní profily. Po jejich aktivování se můžete směle pustit do přípravy postů, jejich publikování a následně komunikace s fanoušky vaší značky. Hootsuite patří mezi opravdu kvalitní nástroje a tomu také odpovídá jeho popularita. K dispozici je zde varianta zdarma a samozřejmě placená verze, která má širší škálu uživatelských možností.
Obsah je stále král
Jakmile máme zodpovězeny základní otázky o našich uživatelích, přijde čas připravit potřebný obsah v podobě textů a obrázků. Stává se vám občas, že máte tzv. kreativní okno a dobrý nápad pro napsání zajímavého a chytlavého titulku článku nebo příspěvku na blogu chybí? Nic není ztraceno! Zadejte klíčové slovo a Portent’s Title Generator (www.portent.com/tools/title-maker) udělá alespoň trochu práce za vás (viz obrázek 3). Aplikace vám během chvilky nabídne několik námětů na připravení titulku. Malou nevýhodou pro naše české prostředí je, že aplikace pracuje pouze v angličtině, ale i tak se jako inspirace může určitě hodit.
Na velmi podobném principu funguje také Hubspot Blog Topic Generator (www.hubspot.com/blog-topic-generator), jehož ukázku najdete na obrázku 4. Generátor vytváří témata pro články a blogy ze tří zadaných hesel. Na oplátku dostanete pět titulkových nápadů.
Jakmile je titulek na světě, nebude na škodu prověřit, jaký čtenářský úspěch na něj čeká, nebo alespoň, jak originální je. Obecně platí, že titulek je pomyslným želízkem v ohni a je to on, který musí uživatele zaujmout a motivovat ke čtení. Jak na to? Pro tento účel je výborná aplikace CoSchedule Headline Analyzer (http://coschedule.com/headline-analyzer), která obratem titulek vyhodnotí a ukáže vám, jaký úspěch lze očekávat (viz obrázek 5). Zároveň dostanete tipy, jak tu stávající variantu vylepšit nebo změnit. I přestože aplikace podporuje pouze angličtinu, určitě ji využijete pro přípravu textů pro zahraniční uživatele a návštěvníky vašich webových stránek nebo blogu.
|
Ve výčtu dobrých aplikací nesmím zapomenout ani na ty, určené pro úpravu a vytváření vizuálů. Stejně jako u všech aktuálně zmiňovaných, i zde existuje velká nabídka, ze které můžeme dnes a denně vybírat. Osobně se mi nejvíce osvědčila Canva (www.canva.com), o které jsem zde již několikrát psala. Novým nástrojem, který vám dnes doporučím, je Pablo (https://pablo.buffer.com) na obrázku 6 – pro marketingové tvoření je k dispozici více než 600 000 vizuálů na různá témata a jsou volně k dispozici i pro komerční užití. Obdobně jako například na Canva.com, lze i zde přidávat na obrázky různé texty od těch s informací o slevách až po ty s filozofickým zaměřením. Výhodou, kterou zde vidím, je možnost rychlého vytvoření komunikačních nástrojů, které využijete při vaší prezentaci ať už na Facebooku, Pinterestu, Instagramu, nebo Twitteru.
A kam s tím vším?
Jedním z kanálů budou bezesporu sociální sítě, a pokud tato komunikace probíhá na několika platformách, pak následná správa všech profilů může být časově hodně náročná. Pro tento účel jsou k dispozici nástroje, které umožňují snadnou a hlavně časově úspornou správu v rámci jednoho rozhraní.
Velmi kvalitním nástrojem je Hootsuite (www.hootsuite.com), jehož ukázku vidíte na obrázku 7. Napojíte na něj snadno své jednotlivé firemní profily a po jejich aktivování se můžete směle pustit do přípravy postů, jejich publikování a následně komunikace s fanoušky vaší značky. Hootsuite patří mezi opravdu kvalitní nástroje a tomu také odpovídá jeho popularita. K dispozici je varianta zdarma a samozřejmě placená verze, která má širší škálu uživatelských možností.
Obdobným způsobem funguje také aplikace s názvem Buffer (www.buffer.com), kde můžete také velmi snadno spravovat vaše jednotlivé profily na sociálních sítích. Prostřednictvím rozhraní lze stejně jako u Hootsuite připravit publikování příspěvků, naplánovat reklamní kampaň a výsledky následně analyzovat. I Buffer má připravenu uživatelskou variantu zdarma a verzi placenou.
Na co ještě brát zřetel?
Při celé té komunikaci na sociálních sítích, vytváření zajímavých titulků a obrázků, bychom neměli zapomenout na to hlavní, čímž jsou naše webové stránky, a s nimi pak na optimalizaci stránek pro vyhledávače (SEO) i výběr správných klíčových slov. Dobře optimalizované webové stránky, které „budou mít vyhledávače rády“, a uživatelé se snadno k našemu obsahu dostanou, je pomyslným základním stavebním kamenem pro projekt s názvem „on-line úspěch“.
Pro tento účel se hodí SeoSiteCheckupScore (http://seositecheckup.com/tools), nástroj pro kompletní zhodnocení webové stránky (viz obrázek 8). Po zadání URL adresy během několika vteřin do rukou obdržíte desetistránkovou analýzu, která vám ukáže co na stránkách v pořádku a hlavně zobrazí slabá místa vaší prezentace. V případě těchto špatně fungujících oblastí, dostanete i tipy, jaké kroky je pro zlepšení třeba udělat.
|
A co na závěr? Co byste řekli na klíčová slova? Jejich nalezení a správný výběr je nutností nebo ještě lépe řečeno základem úspěchu celého internetového počínání. Pro jejich výběr existuje řada různých nástrojů. Tím stěžejním bude Google Keywords Planner (https://adwords.google.cz/KeywordPlanner). Pokud byste však chtěli vyzkoušet něco dalšího a výsledky si třeba srovnat, pak vám nabídnu Ubersuggest (https://ubersuggest.io/) – viz obrázek 9. Je to velmi jednoduchá aplikace, kde zadáte požadované klíčové slovo a na oplátku dostanete různá slovní spojení, která vycházejí z hesla, které jste zadali. Jako jedna z mála, má tato aplikace i české rozhraní a bez problémů připraví nabídku českých slovních spojení.
|
Věřím, že v malé předvánoční nadílce jste našli nejednoho kandidáta, jehož praktické dovednosti využijte při plánování a realizaci marketingových aktivit. Ve spojitosti Vánocemi si dovolím připojit přání pohádkového prožití těchto krásných svátků a k tomu velkou dávku spokojenosti a radosti!