Význam památek, a tedy i jejich právní úpravy, jsou pro cestovní ruch v řadě zemí včetně České republiky zásadní. Jenže český turismus je již řadu let doslova přetížen častými zásadními právními změnami, a tak bohužel nepřekvapí, že zájem o tuto významnou problematiku mezi odborníky cestovního ruchu převážně chybí.
O otázce již autor informoval v číslech COT duben 2015 a červenec-srpen 2017. Ostatně zájemce se může o přípravě zákona informovat z veřejných zdrojů, kdy mj. ministerstvo kultury má k tomu speciální stránku.
Vytvoření nového památkového zákona je již mnoho let považováno za aktuální úkol, ale česká legislativa zde opakovaně selhává. Byly dokonce již připraveny nové zákony v roce 2008 a 2017, jenže schváleny nebyly. Zvlášť ostudná situace nastala 12. července 2017, kdy poslanecká sněmovna zamítla připravený vládní návrh zákona, proti kterému se postavila i nemalá část koaličních poslanců. Od února 2018 se v přípravě nového zákona (probíhající soustavně již od roku 2011) pokračuje. Památková péče je tedy dlouhodobě v nepříjemném stavu stálého vyčkávání na nové právní řešení, což přináší mnoho problémů, a přitom nikdo neví, kdy se můžeme nového pojetí reálně dočkat. Na druhou stranu nelze přehlížet, že z právního hlediska je úprava památkové péče náročnou otázkou. I přes snahy o kontinuitu s dosavadním řešením a inspirace ze zahraničí (hlavně Rakousko, Slovensko, Francie) jsou i mnohé zásadní otázky otevřené. Obtížným oříškem je nezbytné začlenění do systému veřejné správy, která je přitom v České republice ve špatném stavu.

Na zastaralosti dosavadní právní úpravy, což je dosud zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, se odborníci shodnou, ale na nové koncepci nikoliv. Stačí připomenout, že zákon z roku 1987 ve své původní podobě počítal s úplně odlišným postavením majitelů památek, které se po roce 1989 zcela změnilo. V současnosti se předpokládá předložení návrhu tzv. zákona o ochraně památkového fondu, který by nahradil zákon z roku 1987, k projednání vládě v září 2018. Při přípravě se ovšem projevují mnohé spory, kdy jde často o boj různých zájmových skupin, což je běžné u mnoha zákonů. Jak autor již mnohokrát varoval, bývá vliv turismu bohužel minimální, přestože zde nejde jen o nějaké zájmy podnikatelů v cestovním ruchu, ale i o potřeby podstatné části veřejnosti, které jsou shodné! V praxi mezi sebou válčí hlavně investoři a stavaři (kteří často nebývají ochotní respektovat kulturní tradice), s ochranáři usilujícími nejednou i o omezení turismu.
Dlouhodobé diskuse vyvolává základní koncepce dvojí koleje, kdy odbornou složku památkové péče představuje památkový ústav, ale rozhodují hlavně orgány obcí s rozšířenou působností. Z dalších jde třeba o tradiční spory o ochranu uceleného charakteru historických měst, kde nelze chránit jen některé stavby ale zejména celek, nebo také tzv. fasádismus, kdy někteří stavaři sice zachovají průčelí staveb, ale ničí zachovalé vnitřní struktury.
K nejnápadnějším aktuálním prvkům patří diskuse o rozsahu připravovaného zákona, který je opravdu značný (předpokládá se 150 paragrafů a orientačně přes 80 stran textu). Zákon je také dosti složitý, ale ministerstvo kultury upozorňuje, že v současnosti nelze i kvůli mezinárodním závazkům vytvořit stručnou právní úpravu.
Další spory se týkají zejména postavení spolků v památkové péči, z detailů lze zmínit § 104 návrhu, který vyžaduje prokázání právních znalostí potřebných k získání oprávnění k výkonu regulovaných činností. Velkou roli v zákoně hraje archeologie, což vyvolává mnohé specifické problémy.
Kdy, a zda vůbec, se dožijeme nové právní úpravy, je ve hvězdách. V současnosti je plánovaná účinnost nového zákona od 1. ledna 2021. Nelze tedy rozhodně přehlížet – jako jakési dožívající – současné právní řešení. Ostatně kontinuita připravované právní úpravy je značná. Mnohé problémy se týkají fungování památkové péče v praxi, kdy špatnou pověst mívá zejména situace v Praze. Nejaktuálněji lze uvést spory o zastavění volného prostranství u ulice Pařížská před hotelem InterContinental. Přestože význam cestovního ruchu je pro ekonomiku zásadní (a větší než např. u zemědělství), problémy s památkami jsou v celém státě a jejich využití pro cestovní ruch se často přehlíží a podceňuje.