Do Čech až z konce světa

Turisté z Austrálie a Oceánie mají ve statistikách příjezdového cestovního ruchu jedno nej, které jim hned tak nějaká jiná země nevezme: ze všech zahraničních turistů navštěvujících Českou republiku mají ti australští jednoznačně největší dojezdovou vzdálenost. Podívejme se tedy na malou, ale významnou skupinu lidí, kteří za atraktivitami České republiky přijíždějí doslova z druhého konce světa.

V letech 2000 – 2008 dosahovalo tempo růstu příjezdů australských turistů poměrně vysokých hodnot. V letech 2003 – 2004, kdy celý incoming doháněl ztráty způsobené povodní v roce 2002, dosahoval růst počtu příjezdů australských turistů dvouciferných čísel. V roce 2004 přijelo do hromadných ubytovacích zařízení v České republice dokonce o 56,6 % více australských turistů než v roce předchozím. Vysoké meziroční procentní změny byly pochopitelně dány jak relativně nízkým absolutním objemem příjezdů, tak trendem trhu dohánět ztráty způsobené povodní. Zajímavé však je, že australský trh si udržel poměrně intenzivní růst až do roku 2008, kdy aktivita příjezdů z ostatních zdrojových zemí již začínala polevovat v důsledku recese globální ekonomiky. V roce 2008 přijelo do České republiky 54,3 tis. australských turistů, což bylo o 9,2 % více než v roce 2007. Přitom změna celkových příjezdů zahraničních turistů do ČR se v té době již pohybovala v červených číslech, byť jen o necelého půl procenta. G1

Graf 1 – Příjezdy nerezidentů a turistů z Austrálie a Oceánie
do HUZ v ČR (počet)

  Graf 1 – Příjezdy nerezidentů a turistů z Austrálie a Oceánie do HUZ v ČR (počet)

Pozn.: levá osa – Austrálie a Oceánie,
pravá osa – nerezidenti

Uvedený vývoj můžeme přičítat v zásadě dvěma skutečnostem, přičemž pro obě je klíčovým determinujícím faktorem právě rekordní dojezdová vzdálenost zmiňovaná v úvodu tohoto článku. Že je létání drahé, ví každý ředitel cestovky velmi dobře. Tím spíše létání na velké vzdálenosti. Lze tedy předpokládat, že dovolenou na druhém konci světa plánují cestovní kanceláře i individuální turisté ve značném časovém předstihu. V době, kdy příjezdy z evropských destinací začaly kvůli krizi padat, australský trh si ještě nějakou dobu zachoval jistou setrvačnost, danou právě tímto faktorem. Druhým rozhodujícím faktorem, který rovněž souvisí s cenou dopravy, je socioekonomický profil hlavní cílové skupiny. Je pochopitelné, že dovolenou na druhém konci světa si zpravidla neplánují nemajetní lidé. Jádro australských turistů přijíždějících do ČR tak s velkou pravděpodobností tvořili lidé, které první vlna krize na konci roku 2008 tolik nezasáhla. G2

Graf 2 – Příjezdy turistů z Austrálie a Oceánie
do HUZ v ČR (počet) – sezonalita

  Graf 2 – Příjezdy turistů z Austrálie <br /> a Oceánie do HUZ v ČR (počet) – sezonalita“ title=“ Graf 2 – Příjezdy turistů z Austrálie <br /> a Oceánie do HUZ v ČR (počet) – sezonalita“ hspace=“0″ vspace=“4″ width=“307″ height=“298″ /></div>
<p>Při pohledu na sezonalitu příjezdů turistů z Austrálie a Oceánie je zřejmý vrchol sezony v letních měsících. Obě křivky sezonality jsou výrazně strmé, s velkými rozdíly mezi vrcholem a sedlem, což je dáno v prvé řadě poměrně nízkým absolutním počtem příjezdů (jeden příjezd má vyšší váhu a v křivce se projevuje výrazněji). Podstatným faktorem, který podtrhuje zájem turistů z Austrálie a Oceánie o letní dovolenou v České republice, je skutečnost, že roční období probíhají na jižní polokouli opačně. </p>
<p>Rozložení návštěvnosti australských turistů v krajích České republiky není ničím překvapující. V roce 2008 se 84 % všech australských turistů přijíždějících do ČR ubytovalo v některém z hromadných ubytovacích zařízení na území hlavního města. Vysoký podíl Prahy na příjezdech do HUZ je dán dvěma faktory: předně australští turisté v drtivé většině vstupují na území České republiky přes uzlové letiště Praha, což zásadním způsobem ovlivňuje jejich další itinerář. </p>
<p>Druhým klíčovým faktorem je obecný teoretický předpoklad o vzájemné souvislosti mezi geografickou vzdáleností zdrojové a cílové země, informovaností turistů o cílové destinaci, a územní distribucí příjezdů v cílové zemi. Ve velmi obecné a zjednodušené rovině lze předpokládat, že za (hypoteticky) jinak stejných podmínek bude u turistů z konkrétní zdrojové země informovanost o vzdálenější cílové destinaci nižší než informovanost o destinaci méně vzdálené (což je dáno odlišnou mírou vlastních či zprostředkovaných zkušeností s danou destinací). U turistů s lepší informovaností o cílové zemi pak lze očekávat rovnoměrnější distribuci příjezdů v rámci území dané destinace, jednoduše proto, že vědí o více zajímavých místech, případně hlavní turistické atraktivity již navštívili. Není náhodou, že mezi nejčastější zahraniční návštěvníky mimopražských regionů patří turisté z okolních států, zatímco turisté ze zámoří častěji míří do Prahy. </p>
<p>Je však třeba připomenout, že na informovanost turistů v dané zdrojové zemi má vliv kromě geografické vzdálenosti také celá řada dalších faktorů. Jednou z rozhodujících veličin je určitá tradice a intenzita vzájemného cestovního ruchu (ruští turisté v českých lázních), která cestou zprostředkované zkušenosti ovlivňuje informovanost dalších potenciálních turistů z dané zdrojové země (tzv. word of mouth). </p>
<p>Nezanedbatelným zdrojem informovanosti však mohou být také marketingové aktivity oficiální reprezentace dané destinace. V Austrálii jednu z takových prezentačních akcí uspořádal v říjnu 2009 Generální konzulát ČR v Sydney pod názvem Czech Republic, the Heart of Europe. Prezentace přiblížila účastníkům Českou republiku jako turistického partnera s obsáhlým a různorodým turistickým potenciálem. Projekt Česká republika jako turistický partner byl připraven Generálním konzulátem v Sydney ve spolupráci s australskou cestovní kanceláří CheckUsOutTravel zaměřenou na Českou republiku, agenturou CzechTourism a s leteckou společností Korean Air. Smyslem akce bylo přiblížit ČR jako turisticky zajímavou zemi nabízející řadu možností a vybavit zástupce australských cestovních kanceláří materiály a argumenty pro zvýšení zájmu australských turistů o cesty do ČR. Akce byla uspořádána v reprezentačních prostorách hotelu Conrad a zúčastnilo se jí padesát zástupců australských cestovních kanceláří (<a href=www.businessinfo.cz/cz/clanek/australie/australie-prezentace-cr-turismus/1000413/54945/  ).

Podíváme-li se podrobněji na příjezdy australských turistů do hromadných ubytovacích zařízení v krajích ČR (mimo Prahu), můžeme pozorovat podobný vývoj, jaký jsme konstatovali u Švýcarských turistů v předchozím vydání COT business: v roce 2002 došlo ve Středočeském kraji vlivem povodní k razantnímu poklesu příjezdů australských turistů. V letech 2003 – 2004 sice následoval návrat švýcarského trhu k původním hodnotám příjezdů do ČR, ne však již do Středočeského kraje. Místo toho se Australanům (podobně jako Švýcarům) zalíbilo v jižních Čechách. Na rozdíl od švýcarských turistů však ti australští měli již menší zájem o Karlovarský či Jihomoravský kraj – což lze opět přičíst nižší informovanosti australského trhu o regionální nabídce ČR. G3

Graf 3 – Příjezdy turistů z Austrálie podle kategorie
a třídy HUZ (počet)

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více