Dokončení ankety: Co brání rozvoji cyklistiky v krajích?

Níže vám přinášíme dokončení ankety z minulého čísla, která se týkala cyklistické problematiky v českých a moravských krajích.

  1. Co považujete za největší překážky rozvoje cyklistické dopravy a cykloturistiky ve vašem kraji?
  2. Jak se vám daří implementovat do praxe národní cyklostrategii?

Ing. Pavel Hajšman, odbor regionálního rozvoje, Ústecký kraj

  1. Překážek pro další rozvoj cyklistické dopravy a cykloturistiky lze identifikovat několik. Jde o prozatím nedostatečnou úroveň organizace v této oblasti na regionální úrovni, v našem kraji neexistenci kompetentního regionálního subjektu pro rozvoj cyklodopravy. Dále o nedostatečnou koordinaci výstavby cyklotras a komunikací pro motorovou dopravu, nedostatek financí pro budování a údržbu, přetrvávající preference motorové dopravy či proces majetkoprávního vypořádání dotčených pozemků (např. problém církevního majetku) a někdy přehnané požadavky správců sítí. Přes dílčí problémy ale považuji vývoj v této oblasti za velmi pozitivní.
  2. Ústecký kraj se v současné době soustředí na dvě hlavní aktivity. Zaprvé zajišťuje koncepční rozvoj cyklotras prostřednictvím generelu cyklistické dopravy, který je zpracováván v úzké spolupráci s partnery v regionu. Zadruhé kraj jako investor zajišťuje s pomocí strukturálních fondů EU vybudování páteřní sítě cyklotras, kterou tvoří Labská stezka, cyklostezka Ohře, cyklostezka Ploučnice a Krušnohorská magistrála. Cílem tohoto snažení je, aby tyto trasy byly do roku 2015 vybudovány v optimálních technických a bezpečnostních parametrech. Celková dálka páteřních cyklotras je asi 420 km.

Ing. Jitka Mattyašovská, Vysočina Tourism

  1. Největší překážkou je nedostatek finančních prostředků na aktualizaci a doplnění dat pasportizace cyklotras a na údržbu cyklotras, na osvětu, výchovu a podpůrné akce. Pro cyklistickou dopravu zatím není zpracován strategický dokument.
  2. Bohužel, nejde to tak rychle, jak bychom si přáli. Jednotlivým obcím a městům se však daří získávat nezanedbatelné finanční prostředky z ROP i ze SFDI na stavby cyklostezek, které nejen zvyšují komfort cyklistů, ale přispívají hlavně k jejich bezpečnosti a snižují tak riziko nehod. A dále rozšiřují síť cyklotras a cyklostezek. V oblasti cykloturistiky byla do roku 2009 podpořena z Fondu Vysočiny řada projektů rozvíjejících doprovodnou infrastrukturu na stávajících cyklotrasách (např. informační tabule, mapy, odpočinková místa atp.). Důraz je kladen i na propagaci cykloturistiky. Vysočina se prezentuje se svou nabídkou v této oblasti na odborných veletrzích se zaměřením na cyklisty a cykloturistiku (např. INFOTOUR A CYKLOTURISTIKA Hradec Králové, FOR BIKES Praha). Kromě těchto a řady dalších aktivit realizuje asi osmidenní akci na kolech s názvem Křížem krážem Vysočinou na kole. Tato akce je určena pro širokou veřejnost, která má zájem o aktivní trávení volného času (více informací na www.region-vysocina.cz/nakole ).

Radek Stojan, oddělení cestovního ruchu, Olomoucký kraj

  1. Obecně se dá říci, že největší překážkou pro rozvoj cyklodopravy je stále nedostatečné množství bezpečných samostatných stezek pro cyklisty především podél frekventovaných komunikací. Nicméně tento stav se dlouhodobě v Olomouckém kraji obrací k lepšímu a obce a města se v maximální míře snaží čerpat dotace na výstavbu nových cyklostezek jak z rozpočtu kraje, tak z fondů EU. V roce 2008 bylo schváleno poskytnutí finančních prostředků z ROP Střední Morava na 16 projektů v rámci opatření Bezmotorová doprava v celkové výši přes 151 mil. Kč pro obce Olomouckého kraje. Dalších 7 projektů bylo podpořeno ze stejného zdroje v letošním roce částkou ve výši téměř 55 mil. Kč. Mimo tyto zdroje mohou obce čerpat v letošním roce 6 mil. Kč na výstavbu nových cyklostezek z krajského rozpočtu. Díky tomu se tak v Olomouckém kraji podařilo vybudovat 168 km samostatných cyklostezek a komunikací vhodných pro cyklistickou dopravu. Velkým problémem jsou také složité majetkové vztahy zejména ve vztahu k budování nových cyklostezek, plánování vedení cyklostezek a jejich následné výstavbě, kdy nedohoda s jedním majitelem pozemku může zablokovat výstavbu celé cyklo-stezky. Dalším problematickým místem je správcovství a údržba značených cyklotras. Olomoucký kraj se tento problém alespoň částečně snaží řešit každoročním finančním příspěvkem Klubu českých turistů právě na údržbu a obnovu cykloznačení. V oblasti cyklosturistiky lze také zmínit nedostatečné množství atraktivních produktů cestovního ruchu tvořených speciálně pro zájemce o cykloturistiku a terénní cyklistiku. Nicméně i v této oblasti se objevují první vlaštovky a je zde cítit dopad čerpání dotačních titulů na cyklodopravu, který pozitivně mění nabídku cykloproduktů právě díky nově vybudovaným cyklostezkám. Za všechny lze jmenovat cyklostezky Bečva či Bystřička. Dalším úspěšným příkladem je projekt z oblasti Hranicka pod názvem „Po stopách využívání vodní a větrné energie“, který propojuje bohatou historii zdejších vodních a větrných mlýnů. Cyklotrasa je vybavena mobiliářem, jsou na ní poskytovány turistické služby, informace, ubytování, stravování. Neméně zajímavým produktem jsou určitě Rychlebské stezky u obce Černá Voda, kde je vytvořena síť singltreků, které vedou zrekonstruovanými starými loveckými chodníky.
  2. Olomoucký kraj schválil již v roce 2003 Koncepci rozvoje cyklistické dopravy na území Olomouckého kraje. Jedná se o strategický materiál, na jehož základě se rozhodlo zastupitelstvo pravidelně finančně podporovat výstavbu cyklostezek a tím se tento materiál stal základním stavebním kamenem podpory cyklistické dopravy na území kraje. Od roku 2004 tak Olomoucký kraj poskytl více než 55 mil. Kč ze svého rozpočtu na výstavbu a opravy 54 cyklostezek. Celková délka vybudovaných cyklostezek za období 2004 až 2009 činí asi 54 km. A to ještě v roce 2008 záměrně nevyhlásil dotační titul, aby motivoval obce k podání projektů do Regionálního operačního programu Střední Morava. Tímto počinem tak Olomoucký kraj zaujímá pomyslné první místo ve vztahu k financování cyklostezek ze strany krajů. V návaznosti na finanční příspěvky na výstavbu cyklostezek pak podpořil několik ročníků propagační akce kraje na podporu cyklistické dopravy pod názvem Kolmo za poznáním Olomouckého kraje. V roce 2009 byla vypracována aktualizace koncepčního cyklistického dokumentu pod názvem Územní studie rozvoje cyklistické dopravy Olomouckého kraje, kde je brán zřetel zejména na oblasti: bezpečnost dopravy cyklistů, infrastruktura pro cyklisty a doplnění stávající páteřní sítě. Tato krajská studie se obsahově prolíná se čtyřmi základními prioritami národní cyklostrategie. Vzhledem k rozsahu a náročnosti této koncepce je její realizace možná pouze v postupných dílčích krocích, ve spolupráci a koordinaci se všemi zainteresovanými subjekty působícími jak na území kraje, tak i mimo něj. Jak ale vyplývá z výše uvedeného, dochází k postupné realizaci všech naplánovaných aktivit a tím i k naplnění národní cyklostrategie.

Zpracovali: Jan Pomykal a Petr M. Ulrych
Foto: CzechTourism

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více