Domácí cestovní ruch očima agentury CzechTourism

Statistiky mluví jasně – současná ekonomická krize pomalu zvyšuje podíl tuzemských turistů v českých a moravských regionech. Ruku v ruce s tím se zintenzivňuje činnost agentury CzechTourism, pro kterou v tomto směru začíná velmi pestrý rok. O probíhajících i chystaných projektech domácího cestovního ruchu (DCR) jsme mluvili s Mgr. Markétou Chaloupkovou, odborným garantem projektu IOP, a Ing. Filipem Remencem, tiskovým mluvčím a vedoucím mediálního oddělení.

Co přimělo agenturu CzechTourism, aby své současné aktivity ještě intenzivněji směrovala k podpoře DCR?

Filip Remenec FR: Domácí cestovní ruch v sobě ukrývá velký potenciál, což si v době ekonomické krize uvědomili všichni hráči v cestovním ruchu. Agentura CzechTourism, ale i jiné turistické centrály na světě zintenzivnily svou propagaci tuzemské turistiky. Lidé šetří, odkládají cesty do dalekých zemí, avšak dovolenou si zcela odepřít nechtějí. Tato skutečnost se dobře odráží i ve statistikách – na dovolenou po tuzemsku se v roce 2009 jezdí srovnatelně jako loni, u přenocování došlo dokonce k mírnému nárůstu. Právě teď je tedy nejlepší čas pro to, zaměřit naši pozornost na domácí cestovní ruch, na tuzemského klienta. Zatímco britský touristboard loni rozjel kampaň pod heslem Zpátky doma, agentura CzechTourism bude po celý rok 2010 lákat české turisty sloganem Dovolená v Česku – to letí!. Úmyslně už nebudeme využívat stereotypních obratů o tom, že je dovolená v České republice levná, bez jazykové bariéry nebo že s ní nejsou spojeny dlouhé cesty. Česko představíme jako zemi, kde se dá prožít spousta zajímavých zážitků, ať už se to týká zábavy, poznávání, sportu nebo gastronomie.

V jaké fázi se nachází projekt na podporu české gastronomie Czech Specials – Ochutnejte Českou republiku!?

FR: Tento projekt má za sebou první půlrok existence, během kterého všichni tři partneři, CzechTourism, Asociace hotelů a restaurací a Asociace kuchařů a cukrářů, společně začali uvádět do života hlavní myšlenku projektu a tou je propojit prožitky gastronomické spolu s cestováním po naší vlasti, nikoliv vytvořit pouze seznam nejlepších restaurací v ČR. Dobré jídlo, přátelská obsluha v příjemném prostředí by měly být zdrojem zážitků, kvůli kterým se budou turisté rádi vracet. Za podpory partnerů projektu agentury vznikly webové stránky www.ochutnejteCR.cz , rozběhla se akvizice restaurací, kterých je nyní přes 50 a dalších 50 čeká na certifikaci, došlo k rozšíření národních a regionálních specialit o 80 nových receptur, byla spuštěna mediální kampaň na rozhlasových stanicích.

A blízká budoucnost „gastroprojektu“?

FR: Novinky jsou pro CzechSpecials – Ochutnejte Českou republiku! nachystány samozřejmě i v letošním v roce. Projekt bude podpořen řadou aktivit doma (Czech Specials Food Cup 2010 – gastronomické soutěže v regionech České republiky akcentující českou kuchyni a vše kolem projektu CzechSpecials) i v zahraničí. Pro Polsko a Litvu plánujeme tzv. Putující knedlík, což bude roadshow ve velkých polských a litevských městech, spojená s českými dny a soutěžemi ve vaření českého knedlíku. V Rakousku proběhne Knödl tour a propagace české gastronomie bude probíhat i v Německu a Maďarsku. Termíny připravovaných akcí v zahraničí jsou v jednání. Gastronomická soutěž Czech Specials Food Cup bude odstartována 27. ledna 2010 pro odbornou veřejnost a 6. února 2010 zahájí pražské a středočeské kolo Food Cup v rámci veletrhu Holiday World a Gastro na pražském výstavišti.

Rozvoj DCR bude výrazným způsobem podporovat také projekt Marketingové aktivity ke zvýšení povědomí o domácím cestovním ruchu. Co všechno je jeho obsahem?

Markéta Chaloupková MCH: Projekt se bude věnovat třem hlavním aktivitám: zavedení brandu domácího cestovního ruchu, zvýšení prestiže turistických informačních center a kompletní inovaci portálu Kudy z nudy. Brand DCR má pomoci představit pozitiva dovolené v Česku a zároveň zaštítit všechny další aktivity, které se DCR týkají. Brandová kampaň proběhne od jara do podzimu letošního roku a chceme v ní oslovit v podstatě všechny věkové skupiny a nabídnout jim inspiraci pro výlety i dovolené. Turistická informační centra podpoříme vydáním tiskoviny pro jednotlivé oblasti, zavedením systému monitoringu jejich návštěvnosti a služeb a také samostatnou kampaní, která má lidem přiblížit fungování infocenter, a zejména jejich přínos pro cestovní ruch. Portál Kudy z nudy, který už dnes představuje kvalitní a vyhledávaný informační zdroj o cestování v Česku, změní svou grafickou podobu i uspořádání obsahu tak, aby byl pro atraktivnější pro své návštěvníky a užitečnější pro inzerenty.

Jakou úlohu v rámci projektu sehrají základní a střední školy?

MCH: Jednou z aktivit projektu je i vytvoření didaktických metod pro výuku cestovního ruchu na druhém stupni základních škol a na školách středních, které nemají cestovní ruch jako hlavní předmět. Zda učitelé vytvořené materiály a pomůcky skutečně využijí, záleží na rozhodnutí každého pedagoga, proto se snažíme, aby vytvořené podklady byly co nejvíc ušité na míru jejich potřebám. Kromě samotného obsahu učiva a didaktiky zahrnují také návrhy učebních pomůcek nebo návrhy projektových dnů. Sedm vzdělávacích modulů žákům představí největší turistické atraktivity v jejich regionu, význam cestovního ruchu pro ekonomiku České republiky nebo je naučí odpovědnému cestování.

Jakým způsobem bude projekt financován?

MCH: Projekt je realizován v rámci Integrovaného operačního programu, je tedy financován z evropských fondů a státního rozpočtu.

Nakolik bude do projektu zapojena samospráva regionů? Počítáte i s participací komerčních subjektů?

MCH: Projekt má v současné době 21 partnerů, mezi nimiž jsou jak organizace cestovního ruchu v regionech, tak i asociace (například Asociace krajů České republiky). Partnery pravidelně o dění v projektu informujeme a plánujeme i několik společných aktivit. Na podnikatele bychom se příští rok chtěli více zaměřit. Nejdříve se podíváme na to, jaké možnosti propagace zejména ve spojení s portálem Kudy z nudy využívají. Pak je budeme motivovat k aktivnějšímu zapojení do portálu i do akcí spojených s Dny domácího cestovního ruchu. Na konci projektu bychom měli lépe vědět, jak zapojit podnikatele do větší spolupráce mezi sebou i státní správou nebo jak turistickým produktům, které podnikatelé vytvoří, otevřít nové prodejní kanály a dostat je tak blíž veřejnosti.

Jakými kanály bude probíhat medializace projektu?

MCH: Počítáme s medializací na všech úrovních. Od televize přes rozhlas, internet a tisk až po sociální sítě. Rádi bychom uspořádali také sérii speciálních eventů pod názvem Dny domácího cestovního ruchu, kde přiblížíme pestrost turistické nabídky v České republice veřejnosti. Více rozjedeme naši prezentaci v sociálních sítích, které už nyní úspěšně brázdíme se stránkami portálu Kudy z nudy. Na jeho fanoušky čekají soutěže, kvízy a zajímavý obsah, jímž potvrdíme, že dovolená v Česku opravdu letí. Konkrétní výběr médií bude předmětem samostatného výběrového řízení.

Stěžejním nástrojem k podpoře DCR je portál kudyznudy.cz. Jakou má web návštěvnost? Čekají ho v letošním roce nějaké inovace?

MCH: Současná denní návštěvnost portálu osciluje mezi osmi a dvanácti tisíci lidmi, před víkendy nebo svátky je nápor přirozeně vyšší. Portál Kudy z nudy má ambici posílit své postavení jedničky českého internetu, co se kvality a rozsahu podávaných informací o turistické nabídce v Česku týče. Projde tedy kompletní přestavbou, zahrnující jak změnu obsahové struktury, tak i technického základu. Ten sice návštěvníci na rozdíl od nového grafického outfitu neuvidí, ale zásadně jim pomůže v orientaci a vyhledávání informací na portálu. Chceme Kudy z nudy více propojit se stávajícími regionálními portály a rozšířit i redaktorskou základnu. Podnikatelé inzerující své aktivity, pracovníci turistických informačních center nebo zaměstnanci organizací cestovního ruchu budou mít možnost pomocí svého profilu přidávat a měnit informace nebo nahrávat fotografie. Přibudou tu také virtuální prohlídky, přenosy z webových kamer či sekce českých nej. Výsledkem celé přestavby má být vizuálně atraktivní a interaktivní prezentace, která se bude moci pružněji než nyní přizpůsobit zájmu svých návštěvníků. Podnikatelům nabídneme kromě možnosti spravovat svůj profil také pravidelné přehledy o úspěšnosti jejich prezentace na portálu.

Text: Jan Pomykal
Foto: CzechTourism

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více