Přinášíme pár informací z marketingového výzkumu, který monitoruje chování zahraničních i tuzemských návštěvníků. Jedná se o rozsáhlé šetření, které probíhá na celém území Česka v turisticky významných lokalitách.
Sběr dat pro agenturu CzechTourism realizují dvě výzkumné agentury, a to GfK a MindBridge Consulting. V následujícím článku shrnujeme pár zajímavostí o domácích turistech a výletnících. Data byla sbírána od posledního čtvrtletí roku 2017 do konce druhého čtvrtletí roku 2018. Celkem bylo dotazováno 6 727 Čechů.
Co láká Čechy k cestování po Česku?
Česko je pro všechny návštěvníky (ať jsou to zahraniční, domácí, jednodenní návštěvníci, či vícedenní turisté) atraktivní zejména dík kulturním památkám. Během svého výletu či dovolené zavítá na alespoň jednu kulturní památku dokonce 31 % českých turistů. Hned na druhém místě je zmiňována pěší turistika (28 % českých turistů) a na třetím místě návštěva příbuzných a známých (uvedlo 25 % českých turistů).
Graf 1 – Aktivity provozované během návštěvy regionů dle typu návštěvníka

Co se týká vzdálenosti, pak většinou domácí turisté a výletníci necestují příliš daleko od bydliště. Buď setrvávají ve „svém“ nebo cestují do sousedního regionu. Pražané velmi často směřují kromě středních Čech do Krkonoš, případně jižních Čech. Naopak Moravané velmi často navštěvují zase jen sousední moravské regiony.
Graf 2 – Tok domácích návštěvníků mezi regiony

Na základě čeho se Češi rozhodují, kam vyrazí na výlet či dovolenou po Česku? Klíčová je vlastní předešlá zkušenost – to uvedly téměř 2/3 českých návštěvníků. Dalším důležitým faktorem při výběru destinace je doporučení známých, příbuzných či přátel a na třetím místě jsou to informace získané na internetu.
Graf 3 – Příjezdy domácích návštěvníků do regionů dle typu dopravy

Výlety i dovolené jsme v Čechách zvyklí si organizovat sami (uvedlo to 90 % dotázaných) a nejčastěji také vyrážíme vlastním automobilem (77 %). Hromadné dopravní prostředky využívá pouze necelá čtvrtina lidí, z toho nejčastěji se jedná o vlakovou dopravu.
Jaký volí Češi typ ubytování?
Třetina Čechů se v ČR ubytovává u svých příbuzných, známých, přátel apod. – využívá tedy neplacený typ ubytování. Dvě třetiny českých turistů pak volí placené typy ubytování. Nejčastěji jsou to penziony (25 %), dále hotely či motely (24 %).
Graf 4 – Zdroje informací o regionu či lokalitě dle typu návštěvníka

A jak je to s útratami?
Výdaje domácích návštěvníků činí necelých 900 Kč na osobu a den. Z toho největší podíl připadne na ubytování, stravování v restauracích a dále za nákupy zboží včetně suvenýrů či ostatních služeb (například vstupenek a podobně).
Graf 5 – domácí cestovní ruch dle druhu ubytování

Kompletní studie je uložena na internetových stránkách agentury CzechTourism: https://czechtourism.cz/institut-turismu/marketingovy-vyzkum/tracking-dcr-pcr/tracking-dcr-pcr-2q-2018/.