Domácí turisté zachraňují české hotely

V českých hotelech se od ledna do září ubytovalo 9,7 milionu hostů, což je o 5,6 procenta méně než ve stejném období předloni. Zatímco Čechů přijelo téměř stejně, počet zahraničních turistů se snížil o deset procent na 4,7 milionu. Ve srovnání s první polovinou roku 2009 se tak celkový pokles návštěvnosti zpomalil a Češi začali mít v tuzemských hotelech po několika letech převahu nad turisty ze zahraničí, poprvé od roku 2004. Údaje za poslední čtvrtletí, potažmo za celý minulý rok, vzhledem k uzávěrce vydání (10. prosinec 2009) nejsou k dispozici.

„Potvrzují se tak předpovědi z jara minulého roku, že Češi v době krize upřou pozornost na turistickou nabídku v českých a moravských luzích a hájích,“ řekl analytik Jaromír Beránek. Ve výhodě jsou podle něj ty hotely, které přizpůsobily nabídku tuzemské klientele a zacílily na ni svoji reklamu. O zahraniční turisty přišly loni všechny kraje včetně Prahy, která však stále zůstává největším magnetem. Na druhém místě v žebříčku návštěvnosti se drží jižní Morava, ačkoliv přišla téměř o čtvrtinu zahraničních turistů, nejvíce ze všech krajů. Třetí podle počtu hostů jsou jižní Čechy, kam přijelo ve sledovaném období o sedm procent méně cizinců. Jihočeský kraj však přilákal o 10 000 víc českých turistů.

Tab. 1: Zahraniční turisté v ČR od ledna do září
Pořadí Země Počet turistů Meziroční změna
1. Německo 1 061 337 -6 %
2. Polsko 288 684 -7 %
3. Itálie 283 697 -5 %
4. Velká Británie 277 604 -20 %
5. Rusko 253 535 -20 %

 

Tab. 2: Češi a cizinci v tuzemských hotelech ve 3. čtvrtletích
rok Češi (v tis.) cizinci (v tis.)
2009 4 963 4 695
2008 5 019 5 214
2007 5 076 5 147

Podobně jako počet návštěvníků klesá i počet nocí, které hosté v hotelech tráví. Celkově se počet přenocování snížil o 5,6 procenta na 30,2 milionu, přičemž cizinci strávili v českých ubytovacích zařízeních téměř o 12 procent méně nocí. Zahraniční turisté se tak v tuzemsku zdržují stále kratší dobu. „Počet přenocování i turistů byl sice nižší, přesto tento zhruba desetiprocentní pokles dává důvod k mírnému optimismu,“ uvedl mluvčí agentury CzechTourism Filip Remenec a připomněl první čtvrtletí uplynulého roku, kdy úbytek cizinců přesáhl 17 procent. Za pravdu mu dávají údaje za třetí čtvrtletí, tedy hlavní turistickou sezonu.

Vývoj domácího cestovního ruchu v zimní sezoně ovlivňuje především kvalita a trvanlivost sněhové nadílky. Na snímku východomoravské Ski centrum Kohútka<br />“ title=“Vývoj domácího cestovního ruchu v zimní sezoně ovlivňuje především kvalita a trvanlivost sněhové nadílky. Na snímku východomoravské Ski centrum Kohútka<br />“ hspace=“0″ vspace=“4″ width=“510″ /><em>			Vývoj domácího cestovního ruchu v zimní sezoně ovlivňuje především kvalita <br />			a trvanlivost sněhové nadílky. Na snímku východomoravské Ski centrum Kohútka<br />			</em></td>
</tr>
</tbody>
</table>
<p>Do hotelů a penzionů přijelo 4,3 milionu hostů, což je o 1,7 procenta méně než ve stejném období předloni. Počet domácích hostů se ve třetím čtvrtletí meziročně zvýšil o tři procenta a počet jejich přenocování o 2,9 procenta. Počet zahraničních turistů klesl o 6,6 procenta a počet jejich přenocování se snížil o 8,1 procenta. Z regionálního hlediska počet přenocování vzrostl nejvíce v Libereckém a Plzeňském kraji. Naproti tomu největší pokles byl v Ústeckém a Pardubickém kraji.</p>
<table border=
Hotel Omnia v Jánských Lázních. Příklad čtyřhvězdičkového hotelu, který zaznamenal nárůst české klientely Hotel Omnia v Jánských Lázních. Příklad čtyřhvězdičkového hotelu,
který zaznamenal nárůst české klientely

Nejvyšší počet hostů ve sledovaném období (od roku 2000) zaznamenaly hotely s pěti, a zejména se čtyřmi hvězdičkami. Podle Jaromíra Beránka se čtyřhvězdičkovým hotelům vyplatila marketingová sázka na tuzemské hosty. „Příčinou velmi dobrého výsledku čtyřhvězdičkových hotelů byla také krizová opatření, která umožnila ubytovacím zařízením výrazně snížit ceny,“ řekl Beránek. Domácích hostů přijelo do čtyřhvězdičkových hotelů o 20 procent více než ve stejném období předchozího roku. Tomáš Nezdara z rezervačního portálu Hotel.cz upozornil na cenový boj hotelů v Praze. Ve tříhvězdičkových hotelech se prý stala normou dříve nevídaná cena 1 000 korun za dvoulůžkový pokoj se snídaní. „Praha se tak paradoxně stává levnější destinací než většina bývalých okresních měst,“ upozornil Nezdara, který očekává, že cenový boj se přesune i do regionů a některé podnikatele vyžene z trhu.

Tab. 3: Hoteloví hosté podle krajů v období leden – září 2009
Kraj Hosté celkem (v tis.) Meziroční změna (v %) Z toho cizinci (v tis.) Meziroční změna (v %)
Hlavní město Praha 3 255 -7,1 2 864 -8,2
Jihomoravský 853 -11,6 291 -23
Jihočeský 796 -0,8 231 -6,9
Královéhradecký 714 -4,4 197 -18,3
Liberecký 574 -0,9 139 -12
Středočeský 519 -3,2 123 -12
Karlovarský 508 -4 341 -6,2
Moravskoslezský 489 -2,9 97 -10,9
Plzeňský 400 -0,03 119 -4,3
Zlínský 370 -7,2 53 -11,4
Olomoucký 319 -7,3 70 -12,3
Vysočina 300 -6,8 42 -7,3
Pardubický 282 -4,6 41 -10,9
Ústecký 279 -8,3 88 -15,4
ČR celkem 9 658 -5,6 4 695 -9,9

Pokud jde o zahraniční klientelu, do České republiky stále přijíždí nejvíce německých turistů, kteří mají i nejvyšší počet přenocování. Nadále ubývá ruských návštěvníků a jejich přenocování. Zvýšení počtu příjezdů a přenocování statistici zaznamenali jen u turistů ze Slovenska. Ve třetím čtvrtletí minulého roku klesla meziročně i obsazenost pokojů v hotelech a penzionech o 1,6 procentního bodu na 47,3 procenta. Přitom hotely byly využity z 50,2 procenta a penziony z 33,2 procenta. Obsazenost se snížila u hotelů všech kategorií, nejvíce ale u pětihvězdičkových, a to o 8,1 procentního bodu. Naopak v penzionech se využití meziročně zvýšilo o 1,6 procentního bodu.

Ekonomická krize nahrává tuzemským turistickým cílům, pro které je stěžejní domácí klientela. Některé objekty dokonce zavedly celoroční návštěvní dobu Ekonomická krize nahrává tuzemským turistickým cílům, pro které je stěžejní domácí klientela. Některé objekty dokonce zavedly celoroční návštěvní dobu

O vývoji návštěvnosti a životaschopnosti českých hotelů rozhodne především zimní sezona 2009/2010 a lyžařské podmínky na českých horách. Hoteliéři se tak modlí za co nejčasnější, a především dlouhotrvající sněhovou nadílku, která by do jejich ubytovacích kapacit přilákala více hostů. Obsazenost hotelů o vánočních svátcích a na Silvestra tak hraje jednu z hlavních rolí při konečném „účtování“ návštěvnosti českých hotelů za rok 2009.

Text: -čtk; -japo-
Foto: Jan Pomykal a Zdeněk Hartinger

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více