Dopad Bohemia Jazz Fest na turismus

Agentura CzechTourism v rámci propagace České republiky mimo jiné dlouhodobě spolupracuje s organizacemi a subjekty, které pořádají kulturní, společenské i sportovní akce s významným dopadem na cestovní ruch. Vliv a ekonomický dopad těchto významných akcí na cestovní ruch pak monitoruje Institut ­turismu agentury CzechTourism.

„Od roku 2015 se pravidelně snažíme vyhodnocovat vybrané významné eventy nejen z hlediska jejich celkového zásahu, ale také z hlediska ekonomického dopadu na cestovní ruch, a to jak domácí, tak zahraniční. Využíváme nejen přímý sběr dat přímo na akci (klasické dotazníkové šetření), ale také signalizační data mobilních operátorů. Tato data využíváme zejména v případě, kdy se nejedná o vstupenkovou akci, a není tak možné přesně vyčíslit počet návštěvníků. Pro letošní rok máme naplánováno šetření na celkem čtyřech velkých akcích, a to na Bohemia Jazz Fest v Praze, Colours of Ostrava, Czech Truck Prix Most a Velké Pardubické. Sběr dat pro nás realizuje agentura MindBridge a signalizační data získáváme od CE Traffic. Níže se vás pokusím seznámit s výsledky hodnocení Bohemia Jazz Fest v Praze,“ uvádí Soňa Machová, vedoucí marketingového výzkumu agentury CzechTourism.

Bohemia Jazz Fest v Praze

Bohemia Jazz Fest v Praze na Staroměstském náměstí (10.–11. 7. 2017) navštívilo odhadem 46 900 návštěvníků (70 % zahraničních, necelých 10 % mimopražských a přes 20 % návštěvníků bylo z Prahy). Propočítaný finanční efekt tohoto eventu se pak blíží částce 110 mil. Kč.

Změna chování v důsledku nekonání se akce je malá pokud jde o počet lidí deklarujících takovou změnu. Díky tomu je (95procentní) interval spolehlivosti relativně široký a výsledná částka tak leží mezi 61–158 mil. Kč.

Samotná akce je dle slov účastníků hodnocena jako jedinečná či velmi dobrá. Primárními zdroji informací o Bohemia Jazz Fest jsou podle samotných návštěvníků word of mouth – tedy informace získané přímo od přátel a známých. Dále pak také reklama na internetu.

Tab.: Finanční efekt Bohemia Jazz Festu

Cílová skupinaPočet dní pobytu za všechny respondenty (dny)Průměrné výdaje na osobu a den (CZK)Celkové výdaje respondentů1 (CZK)Abs. ztráty v případě nerealizace akce2 (CZK)Abs. ztráty v případě nerealizace akce na osobu2 (CZK)Počet návštěvníků akce3 (osoby)Finanční efekt akce (CZK)

Pražané 143 125 17 909 4 017 37,5 9 967 373 763
Mimopražští 182 520 94 690 7 451 76,8 4 079 313 267
Cizinci 502 4 231 2 124 213 327 516 3 308,2 32 821 108 578 432
CELKEM             109 265 462

1 Rozdíl údaje ve 3. sloupci a součinu údajů v 1. a 2. sloupci je dán zaokrouhlením.; 2 Ztráty za nerealizované a zkrácené pobyty v případě nekonání akce dle odpovědí respondentů: % odpovědí „v případě nekonání akce by do ČR / Prahy vůbec nepřijel(a)“ + % odpovědí „pobyt by zkrátil(a) o xy nocí“; 3 Signalizační údaje mobilních operátorů dle údajů CE-Traffic.
Zdroj: Institut turismu CzechTourism

Graf – Byla účast na BJF hlavním důvodem návštěvy centra Prahy / Prahy / ČR?

 Graf – Byla účast na BJF hlavním důvodem návštěvy centra Prahy / Prahy / ČR?

Pokud se detailněji zaměříme na jednotlivé cílové skupiny, tedy obyvatele Prahy, české návštěvníky žijící mimo Prahu a zahraniční návštěvníky, nalezneme řadu odlišností nejen v počtech lidí v těchto skupinách, jak je uvedeno výše, ale také z hlediska jejich chování, potenciálu návštěvy a samotného ekonomického dopadu.

Pražané přicházejí na tuto akci cíleně a také zhruba jedna třetina z nich stráví na akci oba dva dny – většinou se jedná spíše o mladší věkové ročníky. Téměř polovina také navštívila Bohemia Jazz Fest již poněkolikáté a dokonce 53 procent deklaruje, že se akce zúčastní i příští rok.

Nicméně počet pražských či tuzemských návštěvníků a stejně tak jejich útraty jsou výrazně nižší než v případě zahraničních návštěvníků (průměrné útraty Pražanů, spojené s touto akcí jsou 125 Kč, u mimopražských českých návštěvníků je to v průměru 520 Kč na osobu a den). Z toho tedy plyne, že ačkoli má akce potenciál motivovat k opětovné návštěvě, ekonomický potenciál v případě těchto dvou skupin je velmi malý. Naopak výrazný je ekonomický dopad právě u cizinců. Jejich průměrné výdaje na osobu a den jsou 4 231 Kč. Stejně tak zahraniční návštěvníci, kromě návštěvy této akce, navštíví ještě další památky, restaurace či další kulturní akce.

U zahraničních návštěvníků je motiv k návštěvě ČR díky této akci 14 procent (14 % z nich uvádí, že pokud by se akce nekonala, do ČR by vůbec nepřijeli). O akci se nejčastěji dověděli náhodně – šli kolem (44 %). Vzhledem k tomu, že se jedná v drtivé většině o cizince z jiných než sousedních zemí, kteří byli v ČR poprvé nebo nenavštěvují ČR pravidelně/často, nelze u zahraničních návštěvníků hovořit o vybudované loajalitě ani o velké šanci tuto loajalitu k Bohemia Jazz Festu do budoucna předpokládat a tvořit.

„Výsledky z tohoto, ale i řady dalších výzkumů nám slouží nejen pro zhodnocení dopadu dané akce, ale také pro plánování a zacílení dalších aktivit a kampaní naší agentury. Byli bychom také rádi, aby s těmito studiemi pracovaly i další subjekty v cestovním ruchu v regionech či organizátoři podobných akcí. Rádi poskytneme dostupné informace či know-how, stačí se na nás obrátit,“ doplňuje Soňa Machová.

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více