Všechno je relativní. Když se podíváme do atlasu světa, zjistíme, že vzdálenost mezi Českou republikou a Dubají se nezdá být příliš velká. Dubaj je pravá exotická destinace, a přitom není od střední Evropy tak vzdálená, aby let byl příliš úmorný. A tak tu máme jeden z mnoha důvodů, proč se Dubaj, jeden ze sedmi Spojených arabských emirátů, zařadila mezi nejpřitažlivější destinace a čím dál více se stává středem zájmu majetnějších Evropanů. Počet turistů z České republiky (kolem 11 000 ročně) však zatím značně pokulhává za skutečným potenciálem Dubaje. Rozhodně to však není tím, že by snad v České republice nebyl značný počet turistů s odpovídajícími příjmy. A to byl zcela jistě hlavní důvod, proč dubajské vládní Oddělení cestovního ruchu a obchodního marketinku zorganizovalo letošní květnový workshop „Dubai Roadshow“, který se skládal ze tří prezentací a workshopů v Praze, Brně a Ostravě.
Hlavními hvězdami Dubai Roadshow 2011 bylo 19 předních dubajských společností cestovního ruchu pod přísným a vyloženě kompetentním vedením dvou zástupců Oddělení dubajské vlády pro cestovní ruch a obchodní marketing, ředitelky jeho pobočky ve Švýcarsku a Rakousku Michelle Pétermannové a vedoucího pro region severní a jižní Evropy Talal Al Suwaidiho. Již od začátku bylo jasné, že tento workshop byl odborně koncipován, aby přinesl opravdové výsledky. Svědčila o tom i samotná skutečnost, že organizátoři, přestože nemají svoji pevnou základnu v České republice, dokázali přilákat na pražskou etapu Roadshow kolem 120 zástupců firem českého cestovního ruchu.
Michelle Pétermannová z Oddělení dubajské vlády pro cestovní ruch a obchodní marketing … |
… a Talal Al Suwaidi, vedoucí pro region severní a jižní Evropy Oddělení dubajské vlády pro cestovní ruch a obchodní marketing |
Úvodní slovo měla Michelle Pétermannová, která zdůraznila, že dovolená v Dubaji nikdy nebyla tak výhodná jako nyní. Vskutku, Dubaj byla před lety rájem jen pro vyvolené. Dnes však je rozsah kategorií dubajských hotelů a ostatních služeb cestovního ruchu daleko větší. Nicméně destinace pečlivě zachovává svůj prestižní charakter a nepřipustí, aby v něčem klesala na úroveň masové turistiky.
Teď je ten pravý čas 
M. C. Mani, prezident přední dubajské společnosti destinačního managementu a incomingové cestovní kanceláře Royal Gulf Tourism, ve svém výstižném úvodním projevu mluvil o dlouhé a zpočátku trnité cestě k prosazení Dubaje na českém trhu. On osobně začal v Praze před patnácti lety jednáním v pražské restauraci U Fleků a dnes byl jedním z hlavních představitelů impozantního workshopu v prvotřídním pražském hotelu Marriott. Nejdříve jako průkopník a dnes jako přední specialista na český a slovenský trh dokázal, že jeho společnost se vypořádala s více než 100 000 turisty z této oblasti. Jak sám zdůraznil, teď je čas jednat opravdu naplno. Teď, když byly odstraněny všechny hlavní překážky dalšího výrazného růstu. Už rok prestižní aerolinie Emirates nabízejí přímé lety z Prahy do Dubaje, a tak nic nebrání tomu, aby českých turistů, mířících do této destinace, stále přibývalo. Já osobně jsem poznal tohoto elegantního pána zhruba před dvanácti lety. Nic neubylo z jeho nadšeného zápalu pro věc, a tak ho silně podezírám, že v Dubaji našel svůj elixír mládí.
Přímé lety
Na rozdíl od něj Daliboru Valkovi, obchodnímu řediteli Emirates v České republice, určitě nějaké ty vrásky během posledních deseti let nestrávených v Dubaji přibyly. Vedení hlavní prezentace sice přenechal svému mladšímu kolegovi, nemohl si však odpustit zpestřit jednání vlastním příspěvkem k prezentaci této prestižní aerolinky formou soutěže s jedinou otázkou: jak to vlastně je s frekvencí na lince Praha–Dubaj. Odpověď – jednou denně – je sice správná a zajímavá, ale zajímavé je také to, že let trvá pouhých šest hodin. A navíc cestující v ekonomické třídě se budou cítit jako v třídě obchodní. A to je zážitek na šest hodin, který se stane bezpochyby skvělým začátkem každé dovolené. A to jsme ani ještě nezačali mluvit o tom, co znamená cestovat v business class!
V průběhu večera byla vylosována tombola, do které věnovala ceny i společnost Emirates |
Jakmile skončily projevy a prezentace, začala nejdůležitější pracovní část celé akce, workshop samotný. A už od začátku přinesl nejedno překvapení. Na rozdíl od obvyklých workshopů v českém hlavním městě, tento byl mimořádně živý. Těch 120 českých účastníků zjevně nepřišlo do Marriottu jen na vynikající večeři. Všichni tam chodili, jednali, chodili, jednali, a když nemohli chodit, alespoň jednali dál. Živé jednání dokonce daleko přesáhlo časový limit, který mu byl přidělen. Po workshopu jsem si vyměnil pár slov s velice unavenou, přesto šťastnou Angelou Kuznetsovovou z předního dubajského resortu Madinat Jumeirah: „Jsem tady v Praze poprvé, ale nečekala jsem, že budu jednat s takovým množstvím seriózních potenciálních partnerů, jedním za druhým. Byla to fuška, ale stálo to za to, jsem velice ráda. Doufám, že se to bude opakovat v Brně a Ostravě.“
Golf v noci!
Dobrosrdečnost a humor jsou vlastní Pansy Gonsalvezové. A proč ne, když je obchodní ředitelkou společnosti Dubai Golf, která spravuje dva přední golfové kluby v Dubaji. Taky měla důvod ke spokojenosti. „Jsem ráda, že sem přišli také odborníci z oblasti české golfové turistiky. Oni jsou si vědomi, že Dubaj má prestižní golfová hřiště špičkové světové úrovně. Mimochodem naše společnost taky spravuje jediné 18jamkové hřiště, které skýtá možnost hrát v noci. Tak ani to horké dubajské léto už není pro golfisty z chladnějších krajin, jako je Česká republika, překážkou. Mohou se nechat rozmazlovat v prvotřídních hotelových zařízeních přes den, a pak hrát golf při příjemném chládku dubajské letní noci.“
Angelu Kuznetsovovou z Madinat Jumeirah zájem tuzemských partnerů překvapil |
Poslední slovo necháme Darshanu Cabraalovi ze společnosti Arabian Oryx Travel & Tourism, pro kterého nejsou čeští klienti neznámí: „Přileťte do Dubaje. Teď je ten nejlepší čas, protože nikdy už takový zážitek nepořídíte výhodněji.“ Pro mě však byl zážitkem už samotný workshop. A jak jsem kráčel unaven svou dlouhou cestou domů, myslel jsem na to, že bych asi taky potřeboval v Dubaji načerpat trochu toho zázračného elixíru, který používá pan Mani! Tak si dej pozor, Dubaji! Jsem na cestě! A určitě nejen já!
Text a foto: Fred Rooks