Dubajská realita

Jednouz mála českých firem, které dlouhodobě působí v oblasti Perského zálivu,jsou České aerolinie. V tomto teritoriu má náš národní letecký dopravcedlouhou tradici, například do Kuvajtu začaly jeho stroje létat již v roce1968, do Dubaje roku 1983. Právě v Dubaji na veletrhu Arabian Travel Marketjsem se sešla s regionálním ředitelem ČSA pro oblast Perského zálivu JakubemKolářem, abychom si pohovořili o aktivitách společnosti na Středním východě.Netrvalo mu dlouho, aby mne přesvědčil, že ČSA má na tomto trhu nejen tradici,ale i perspektivu.

ZačněmeVaším životopisem. Jak dlouho pracujete pro ČSA?
Zaměstnancem ČSA jsem přes 7 let, z toho 6 let jsem pracoval v ústředífirmy v Praze v úseku prodeje a marketingu. V Dubaji jsem tedy již délejak rok a musím říct, že jsem tu velmi spokojen. Obchody se v poslednídobě vyvíjejí slušně a dá se předpokládat, že nedojde-li k nějakému nečekanémuobratu, čeká nás další rozvoj. Líbí se mi tu však nejen jako obchodníkovi,ale i jako člověku. Spojené arabské emiráty jsou zemí plnou nečekanýchkrás i zvláštních kontrastů, navíc mne baví poznávat místní zcela odlišnézvyklosti a porovnávat je se zvyky v jiných zemích. Díky své funkci setotiž musím pohybovat i po dalších zemích v oblasti Zálivu.

Které země to jsou konkrétně?
Kromě Spojených arabských emirátů vyvíjejí České aerolinie aktivityv Bahrajnu, Saudské Arábii, Kuvajtu, Jemenu, Ománu, Kataru a Pákistánu.V těchto 7 zemích má ČSA celkem 11 generálních prodejních agentur. Většinanašich prodejních míst v této oblasti je off-line, jedinou on-line destinacíje v současné době Dubaj, která je zároveň ústředím pro celou oblast. Kancelářv Dubaji je poměrně nová, neboť ČSA se sem přestěhovaly před rokem z AbuDhabi. Šlo o logický krok, neboť Abu Dhabi je sice hlavním městem, aleDubaj je komerčním centrem Spojených arabských emirátů a je podstatně většímtahákem pro turisty z celého světa, ve srovnání s hlavním městem.

Kolik má Vaše zastoupení zaměstnanců?
V Dubaji pracujeme celkem 4, přičemž ostatní 3 zaměstnanci jsou místní,resp. expatrioti pocházející z Indie. Zastávají funkce zástupce managera,sales managera a station managera. Naše kancelář je přímo na letišti aprodej nám zajišťuje generální prodejní agent, kterým je cestovní kancelářAl Ghaith & Al Moosa Travel Agency. Je tomu tak proto, že ze zákonazde ČSA nemohou fungovat jako obchodní firma, pouze jako reprezentace.Všechny zahraniční firmy působící v SAE musí mít tzv. sponzora, kterýmmusí být ze zákona lokální právnický subjekt.

Jakým způsobem probíhají reklamní a marketingové aktivity?
Největší důraz na reklamu a marketing klademe zde v SAE. Marketingovéaktivity můžeme relativně přesně rozdělit na několik kategorií. Propagacelázeňství v ČR, které je již poměrně dobře zaběhnuto, patří k našim tradičnímproduktům a je zaměřeno na lokální původní obyvatele této oblasti. Patřísem také propagace kvalitního produktu ČSA s velkým množstvím destinacív síti. Tyto aktivity jsou zaměřeny na západní expatrioty pracující v SAEa na turisty z Asie, kteří cestují za účelem návštěvy příbuzných. V neposlednířadě propagujeme Českou republiku jako destinaci pro všeobecnou turistiku– tyto aktivity jsou cílené na celé spektrum potenciálních cestujících.Chceme-li mluvit detailněji, naše marketingové aktivity jsou pružná cenovápolitika vystihující aktuální potřeby a požadavky trhu, umísťování imagereklamy v časopisech a novinách, účast v Global Village v rámci ShoppingFestivalu zaměřená na propagaci destinace, účast na veletrhu Arabian TravelMarket a mnoho dalších aktivit. Jak jsme již výše zmínili, v našem teritoriumáme 7 států, což je 7 různých trhů, z toho vyplývá, že naše aktivity jsoupřizpůsobeny svým obsahem každému z těchto trhů. Důraz, jež na ně klademe,přesně odpovídá velikosti a významu.

Jaký je mezi tamními obyvateli zájem o pobyty v Praze, respektiveČeské republice?
Praha je po většinu roku využívána jako tranzitní destinace, jednáse pro nás o období nízké sezony, které začíná v září a končí v květnu,s výjimkou krátkých přestávek na různé svátky, ať už křesťanské, nebo muslimské.V období vysoké sezony je ČR velice populární destinací. Hlavní sezonoupro outgoing ze SAE je období od poloviny června do poloviny srpna, kdyjsou v zemi nesnesitelná vedra a většina místních obyvatel vyjíždí do chladnějšíchoblastí. V této době většina našich klientů míří do Prahy a do lázeňskýchměst, jež jsou na zdejším trhu propagována a mají dobré jméno. Po zbytekroku obyvatelé SAE do České republiky v podstatě necestují, protože jetam pro ně zima. Od září do začátku června cestují raději na Dálný východnež do Evropy. V tomto období do Evropy létají především přistěhovalci,kteří navštěvují své příbuzné po světě a Prahu používají jako tranzitnídestinaci. Podle našich statistik až 70 % cestujících v daném období cestujeza Prahu.

Kam cestují nejčastěji?
Nejpopulárnější destinací z naší sítě je na tomto trhu Toronto a Montreal.Největší šance na prodej máme u severských a východoevropských cílů, neboťnabízíme jedno z nejideálnějších spojení. Jiná skandinávská či východoevropskáspolečnost do Dubaje nelétá. V tomto směru proto vidíme největší šancepro náš další rozvoj. Do západoevropských destinací odsud vypravují konkurenčníspolečnosti několik strojů denně, takže je těžké jim konkurovat.

Jaká je frekvence letů mezi Českou republikou a Spojenými arabskýmiemiráty? Kolik na této lince přepravíte cestujících?
Od začátku března létáme mezi Prahou a Dubají dvakrát týdně, vždy vestředu a v pátek. Používáme letadla A-310 s kapacitou 207 cestujících,jediné dálkové letouny ve flotile ČSA, díky kterým můžeme konkurovat mnohemkvalitnějším dopravcům než v minulosti. Náš produkt odpovídá standarduobvyklému v oblasti Perského zálivu. Během jednoho roku na této lince obsloužímezhruba 30 tisíc cestujících.

Je Dubaj v této oblasti jediným cílem pravidelných linek ČSA?
Staronovým produktem ČSA jsou lety do Kuvajtu. V období hlavní sezonybude mít náš let do Dubaje mezipřistání v této pro nás velmi atraktivnídestinaci. Obsluhu ostatních 10 míst zajišťujeme ve spolupráci s místnímidopravci na bázi zvláštních smluv. Naši generální prodejní agenti v těchtooff-line destinacích mohou vystavovat doklady ČSA i na úseky těchto dopravců.

Poskytujete těmto pasažérům nějaké specifické služby?
Nejvýznamnější službou je pozemní přeprava z Al Ainu a z Abu Dhabina odlety spojů ČSA z Dubaje. Tato přeprava je již započtena v ceně letenky.Za specifický můžeme považovat catering na palubách. Na cestách z Dubajevyužíváme cateringových služeb od místního dodavatele, čímž je zajištěno,že jídla odpovídají muslimským požadavkům. Stejně tak na letech z Prahy,kam dodává jídla náš vlastní catering, je nemyslitelné, aby se na palubáchobjevilo vepřové maso. Klientela cestujících ze SAE se liší také tím, žeji většinou tvoří lázeňští hosté. Přepravujeme relativně vysoké procentotělesně postižených cestujících na lázeňské pobyty. Tito turisté jsou velicečasto imobilní a vyžadují zvláštní péči. Na takové cestující jsme perfektněpřipraveni a poskytujeme jim prvotřídní servis.

Gabriela Ben Ahmed

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více