Duch Ametystu

Magie vždy hrála významnou roli v životě Slovanů, mezi nimiž Češi nejsou výjimkou. Možná si to někteří Češi neuvědomují, ale duch domu stále hraje rozhodující roli v každé domácnosti. I pražský hotel Ametyst má svého „ducha domu“ – který hlídá klid a přátelskou atmosféru. Tento duch ale není z Čech, pochází z Rakouska a na rozdíl od tradičního slovanského není neviditelný. Již třináct let skvěle zastává funkci hotelového ředitele tohoto dobrého podniku. Jakožto správný „duch domu“ dozírá Wolfgang Teufl na milou a přátelskou atmosféru, která prostupuje celým hotelem Ametyst. Osobně jsem ho neviděl celé čtyři roky, takže jsem se vydal zjistit, co je nového v hotelu, který pokládám za jeden z nejpříjemnějších v Praze. Má první otázka se týkala změn, které se udály na hotelovém trhu a jak na ně reagoval jeho hotel.

Jak víte, v Praze je dnes velmi tvrdá konkurence. V Praze 1 je něco přes 280 ulic a v nich 386 hotelů. To znamená, že lze narazit na hotel takřka na každém rohu. V druhé městské části je mnoho nově zřízených hotelů. Asi dvanáct nových zde bylo otevřeno v okruhu tří až čtyř kilometrů od hotelu Ametyst. Na takovém trhu tedy musíte mít velmi ostré lokty. Je třeba se dobře starat o hosty, udržovat dobrou pověst podniku a zároveň neustále zvyšovat jeho úroveň. V zimě loňského roku jsme učinili významný krok. Uzavřeli jsme patro po patře a všude jsme instalovali novou klimatizaci, vyměnili jsme veškeré zařízení v pokojích a položili luxusní parkety. V každém pokoji nyní naleznete vysoce kvalitní LCD televizor a nejnovější internetové technologie vedle všech ostatních věcí, které byste očekával ve špičkovém čtyřhvězdičkovém hotelu. Také jsme úplně obnovili restauraci, bar i recepci. V přízemí jsme navíc postavili novou saunu a malé fitness centrum.

Měli jste během rekonstrukce zavřeno?
Jak jsem řekl, na pokojích se pracovalo patro po patře. Co se týče restaurace, ta má tři části, takže jsme byli vždy schopni ve dvou obsluhovat hosty. Hlavní práce proběhly mezi lednem a březnem, a vše bylo hotovo už v dubnu minulého roku.

A kolik to stálo?
Asi jeden milion eur.

Možná jsem slepý, ale pořád to tady vypadá domácky a útulně – úplně stejně jako vždy!
To je pravda. Náš slogan zůstává: Zůstaňte u nás a buďte tu jako doma. Ale každý domov potřebuje neustále vylepšovat a my, jakožto hotel v Praze, která jich má tolik, jsme potřebovali dále zvýšit svůj image. Držet krok se sousedy může stačit domácnostem, ale v hotelovém byznysu je nutností být vždy krok napřed. Zůstáváme butikovým hotelem, což jasně vymezuje charakter našich velmi osobitých služeb oproti těm poskytovaným v hotelech velkých řetězců. Co se týče útulnosti a domácké atmosféry, v hotelu Ametyst se nic nezměnilo. Pouze to, že klienti dnes užívají přidané hodnoty dané špičkovým hotelovým designem, vybavením a technologií.

Jaké jsou výsledky veškeré této práce?
Jsme vskutku velmi spokojeni. Dostali jsme zpět do hotelu větší počet klientů ze všech oblastí byznysu. Naše malé fitness centrum, sauna a masáže jsou u nich velice oblíbené. Vždyť není nic příjemnějšího, než si dát pořádnou saunu a masáž po náročných jednáních ve městě.

Jaké procento hostů hotelu tvoří tato klientela?
V posledních letech to bylo okolo 40 procent, zbytek představovali nezávislí individuální klienti. Ale dnes se to dá říct jen stěží, protože mnoho firem své pokoje objednává přes internet. To znamená, že se už nedá rozlišit klient, který je tu pracovně, od turisty. Dokonce i firmy, které s námi mají smlouvy, provádějí rezervace přes internet. Internetový prodej je na strmém vzestupu. Například v roce 2006 představoval internetový prodej 7 procent z celku. Dnes to je 57 procent.
Stejná situace vládne v oblasti letecké dopravy. V posledních letech jsme byli svědky velkého rozmachu nízkonákladových aerolinií, jejichž hlavní prodejní platformou je internet. Časy, kdy firmy posílaly svoje zaměstnance na obchodní jednání do zahraničí v třídě business class, aby mohli popíjet na účet firmy whisku, odcházejí. Dnes i vrcholní manažeři začali používat nízkonákladové letecké služby. Šetří se na každém kroku, a to je také dobře. Cestovním agenturám je možná úzko, ale technický pokrok, který zásadně zasáhl i oblast cestovního ruchu, nejde zastavit. Jestli chcete uspět, musíte držet krok s rychlým vývojem technologií. A to jsme ještě na samém počátku. Internet a jiné komunikační a informační sítě se přesouvají do mobilní technologie, a bůhví, co nás čeká během dalších deseti let. Bohužel mnohým cestovním agenturám už zvoní umíráček, zvláště těm, které mají nákladné kamenné obchody a příliš zaměstnanců.
Pokud jde o nás, jsme přítomni na všech nejvýznamnějších internetových platformách. Internet nám dává možnost sledovat, co dělá konkurence a v mnohém usnadňuje tzv. yield management neboli řízení výnosů. Bohužel, mnoho jiných hotelů včetně těch velmi velkých prodává za dumpingové ceny.

A vy?
Někdy musíme nabídnout nižší ceny, obzvláště mimo sezonu. Koneckonců, v celé Praze je přes 700 ho-telů a všechny tvrdě soupeří o hosty. Přesto se snažíme vyhnout jakékoli formě dumpingu, který je z dlouhodobého hlediska sebevražedný pro jakékoliv podnikání. Samozřejmě v oblasti e-commerce musíme být velmi tvrdí, ale stále si udržujeme svůj velmi dobrý obraz a nadále získáváme nové obchodní klienty.

A co obsazenost vašeho hotelu?
V posledním roce byla 78 procent a v prvním čtvrtletí letošního roku je o 3 – 4 procenta vyšší než za stejné období loni.

Takže jestli si pamatuji tato čísla z doby před čtyřmi až pěti lety, podařilo se vám udržet si velmi vysokou obsazenost přes rostoucí konkurenci.
Ano, ale to neplatí o zisku, který byl ovlivněn rostoucími cenami vstupů. Vezměte si jenom ceny potravin v posledních měsících a rekordně silnou českou korunu vůči euru.

Ale při pohledu na vaše menu vidím, že stále nabízíte dobré pokrmy za velice přijatelné ceny. Ostatně, účtujete pouhých 17 eur za obrovský hovězí steak, a to i s oblohou!
Samozřejmě že ano! Jsme velice pyšní na svůj jídelní lístek. Nadále nabízíme tradiční české a rakouské pokrmy, ale náš nový šéfkuchař Václav Chadima (který mimochodem není vůbec příbuzný se šlechtitelem hadů panem Chadimou z Řevnic u Prahy) na menu přidal řadu vynikajících italských jídel. Na jídelním lístku uvádíme, že naši kuchaři vaří s láskou a zaujetím. A opravdu je to baví. Věříme, že svým hostům nabízíme skvělou hodnotu za dobrou cenu a ti si toho velmi cení. Bohužel, o dobrém poměru cena/výkon se v mnohých turistických místech v Praze i mimo ni moc mluvit nedá. Už delší dobu to odrazuje mnoho turistů hledajících oddech ve městě.

Všiml jsem si, že se rozšířila placená parkovací zóna do vaší čtvrti. Jaký má dopad na vaše hosty, kteří k vám přijíždějí autem?
Samozřejmě to zkomplikovalo situaci mnohým motoristům, kteří pracují v okolí. Ani já jsem se nevyhnul placení ročního parkovného, abych mohl parkovat před hotelem. Pro naše hosty však je situace nyní o něco lepší, teď mohou snáze najít parkovací místo blízko hotelu, samozřejmě po zaplacení určitého poplatku. Pro hosty, kteří nechtějí nechat svoje auto na ulici, máme 15 míst k stání ve vlastní garáži. Cestovní zvyky se však také mění. Proč by člověk měl riskovat dlouhou a náročnou cestu autem, když dnes může pohodlně, rychle a hlavně levně cestovat jako král v letadle. Jezdit autem po Praze je dnes nesmysl, a zejména pro cizince, kteří Prahu neznají. Proč také, když náš hotel je tak blízko centra a budete tam dříve pěšky než autem. Metro i tramvaj jsou od nás také pouhých pár kroků.

V hotelu jste měli vždy vysoce loajální osazenstvo. Je tomu tak dodnes?
Ti, co s námi začali pracovat před třinácti lety, stále tvoří 55 % našich zaměstnanců a hotelů s takto nízkou fluktuací mnoho nenajdete. Jediné obměny nastaly vlastně mezi pokojskými a uklízečkami, ale to je normální úplně všude. Víte, v hotelu nepotřebujete pouze schopné lidi, nýbrž chcete, aby byli i spokojeni. Spokojený a výkonný personál velmi napomáhá spokojenosti zákazníků.
Kdykoli a za jakýmkoli účelem navštívím hotel Ametyst, pokaždé prší, když odcházím. Naštěstí je to jenom kousek na nejbližší stanici metra. Tak jako tak, natolik jsem přemýšlel o práci vykonané duchem Ametystu, a zvláště o šťavnatém bifteku, až jsem úplně zapomněl na psí počasí.

Text: Fred Rooks
Foto: Hotel Ametyst

www.hotelametyst.cz

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více