IATA agentury v České republice čekají další ze série důležitých změn. První změnou je dlouho plánovaná migrace IATA kanceláře v Praze na centrálu sídlící v Madridu. Dojít by mělo také ke změně lokálních kritérií pro fungování IATA agentur.
IATA se stěhuje do Madridu
Kancelář v Madridu je již od 4. prosince 2012 odpovědná za veškeré činnosti, které se tykají Akreditace, Customer Service, R & S, Risk Managementu a Billing & Reporting. Lokální IATA kancelář v Praze bude v období do 31. března 2013, kdy dojde ke změně systému zastoupení IATA v České republice a na Slovensku, provádět tzv. „shadowing", což znamená, že bude kolegům v servisním centru v Madridu k dispozici.
Pro většinu agentur znamená tato migrace patrně ztížení jejich práce. Bohužel už se nebudou moci spolehnout na lokální IATA zástupce, kteří s nimi byli v případě nenadálých událostí schopni operativně řešit problémy – ať už se týkaly akreditací, plateb v rámci zúčtování, nebo například pomoci s vyřizováním tzv. Agency Debit Memo (pokut za špatně vystavené letenky).
V každém případě samozřejmě respektujeme právo IATA rozhodnout o způsobu, jakým budou na českém a slovenském trhu působit. Nezbývá než věřit, že bude spolupráce s IATA centrálou v Madridu probíhat hladce a že si na změny zvykneme.
Lokální kritéria
Velmi bouřlivá diskuse se mezi IATA agenturami rozhořela ve věci nového návrhu Locally Established Criteria pro trhČR/SR (viz článek v loňském listopadovém vydání COT business, pozn. red.). Jedná se o kritéria, která musejí být pro konkrétní trh odsouhlasena zástupci leteckých společností a zástupci IATA agentur v panelu APJC (6 zástupců ze strany leteckých společností a 6 zástupců ze strany agentur).
IATA agentury jsou i nadále největšími prodejními a distribučními místy, kde si kupuje letenky většina klientů.
|
Zástupci za ACK ČR od počátku souhlasí se základní pozitivní změnou v návrhu – vypuštění nutnosti odevzdávat na IATA auditované finanční výsledky. Nutnost auditu by byla zejména pro malé agentury velkou finanční, ale i provozní zátěží.
Zástupci za ACK ČR však zároveň upozornili na dva důležité body:
- Locally Established Criteria, která jsou v současné době IATA kanceláří vydávána za platná a odsouhlasená, nikdy v této podobě odsouhlasena ze strany agentur nebyla. Jedná se o zásadní chybu, na kterou jsme IATA kancelář několikrát upozornili, nikdy se nám však nedostalo řádné vysvětlující odpovědi.
- zároveň s pozitivní změnou v návrhu – vypuštění nutnosti auditovaných výsledků, se v novém návrhu objevily záležitosti, které pro agentury pozitivní nejsou. V první fázi se jednalo o finanční kritéria, kdy i zaběhlé IATA agentury měly splňovat stejná kritéria, jako agentury nově vznikající a ty v prvním roce činnosti. Tuto záležitost se nám podařilo rychle uvést na pravou míru a v novém návrhu se již neobjevuje. Dále se jednalo zejména o nemožnosti spolurozhodovat o výši pojištění letenek mezi agenturami a pojišťovnou. I zde jsme dosáhli dohody a v novém návrhu zůstává možnost participace agentur na uzavřeném pojištění.
Pevně věříme, že bude současně navržený dokument ze strany leteckých společností odsouhlasen a že bude sloužit ve prospěch všech IATA agentur. Je nesmírně důležité, abychom věnovali této problematice maximální pozornost a úsilí. Předejdeme tak nepříjemnostem, které nám všem ztěžují každodenní práci – jako například již tolik probírané zkrácení plateb za vystavené letenky v rámci BSP zúčtování. Vzhledem k mnoha pozitivním reakcím ze strany agentur to vypadá, že se v poslední době začala valná většina o nové události týkající se jejich podnikání zajímat. Věříme, že se nám společně povede udržet postavení IATA agentur na trhu co nejdéle. IATA agentury jsou i nadále největšími prodejními a distribučními místy, kde si kupuje letenky většina klientů.
Autorem je Miroslav Uherek předseda IATA sekce ACK ČR
|