Duševní potrava pro nákupčí

Jak si neustále opakujeme, důležitou součástí významnějších mezinárodních veletrhů bývá hostitelský program pro nákupčí ze zahraničí. Podle mě asi právem. Přestože dnes mají profesionálové ve svých rukou neuvěřitelně vyspělou techniku, která umožňuje uspořádat takovou akci mnohem levněji formou virtuální reality, takovéto poněkud nákladné hostitelské programy neztratily nic ze svého významu a vesele pokračují dál, a to i v době přetrvávající světové finanční a ekonomické nejistoty. Listopadový MADI Travel Market toho byl neoddiskutovatelným důkazem. Vždyť i ti nejmazanější a nejlstivější nákupčí, prodejci i prostředníci se potřebují dostat do přímého kontaktu se stávajícími i potenciálními partnery. A to platí dvojnásobně v případě propagátorů turistických destinací.

Jako každý rok byl hostitelský program pro nákupčí rozdělen do tří základních částí, skládajících se ze seminářů a workshopů v prostorách pražského hotelu Olympik Tristar, a z poznávacích cest v Praze a v regionech. Osobně jsem očekával, že účast nákupčích bude značně ovlivněna stále pokračujícími ekonomickými potížemi. Omyl! K žádnému dramatickému poklesu počtu účastníků ve srovnání s rokem 2007, kdy jejich počet byl kolem sta, nedošlo. Letos se zúčastnilo zhruba 90 nákupčích. Dokonce jich přijelo o deset víc, než bylo těsně před veletrhem oficiálně oznámeno. A důvod? Zjevně neobvyklý zájem ze strany rusky mluvících nákupčích! Mimochodem, není to až tak velké překvapení, protože MADI jim poskytuje zvláštní program seminářů a výletů, během kterých mohou slyšet výklad v ruštině. A to je opravdu taková přidaná hodnota, kterou rusky mluvícím klientům poskytuje málokdo.

Bohužel, už asi nikdy nedokážu rozluštit tajemství ruštiny, tohoto nádherného jazyka, a proto jsem se musel spokojit, jako obvykle, s částí programu určeného nákupčím mluvícím anglicky. Ale i to má svoje výhody, zvláště proto, že jejich seminář je již tradičně jednou z nejpovedenějších akcí celého veletrhu, alespoň pro mě. Za tím se neskrývá žádné tajemství, ale pouhá skutečnost, že tento seminář je veden již řadu let dvěma zkušenými profesionály českého cestovního ruchu, a sice Janou Kučerovou s její obdivuhodnou vitalitou, neuvěřitelnými znalostmi a humorem, a  Stanislavem Volemanem, jenž podobné kvality získal i díky svému dlouholetému předsednictví v Asociaci průvodců České republiky.

Seminář v novém

Před seminářem mě Jana Kučerová, ještě lehce nervózní, informovala, že spolu s panem Volemanem připravili úplně inovovaný seminář o turistických možnostech Česka: „Nechtěli jsme připravit stejný program pro lidi, kteří se hostitelského programu pravidelně účastní.“ A víte, co mi řekla s rezignovaným úsměvem? „Až na jednu výjimku jsou tady všichni poprvé!“ A to je další dobrá zpráva pro MADI Travel Market. Alespoň mohou noví nákupčí přinést nové obchody, což je pro český cestovní ruch už dávno velmi naléhavé.

Seminář měl také svoji vážnou a poučnou stránku, že! Seminář měl také svoji vážnou a poučnou stránku, že!

Jestli měla paní Kučerová před zahájením semináře určitou trému, pak první minutu po zahájení to už nebylo vůbec patrné. Oba čeští profesionálové se ihned dostali do formy, a jako sehraný tým odvedli svoji práci na výbornou. Tajemství jejich úspěchu je v tom, že dokážou posluchače vtáhnout do interaktivní diskuse, přičemž neztrácejí kontrolu nad průběhem semináře a úspěšně postihnou široké spektrum faktů a příběhů v souvislosti s tím, co Česká republika nabízí. O to zajímavější je, že dokážou prezentovat tuto malou zemi v jejím středoevropském kontextu. A to je pro chápání zahraničních, a zejména zaoceánských nákupčích, velmi důležité. Můžeme tedy v klidu konstatovat, že během tří hodin dostali nákupčí naservírovánu mimořádně výživnou duševní potravu, aniž by někdo z nich trpěl dysfunkcí duševního trávení.

Optimismu víc i míň

Jediná známá tvář mezi pozvanými nákupčími byla Susan Torgersen, spolumajitelka firmy SEEgypt Travel se sídlem v Káhiře. Susan tentokrát přijela s další osobností cestovního ruchu, s  Barbarou Lakatos z New Jersey. Susan se dosud zaměřovala hlavně na klienty z řad cizích podnikatelů a manažerů žijících v tomto egyptském velkoměstě.

Zeptal jsem se jí, co má teď za lubem. „Tento rok jsem podnítila svoji dobrou známou z USA Barbaru, aby jela na veletrh MADI se mnou, aby se mohla přesvědčit na vlastní oči, jak krásná a rozmanitá je Česká republika. Doma pak bude pracovat pro naši firmu jako prodejce. Víte, u nás je hodně penzistů, kteří přemýšlejí o návštěvě Evropy. A podle mě je pro ně Česká republika ideální destinací. Ale jak víte, moji klienti jsou hlavně cizinci žijící v Egyptě. Oni většinou chtějí krátkou dovolenou. Výhodou je, že mezi Prahou a Káhirou je přímé letecké spojení, a tak cesta trvá jen několik hodin. A pak tu najdou obdivuhodnou historii, vynikající jídlo, pivo, víno, hudbu, nakupování, zkrátka všechno, co moji klienti chtějí, když jsou na dovolené. Ještě se mi nestalo, že bych poslala klienta do Česka, a on se vrátil z cesty zklamaný.“

Susan Torgersen a Barbara Lakatos (dámy vlevo) během workshopu Buy Czech Republic, Buy Central Europe Susan Torgersen a Barbara Lakatos (dámy vlevo) během workshopu Buy Czech Republic, Buy Central Europe Jako obvykle Jana Kučerová a Stanislav Voleman dokázali udržovat během semináře velmi příjemnou atmosféru Jako obvykle Jana Kučerová a Stanislav Voleman dokázali udržovat během semináře velmi příjemnou atmosféru

„Když lidé odejdou do penze, často hledají, kam by vycestovali. Proto jsou pro nás důchodci důležitou cílovou skupinou,“ připojila se Barbara Lakatos. „Další velmi zajímavá skupina jsou movitější mladé páry, které si přejí svatbu v noblesním prostředí. Přesně o takových příležitostech mluvila během semináře paní Kučerová, a z toho jsem nadšená. Většinou jsou v nabídce svatební destinace někde v Karibiku nebo na Havaji, a lidé nepřemýšlejí o Evropě. I když jsem v České republice jen tři dny, už jsem viděla tolik romantických lokalit. Díky dnešnímu hostitelskému programu mám opravdu hodně, co mohu říct potenciálním klientům.“

Ne všichni nákupčí však jsou tak optimističtí. Například Leslie Hanecak a jeho partnerka Blanka Martincek Hanecak z kanadské společnosti Heart of Europe Holidays, krajané žijící v kanadském Torontu s velmi blízkým vztahem k Česku, mají na věci poněkud střízlivější pohled. „Česká republika je nádherná destinace, ale prodat ji začíná být velký problém. Vzhledem k neúnosným bezpečnostním kontrolám nechtějí Kanaďané cestovat do USA, a proto dávají přednost Evropě. V poslední době je však velmi populární Turecko, hlavně kvůli nízkým cenám. Dnes je cena pro většinu klientů rozhodující. Česko se stává drahou destinací, hlavně taky kvůli tvrdé koruně. Když pak připočítáte cenu ubytování a stravování k ceně letenky, přestává být Česko konkurenceschopné. A to je varující.“

Workshop po starém

Jako každý rok probíhal odpoledne po semináři workshop nazvaný BUY CZECH REPUBLIC & BUY CENTRAL EUROPE. A jako každý rok byli někteří prodejci se zájmem nákupčích spokojeni, jiní na-opak. Druhý den pokračoval workshop v zrcadlové podobě, kdy prodejci pobíhali po výstavišti a nákupčí čekali u stolů. Nic nového, a proč také? Vždyť i tento workshop určitě splnil očekávání alespoň části účastníků. Do jaké míry, to však napoví až příští rok.

Text a foto: Fred Rooks

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více