E-mail marketing – ano, či ne?

E-mail marketing neboli pravidelná příprava a distribuce firemních e-mailů je velmi často využívaným komunikačním nástrojem dnešní doby. I když se může zdát, že sociální sítě šlapou e-mail marketingu, co se týká přímé komunikace se zákazníky, hodně na paty, neustále se těší velké popularitě. Pro mnoho firem je e-mail marketing hlavním nástrojem, jak své zákazníky informovat o nových produktech nebo službách.

E-mail marketing je také velmi oblíbený z toho důvodu, že je stále považován za levný nástroj umožňující přímou komunikaci se zákazníky, zvýšení návštěvnosti webových stránek, a zároveň máte příležitost informovat zákazníky o prezentaci vaší společnosti na sociálních sítích. Pro oblast cestovního ruchu by se měl e-mail marketing stát neoddělitelnou součástí marketingové a celkové komunikační strategie, neboť se stále jedná o kvalitní nástroj.

Někteří mohou namítat, že sociální sítě překonaly celkovou efektivitu e-mailových kampaní. Není to však úplně pravda. Podle posledních průzkumů společnosti Merkle kontrolují uživatelé sociálních sítí pravidelně své e-maily, kam jim přichází různá upozornění například z diskusí. Z tohoto důvodu je u těchto uživatelů celkové využívání e-mailových účtů relativně vysoké. Studie zároveň ukázala, že více než 63 procent uživatelů pro své přihlášení na sociální sítě užívá stejné přístupy jako na svůj osobní e-mail. Tato data dokazují, že i přes velký boom sociálních sítí si e-mailová komunikace stále drží svoji pozici.

Jak ale připravit správnou e-mailovou kampaň? Na co dávat pozor, aby byla úspěšná?

Stejně jako u každého jiného nástroje on-line marketingu i zde je nutné dbát na některé detaily, které mohou být z hlediska celkové úspěšnosti připravovaného mailingu důležité. Pojďme se podívat na některé z nich.

Jaký je hlavní cíl vašeho direct mailu?

V některých případech může být odpověď na tuto otázku velmi jednoduchá. Direct mail, který je součástí vašeho marketingového sdělení, má vytvořit nebo povzbudit vztah mezi vaší společností a internetovými uživateli. Před přípravou každého e-mailu je nutné zvážit, co má být hlavním výsledkem celé této marketingové aktivity, zda zákazníky pouze informovat, nebo je přímo motivovat k nákupu vašich služeb nebo produktů. Dobře stanovený cíl velkou měrou ovlivní celkovou přípravu, ať už z hlediska grafického nebo textového.

Co bude hlavním sdělením?

Před výběrem hlavních témat vašeho sdělení, je nutné zvážit, jaké informace jste zákazníkům předali v předešlých newsletterech nebo direct mailech. V případě, že zákazníkům posíláte pouze obchodní sdělení, pak počítejte s tím, že po čase na vaše
e-maily nebudou vůbec reagovat a hrozí, že se úplně odhlásí z vašeho mailing listu. Pro vytváření dlouhodobého vztahu se zákazníkem je potřeba témata občas pozměnit nebo alespoň kombinovat. V případě, že jste hotel, pak můžete snadno v krátkosti představit atraktivitu regionu a připojit informaci o zvýhodněném ubytování. Po každém rozeslání e-mailů je dobré sledovat, kolik příjemců e-mail otevřelo a kolik z nich se naopak odhlásilo, a následně analyzovat, co mohlo odhlášení způsobit.

Kdo je příjemcem vašeho sdělení?

Při přípravě e-mailů je vhodné také zvážit, zda právě připravovaný e-mail budete zasílat všem svým zákazníkům, nebo vyberete pouze určitou skupinu. Toto řešení je vhodné pokud například chcete své sdělení cílít hlavně na ženy nebo muže. Další možností může být cílené oslovení pouze těch zákazníků, kteří u předchozího mailingu provedli nějakou akci (nákup služby či produktu nebo registraci). Pokud budete oslovovat zákazníky, kteří už nějakou akci provedli, poté můžete změnit pomyslný tón e-mailu a můžete být o něco osobnější. U obecných e-mailů, které zasíláte plošně na všechny příjemce, se osobnější tón nedoporučuje.

Kdy odesílat e-mail?

Při přípravě e-mail marketingové kampaně, je důležité zvážit nejenom, ve kterém dnu se bude sdělení rozesílat, ale také ve kterou hodinu. Při časování distribuce je vhodné přihlédnout také k tomu, zda cílíte na B2B nebo B2C segment. Určitě se zeptáte proč. Pokud vaši příjemci spadají více do B2B segmentu, pak počítejte s jejich pracovní vytížeností. Obvykle není nejvhodnější zasílat sdělení ráno na začátku pracovní doby nebo na jejím konci. Optimální dobou je rozmezí od 11 do 14 hodin. U segmentu B2C je to o něco flexibilnější. Převážná část uživatelů kontroluje své e-maily v podvečerních nebo večerních hodinách v době od 19. do 21. hodiny. Pokud připravujete e-maily pro tento segment, určitě zvažte vložení funkce „Přeposlat příteli“, díky které můžete uživatele motivovat, aby zajímavé nabídky přeposlali svým známým a zvýšili celkový zásah vaší zprávou.

A který den v týdnu nejlépe vybrat? Na tuto otázku opět můžeme odpovědět dvojím způsobem, neboť i zde je dobré přihlédnout k segmentům B2B a B2C. U B2B obecně platí, že od pondělí do středy není mailing příliš dobrým řešení, neboť toto jsou dny, kdy je většina příjemců ponořena do svých pracovních povinností. Vhodným dnem je čtvrtek, který se v mnoha případech jeví jako ten skutečně nejlepší. Naopak u B2C jsou možnosti víceméně neomezené.

Dalším důležitým krokem je příprava samotného e-mailu. I zde je dobré si všímat některých důležitých bodů.

Použití firemní šablony

Vzhled a celkový grafický styl vaší zprávy by měl hned na začátku udělat dobrý dojem, aby uživatel neztratil zájem přečíst si vaše sdělení. Při přípravě je nutné vzít v úvahu množství reklamních e-mailů, které uživatelé každý den dostávají. Stejně jako u ostatních on-line marketingových aktivit i zde platí, že obrázek vydá za tisíc slov, a kvalitně zpracovaná šablona s oficiálním logem firmy, poutavý titulek hovoří za vaši firmu. V okamžiku, kdy si uživatel váš e-mail otevře, ihned pochopí, že je od vás.

Zaujměte vaše čtenáře

V okamžiku, kdy vaši čtenáři vědí, co mohou od vašeho marketingového sdělení očekávat, pak je zde větší pravděpodobnost, že e-mail skutečně otevřou. Formát a také téma vašich reklamních e-mailů se stává součástí zprávy vaší značky. Jste firma, která udává trend ve svém oboru? Můžete pravidelně zveřejňovat zajímavé články? Jakmile se rozhodnete jaká témata a v jakém rozsahu budete publikovat, pak se tento styl snažte začlenit do vaší korporátní komunikace, která by měla být co nejjednotnější.

Ikonky pro sdílení

Umožněte svým čtenářům snadné sdílení obsahu newsletteru například na sociálních sítích. Prostřednictvím toho přispějete ke zvýšení vlivu vaší značky a oslovíte další uživatele (potenciální zákazníky), kteří by se o vás třeba nikdy nedozvěděli. Pomocí ikon pro sdílení „sdílet toto“ můžete také vaše čtenáře povzbudit k tomu, aby se o své zprávy podělili s přáteli nebo rodinnými příslušníky, kteří by mohli mít o vaše služby zájem.

Pravidelná distribuce

Pokud se rozhodnete pro zasílání newsletterů nebo jiných marketingových sdělení svým zákazníkům, určitě toto dělejte pravidelně, např. jednou nebo dvakrát měsíčně. Delší časové rozestupy mohou způsobit to, že zákazníci na vaši společnost zcela zapomenou.

Časté chyby

Objevují se při přípravě e-mail marketingových kampaní nějaké časté chyby? Ano, a hned několik. Jednou z velkých chyb je, že se e-maily zasílají osobám, které k tomu nedaly svolení. Další častou chybou jsou pravopisné chyby, překlepy nebo nefungující odkazy. Těmto chybám by se měl každý marketér snažit maximálním způsobem vyhnout, neboť pak celý výstup a snaha může být považována za neprofesionální a celkově bez úspěchu. Ve svých e-mailech určitě nezapomínejte na dobře zpracovanou „call to action“, neboli pobídnutí uživatele k akci, ať už ke koupi, objednávce nebo telefonnímu kontaktu. Dobře také zvažte předmět a jméno odesílatele
e-mailu. Předmět e-mailu by měl být co nejvíce zajímavý, aby uživatele zaujal a motivoval je k otevření. Zvolte zároveň dobré jméno odesílatele, neboť někteří uživatelé mají problém otevírat e-maily od osob nebo firem, které neznají. Do e-mailu nezapomeňte také přidat možnost „Odhlásit se“ z mailingu listu, neboť každý uživatel by měl mít možnost se snadno odhlásit, pokud ho vaše sdělení nezajímá.

E-mail marketing bude i nadále patřit k důležitým komunikačním nástrojům každé společnosti i v době sociálních sítí, které jsou někdy využívány pro distribuci newsletterů. Při přípravě každé e-mailové kampaně se snažte pamatovat na to, že je určena pro vaše zákazníky, se kterými chcete více komunikovat. Dbejte nejenom na kvalitní výběr sdělení, ale také na celkovou přípravu, ať už jazykovou nebo technickou.

Text: Ing. Kateřina Rotterová, MBA,
Destination Marketing – Tourism Communication Agency

Ilustrace: archiv

www.destmark.eu 

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více