European Cities Marketing (ECM) je jedinečná evropská síť městských organizací propagujících městský cestovní ruch a kongresovou turistiku. Spojuje více než 140 velkoměst a větších měst v 30 evropských zemích. Není divu, že si ECM vybral Prahu jako místo konání své listopadové konference. Velkou roli v tom sehrálo postavení Pražské informační služby. Ta má na starosti jednu z předních městských velmocí cestovního ruchu v Evropě. Není pouhým členem ECM, ale velice oceňovaným a respektovaným partnerem většiny ostatních členů. Mimochodem – letošní konference ECM přilákala do nádherných prostor Kongresového centra Praha na 160 delegátů ze 68 měst, což učinilo z toho setkání největší podzimní rokování ECM v dějinách.
Jak vysvětlil generální tajemník ECM Jean-Michel Lafond z francouzského Dijonu: „Praha se těší zvláštnímu postavení, pokud jde o cestovní ruch. V poslední době se v městském cestovním ruchu projevily obrovské změny. V poslední době byl zaznamenán všeobecný pokles skupinových zájezdů a velký rozmach individuálních návštěvníků. Proto nikdy předtím nebyla úloha městských informačních center tak důležitá jako dnes. Obrovským způsobem vzrostl také význam internetu. Jen se podívejte na počet každodenních příletů nízkonákladových aerolinií do Prahy! A tyto cesty jsou zcela závislé na internetu.“
Během jednání |
Prezident ECM Frank Magee z Dublinu se přidal: „Při své dlouholeté práci ve funkci ředitele PIS se Václav Novotný těší velké úctě kolegů z ostatních evropských měst. Praha vykazuje delší průměrný pobyt zahraničních návštěvníků než jiná města. V Praze jsou to tři noci, v jiných často jen jedna. Procento turistů, kteří se vracejí do Prahy, je také vysoké. Se svými třiceti procenty převyšuje jiné metropole. PIS také generuje až 87 % svých příjmů sama, a to je nejen překvapující, ale velmi poučné pro jiné městské marketingové organizace.“
Dotace, kšefty a selský rozum
Jedna z hlavních částí konference, a možná pro pracovníky TIC v České republice ta nejpoučnější, byla výměna zkušeností s financováním činností turistických informačních středisek. Byly prezentovány tři modely: (1) Dublin, kde se zdroje TIC skládají: od státu (36 %), od partnerů v privátním sektoru (15 %) a z vlastních tržeb (49 %), (2) Berlín, kde se Berlin Tourismus Marketing GmbH chová mimořádně tržně. Všechna informační střediska přeměnil ve spolupráci s nejsilnějším velkoobchodem dárkových předmětů a suvenýrů Max na tzv. „Infostores“. (3) Amsterodam, kde prosazují systém franšízing, který značně snižuje náklady na jednotlivá informační střediska. Město tam musí dotovat provoz jednoho vlastního TIC do výše 75 000 eur ročně, zatímco u franšízy vynakládá pouze 8 000 eur ročně.

Musíme zde zdůraznit, že velmi lukrativní způsob financování PIS z tržeb za vstupenky do městských památek, které PIS spravuje, může fungovat jen v Praze, kde město vlastní celou řadu městských věží, které v minulosti nebyly používány jinak než jako pozorovatelny pro státní bezpečnost. Možná dnes taková bidélka BIS chybí, ale zjevně ředitel PIS pro ně našel daleko užitečnější způsob využití. Během konference se Václav Novotný ujal slova vícekrát. Mimo jiné vylíčil, jak některé soukromé subjekty v Praze parazitují na značce „i“. Zneužívají „íčko“, aby lákaly hlavně „bohaté“ turisty do svých prostor, aby tam utráceli svoje peníze a přitom jim neposkytují hodnotné informace a služby, protože nemají ani potřebnou databázi, ani personál, který by to uměl. „Je to těžké, protože značka ‚i’ není chráněná. Asi jediným řešením do budoucna je začít s nimi komunikovat a zkusit jim nabídnout za úplatu databázi, případně školení,“ řekl Novotný.
Když někdo chce…

Velmi inspirativní byl příspěvek Marianne Kleinové z Rotterdamu. Před pouhými šesti lety neměl Rotterdam lepší mezinárodní pověst než jako chmurné přístavní město s vysokou kriminalitou, kde se vraždilo více než je zdrávo. A do toho přišel tým pod vedením jmenované odbornice na cestovní ruch. Přilákali do města přední mezinárodní akce od jazzových festivalů k závodům Formule 1 a spojili s nimi obraz města. Od základu překopali koncepci TIC a z pouhého informačního střediska vytvořili komplexní centrum, kde se pořádají i klubové večery, kulturní akce a různá setkání, např. se spisovateli. „Je důležité komunikovat nejen s turisty a místními obyvateli,“ zdůraznila Kleinová, „ale také s novináři. Někteří představitelé si myslí, že novináři hledají jen negativní rysy, aby mohli napsat šokující zprávy. Naše zkušenost byla opačná.“
Silné Holandské trio (zleva): Marianne Kleinová, Hans Dominicus a Erik Zindel z Dordrechtu |
V letech 2003 – 2006 vzrostl počet noclehů v rotterdamských hotelech o 40 % a město získalo nový „image“ – jako město zábavy, kultury a sportu. Nic však není zadarmo. Město investuje do vlastního marketingu a TIC na 4 miliony eur ročně. Tato informace vyvolala v sále okamžitou odezvu: „Proboha, my v Bruselu dostáváme z toho pouhou čtvrtinu!“ A okamžitě celý sál pochopil, proč je paní Kleinová tak úspěšná. Z křehké krásy se vynořila bojovnost amazonky a se slovy: „Tak to je nejvyšší čas, abyste začali konečně něco dělat!“ srazila oponenta na kolena.
Předposlední slova necháme na předsedovi konference Hansi Dominicusovi z Amsterodamu: „Naši zákazníci neměli nikdy přístup k tolika informacím, jako mají dnes. Samozřejmě hledají informace v informačním středisku, ale hlavně potřebují radu od lidí, kterým mohou důvěřovat. Internet a nová technologie jsou důležité, ale nemohou nahradit osobní kontakt s lidmi, kteří znají své město jako svoje boty. Naším úkolem je vyměňovat si zkušenosti, hledat způsob, jak postupovat dál atd. A musím říci, že je pro nás velmi inspirující, že se tato konference koná v jednom z nejvýznamnějších turistických center v Evropě.“
A poslední slovo mně! Je to poprvé, co jsem se účastnil konference a neměl jsem pocit, že každou chvíli usnu. Kdybychom chtěli psát o všech diskuzích, námětech a kontroverzích z tohoto dvoudenního setkání, potřebovali bychom k tomu celý časopis. Škoda jen, že se nemohlo zúčastnit mnohem více pracovníků českých TIC. Vždyť zkušenosti, nápady a inspirace pocházející z turisticky předních evropských měst by jim určitě pomohly.
Text a foto: Fred Rooks