Jen zvolna šlapat do pedálů a přitom se lehce nechat vyvézt i na ten nejvyšší kopec. To je možná snem všech cyklistů. A tento sen vám v určitém slova smyslu může splnit elektrokolo. Přitom si ho nemusíte rovnou kupovat, abyste zjistili, jak se na něm jezdí, zda je to skutečně taková pohodička, anebo zda vás to nakonec nebude stát víc fyzických sil, než kdybyste se na projížďku vydali na klasickém kole. Stačí si elektrokolo vypůjčit. Na den nebo dva.
Všichni, které jsme oslovili a kdo elektrokola půjčují, se shodli na tom, že kola s elektrickým pohonem jsou nejvhodnější pro méně fyzicky zdatné osoby, starší lidi a seniory, kteří si na běžné kolo už netroufají. Na elektrokole totiž nebudete jezdit třeba jako na mopedu – že byste se nechali vozit úplně bez námahy. „Výhodou elektrokola je vyšší cestovní průměrná rychlost, jízda téměř bez námahy, příjemné svezení do kopců zvláště v parných dnech a především příjemný pohyb i pro ty, co už si na klasické kolo netroufají nebo už na něm jezdit nemohou,“ vyjmenovává Václav Melkus, majitel společnosti Elektrokola Šumava a dodává, že na elektrokole lidé nemusí podrobně plánovat trasu a ohlížet se na to, zda zahrnuje delší či prudší stoupání. Podle Martina Pařízka, ředitele volnočasových aktivit v Resortu Valachy Velké Karlovice, kde také elektrokola půjčují, ocení elektrokolo třeba i páry, které nemají stejnou fyzickou kondici. „Ten horší se tím pádem zdráhá s tím zdatnějším vyjíždět na výlety. Díky elektrokolu se ale síly vyrovnávají a fyzicky slabší sportovec v páru se stává v terénu vyrovnaným partnerem, což vytváří výborné podmínky pro společné zážitky,“ dodává Martin Pařízek. O tom, jak více či méně náročná bude vyjížďka na elektrokole, rozhoduje totiž jeho nastavení. Cyklista si nastaví nejnižší rychlost, při níž se má motorek zapnout. Může se tak třeba stát, že motor se na dvacetikilometrové trase zapne jen čtyřikrát.

Naopak nevýhodou elektrokol je jejich vyšší hmotnost, která je daná přídavným motorkem a v případě, že se baterie vybije a v blízkosti není k dispozici žádný zdroj pro další nabití, je naopak jízda na elektrokole fyzicky náročnější. Nicméně vypůjčit si elektrokolo není dnes žádný problém. V turisticky atraktivních lokalitách fungují v letní sezoně půjčovny a elektrokola si lze bez problémů vypůjčit i na vybraných nádražích Českých drah. Podmínky jsou také velmi podobné – je třeba se prokázat dvěma platnými osobními průkazy, podepsat smlouvu o půjčení, zaplatit půjčovné a složit vratnou kauci. Pak už můžete šlápnout do pedálů.
Například ve Frymburku u Lipna si můžete půjčit elektrokola v půjčovně Sport-Řezáč. „Jsme malá půjčovna, k dispozici máme šest elektrokol, ale toto množství je dostačující,“ říká majitel půjčovny Josef Řezáč. Za půjčení kola zde zájemci zaplatí 350 korun na den, kauce je pouze 500 korun. „Doporučuji si kolo rezervovat alespoň jeden den dopředu, abyste měli jistotu, že bude skutečně k dispozici,“ dodává Josef Řezáč. Podobně jako i v jiných půjčovnách, až na výjimky, dětská kola k zapůjčení nemá.
S běžným elektrokolem, které mají ve většině půjčoven k dispozici, je vhodné jezdit na silnicích, cyklostezkách nebo zpevněných cestách.
|
 |
 |
 |
Stejný počet elektrokol jako v lipenské půjčovně, tedy šest, najdete i v půjčovně Elbikes, která má pobočky v Liberci a Turnově. Díky tomu můžete objevovat krásy Jizerských hor i Krkonoš, aniž byste museli být v dobré fyzické kondici. I tady slyšíme, že dětská kola nemají k dispozici. Rodinám s dětmi tak nezbývá, než svým potomkům vypůjčit běžná kola nebo je vézt ve vozíku za kolem, které taky někde půjčují. „Vratná kauce za půjčení jednoho kola je stanovena na 5 000 korun a k půjčení potřebujete dva doklady, většinou občanský průkaz a řidičský průkaz,“ říká Roman Jungwirth, provozovatel půjčoven Elbikes. Nejčastěji si zákazníci podle něj půjčují kola na celý víkend o pátku do pondělí. Za to zaplatí rovnou tisícikorunu. V závislosti na modelu dokážou na jedno nabití elektrokola, které půjčuje ve svých půjčovnách Roman Jungwirth ujet 80 až 100 kilometrů. Přitom nabít lze kolo na 80 % celkové kapacity zhruba za hodinu a půl. Třeba během oběda v restauraci. Je k tomu totiž potřeba jen běžná zásuvka na 220 V. Aby byl akumulátor kola plně nabit, musí si cyklista vyhradit více času: přibližně tři a půl až čtyři hodiny. „Helmu a mapu půjčujeme zájemcům ke kolům zdarma,“ dodává Jungwirth.
Lesní terény příliš vhodné nejsou
S běžným elektrokolem, které mají ve většině půjčoven k dispozici, je vhodné jezdit na silnicích, cyklostezkách nebo zpevněných cestách. Těžké terény v lese s velkými dírami a často i nezpevněné cesty nejsou pro elektrokola vhodná. I když existují i výjimky. Kola speciálně zkonstruovaná i pro jízdu v terénu mají například k dispozici v Resortu Valachy Velké Karlovice. „Právě kola vhodná do terénu jsou u nás v Beskydech s bohatou sítí terénních cyklistických tras velmi aktuální. Hosty tato loňská novinka v naší nabídce zaujala, proto ji letos rozšiřujeme a ke dvěma kolům pro dospělé přidáváme i jedno kolo pro děti. A pokud bude zájem hostů větší, jsme připraveni během sezony ve spolupráci s dodavatelem přidat ještě další dvě elektrokola,“ říká Martin Pařízek z Resortu Valachy Velké Karlovice. Právě tady může na výlet na elektrokolech vyrazit celá rodina, dětské kolo je vhodné od osmi let. Na kolech Resortu Valachy Velké Karlovice lze podle výrobce ujet na jedno nabití až 170 kilometrů, ale záleží na členitosti trasy, hmotnosti cyklisty, rychlosti jízdy i dalších faktorech. Nicméně v půjčovně vám doporučí trasy hlavně v okolí resortu. Ať už se jedná o sedmikilometrový nebo dvanáctikilometrový okruh. „Pokud se budou chtít cyklisté vydat o něco dál, k nejhezčím patří hřebenová trasa k hoře Soláň, ke které se dostanou z údolí Léskové od hotelů Galik a Lanterna kolem Laďova pramene,“ vysvětluje Martin Pařízek. Pokud by si cyklisté chtěli jízdu na elektrokole nejprve vyzkoušet tzv. nanečisto, mohou si bicykl zdarma půjčit maximálně na třicet minut. Jinak v Resortu Valachy Velké Karlovice účtují za každou započatou hodinu 190 korun, za půjčení na celý den pak 890 korun. Pokud se nejedná o hosty hotelů, musí ještě uhradit tisícikorunovou vratnou zálohu.
S elektrokolem k vodní elektrárně Dlouhé Stráně
Až osm elektrokol, z toho jedno pro děti nad deset let, mají k dispozici v hotelu Pod Jedlovým vrchem v Loučné nad Desnou v Jeseníkách. Průměrně zdatný cyklista na nich na jedno nabití bezpečně ujede 50 až 60 kilometrů, v kopcovitém terénu je to tak 30 až čtyřicet kilometrů a na horách do dvaceti kilometrů. A právě tyto nejkratší trasy využívají i hoteloví hosté v Loučné nad Desnou. Zhruba polovina z nich jezdí podle manažera hotelu Petra Bendy k horní nádrži vodní elektrárny Dlouhé Stráně, která je od hotelu vzdálena asi 13,5 kilometru. „Dále pro méně zdatné cyklisty doporučujeme trasu z Loučné nad Desnou do Sobotína, odtud pak do Velkých Losin na zámek a případně i do lázní a zpět. Na elektrokole mohou naši hosté dojet i k pivovarskému muzeu v Hanušovicích. Pro náročnější zájemce od letoška nově nabízíme trasu z Karlovy Studánky přes Praděd a Červenohorské sedlo do Loučné nad Desnou a zpět přes Skřítek a Rýmařov.“ Nebo lze podniknout výlet spojený s návštěvou Lesního baru v Lipové-lázních zájemcům i mapu s vyznačením všech zajímavých tras v okolí. „Navigaci nepůjčujeme, tu má dnes každý v mobilním telefonu a na helmy se zatím nikdo neptal, ale i ty bychom na objednávku dokázali půjčit,“ dodává Petr Benda. Cena za půjčení elektrokola je závislá na délce půjčení, vychází však asi na 50 korun za hodinu. Stejně jako v Resortu Valachy Velké Karlovice i v Loučné nad Desnou půjčí hotelovým hostům kola bez zálohy, ostatní by si měli připravit dvě tisícikoruny.
Ani v Jeseníkách se cyklisté nemusejí bát, že by je půjčené elektrokolo nechalo na holičkách. V hotelu získají zájemci seznam partnerských míst, kde lze elektrokolo bezplatně dobíjet. Stačí zhruba dvě hodiny, aby se baterie nabila na 60 % své kapacity, plně nabitá je pak po osmi hodinách.
Pro kolo do půjčoven Českých drah
Pravděpodobně nejrozsáhlejší síť půjčoven elektrokol po celé České republice provozují České dráhy v rámci programu ČD Bike. Elektrokola si podle manažerky produktu Jitky Kocyanové lze půjčit na nádražích v Domažlicích, Tachově, Karlových Varech dolním nádraží, Mariánských Lázních, Chebu, Ostravě, Děčíně hlavním nádraží, Kolíně, Kutné Hoře – město a v Olomouci hlavním nádraží. Většinou mají České dráhy k dispozici dvě elektrokola, výjimkou jsou Domažlice a Tachov, kde je pouze jeden exemplář a naopak Karlovy Vary dolní nádraží má k dispozici čtyři kusy. Rodiny s dětmi ale mají opět smůlu, pro nejmladší cyklisty elektrokola nemají. Půjčovné se pohybuje od tří set korun výš, záleží na konkrétní půjčovně. Naopak kauce je stanovena jednotně na 2 500 korun za kolo. V každé půjčovně mají také připraveny helmy, navigaci ale nenabízejí.
„Na elektrokole je možné ujet v průměru 40 až 90 kilometrů. Jízdní dosah však může ovlivňovat více faktorů, jako je například průměrná rychlost cyklisty, jaký asistenční režim podpory jízdy využívá, hmotnost cyklisty i dopravní podmínky. V průměru ale ujede přibližně 40 až 50 kilometrů,“ říká Jitka Kocyanová. V půjčovnách ČD také zájemcům zapůjčí zdarma nabíječku baterie, kterou mohou elektrokolo sami dobít. „To se však předpokládá u vícedenních výpůjček, případně na vyžádání zákazníkem. Standardně se elektrokola nabíjejí přímo v půjčovnách a zákazník má při vypůjčení plný stav baterie. V případě potřeby plné nabití trvá 4 až 4,5 hodiny, v závislosti na stavu baterie,“ uzavírá Jitka Kocyanová.
Foto: Ch-info.ch (CC BY 3.0) / Wikimedia Commons