
Svět je dnes jako na dlani a není snad místa, kam by člověk nemohl s trochou štěstí a vytrvalosti vycestovat. Možná že právě vašemu oku, tělu i duši lahodí čas strávený v zemích Blízkého východu či ještě o něco bližšího severního pásma černého kontinentu. Pokud ano, máme pro vás dobrou zprávu. ETN travel. Mladá, ale dynamická cestovní kancelář se již nyní může pochlubit stabilní klientelou. Ostatně není se čemu divit, v jejím čele totiž stanula Šárka Holakovská, která má za sebou patnáctileté působení v cestovním ruchu a bohaté zkušenosti a kontakty s obchodními společnostmi v Egyptě a Tunisku. S příjemnou mladou dámou jsme se proto sešli k rozhovoru.

Mohla byste nám představit cestovní kancelář ETN Travel, služby a destinace, které tato společnost nabízí?
Naše poměrně mladá cestovní kancelář je zaměřena na destinace Blízkého východu a rovněž stálice českého outgoingového turismu v severní části Afriky. Zájemce o pobyt v těchto destinacích si z naší nabídky může vybrat de facto celoročně, mezi nejatraktivnější destinace, které jsou už delší dobu v hledáčku českých i zahraničních turistů, patří Tunisko, Egypt, Djerba, Arabské emiráty, ze vzdálenějších destinací pak přibudou Maledivy, Mauricius, Dominikánská republika, Seychely a Thajsko.
Dá se tedy říci, že v tuto chvíli se zaměřujete spíše na luxusnější destinace? Kdo je majitelem ETN Travel?
No, víte, ona ta hranice luxusu je dnes již zcela jinde, než byla před lety. Dříve pro většinu Čechů luxusní dovolenou představoval například Egypt, kam se dnes už cestuje zcela běžně. Společnost Enjoy the net, která je provozovatelem cestovní kanceláře ETN travel, nepůsobí pouze v cestovním ruchu, ale i v jiných oblastech podnikání. Je to společnost, která má svoji původní členskou základnu, a pobytové zájezdy tedy prodáváme jak členům Enjoy the net, tak i přes provizní prodejce, kteří mají možnost využívat rezervace zájezdů přes Resa portal.
Ideální prázdninovou destinací může být například Tunisko… |
… kde je v hotelových resortech kvalitní zázemí neoddiskutovatelným standardem |
Tam je v tuto chvíli registrováno asi 1 000 aktivních uživatelů a agentur, které jeho prostřednictvím objednávají zájezdy a mají možnost on-line rezervací.
Vy jste zmínila, že chystáte pro letošní sezonu novinky, podepisovali jste smlouvy s novými obchodními partnery. Jakým způsobem vlastně přišel ten podnět, ten nápad, že zavedete do prodeje právě tyto destinace?
Podněty částečně přišly ze strany samotných členů Enjoy the net, jejíž báze čítá asi 8 000 lidí, kteří i s rodinnými příslušníky dohromady poskytují zhruba třicetipětitisícovou základnu. A z jejich strany právě čím dál častěji začaly přicházet zpětné vazby a poptávka na tyto luxusnější destinace. A například Arabské emiráty pro nás byly, vzhledem k dlouholetým kontaktům, jednoznačnou volbou. Po doladění jednání a obchodních smluv s leteckými společnostmi můžu nyní říci, že Arabské emiráty budou v nabídce pravděpodobně od července. Z dalších exotických destinací, které jsou ideální spíše na zimní období, přijde na řadu například Thajsko, Dominikánská republika, Seychely a Maledivy.
Neuvažujete o tom, že byste vedle klasických pobytů nabídli ještě nějaké jiné služby?
My samozřejmě nabízíme i golfové zájezdy, zájezdy relaxačně-lázeňského charakteru, incentivní zájezdy na míru, ale jinak devadesát procent našich klientů jsou individuální turisté orientovaní na pobyty u moře.
Jak odhadujete, že se bude vyvíjet situace na trhu cestovního ruchu zde, v ČR? Hodně se mluví o tom, že český turista se z finančních důvodů začíná orientovat spíše na domácí nabídku.
Já myslím, že to se ale týká, řekněme, finančně slabších vrstev. Krize tu je, to je skutečnost, o které není pochyb. U některých našich klientů, kterých ale není příliš a kteří dříve poptávali tříhvězdičkové hotely, poptávka ubyla, z čehož lze vyvodit, že se možná orientovali právě na domácí destinace. Ale u klientů, kteří jsou na tom finančně dobře a kteří si moře neodřeknou, naopak roste poptávka po luxusnějších hotelech.
A jak se vyvíjí situace ve světě? Nezaznamenali jste určité vyčkávání či opatrnost u svých obchodních partnerů?
Ne, to nemohu potvrdit, nezaznamenali. Naši obchodní partneři jsou naopak velmi aktivní, protože v dnešní době je každý rád za nové příležitosti a nové obchodní vztahy, byť často s novými a neprověřenými partnery, kteří se časem mohou ukázat velmi schopní.
Je u vás v nabídce něco, co byste opravdu doporučila, něco, co je hodně specifické?
Ano, budeme připravovat rozšíření nabídky v Egyptě o Sharm-el-Shejkh a několik zajímavých programů založených na kombinaci různých destinací, například Egypta a Jordánska, ale podrobnosti bych si v tuto chvíli ještě nechala pro sebe..
A co třeba okružní plavby, ty jsou nyní hodně populární.
Vidíte, zrovna před dvěma týdny jsme klientům zajišťovali okružní plavbu po Havaji. Já myslím, že naší předností jsou dobré kontakty se zahraničními partnery, díky kterým vlastně můžeme nabídnout de facto cokoliv i nad rámec toho, co máme v našem katalogu či na webových stránkách. V tom jsme celkem flexibilní, my umíme všechno… (smích).
No, třeba vás klienti vezmou za slovo a překvapí vás s neobvyklou poptávkou. Jaká je struktura vaší cestovní kanceláře, máte mimo Prahu nějaké pobočky?
Společnost jako taková sídlí v Olomouci, ale cestovní kancelář je pražská. Jinak pobočku máme v Hradci Králové, ta zde funguje od roku 2004. Další pobočku máme v Banské Bystrici, takže se dá říci, že máme poptávku i od mezinárodní klientely.
Je nějaký rozdíl mezi českým a slovenským klientem?
Nemyslím si, dá se říci, že mají podobné nároky.
Jak je to s vašimi webovými stránkami, budete je v budoucnu rozšiřovat, upravovat?
Určitě, naše stránky jsou nyní koncipovány stejně jako u většiny cestovních kanceláří, které využívají Resa portal, takže klient, který se připojí na naše webové stránky, si může vybrat destinace, vygeneruje se mu bezchybná kalkulace a vzápětí je možno zájezd objednat či pouze rezervovat.
Jaká nabízíte odletová místa z ČR?
Standardně nabízíme Prahu, Brno, Ostravu, Bratislavu, Košice, odlety do Tuniska jsou jednou týdně, do Egypta rovněž.
V čem si myslíte, že jsou Tunisko nebo Egypt tak přitažlivé pro mezinárodní klientelu?
Je to z toho důvodu, že v porovnání s jinými destinacemi zde klient najde opravdu vysokou kvalitu služeb, navíc už to nejsou klasické oblasti mediteránu, kulturně i společensky je to již zcela specifická oblast, která má běžnému Středoevropanovi mnoho co nabídnout. Nezanedbatelná je rovněž letová doba, která je pořád ještě dosti krátká.
Na závěr se vás zeptám, jak se vám spolupracuje s manažery a řediteli egyptských a tuniských firem. Leckteré jižní národy jsou známé svým ležérním stylem obchodování, platí to i zde?
Já musím říct, že ano, od Evropanů se odlišují, ale já jsem si po patnácti letech téměř dennodenních kontaktů na jejich mentalitu a přístup velmi zvykla a nějaké zásadní rozdíly už nepociťuji. Ale obecně vzato určitě vnímám z jejich strany větší vřelost, pohostinnost a srdečnost na rozdíl od mnoha jiných zástupců evropských firem.
Text: -jah-
Foto: Petr Manuel Ulrych a ETN travel