Dnes se vydáme na jednu z nejzajímavějších cyklistických tras, která nás provede hlubokými hraničními hvozdy Českého lesa a zavede nás do míst, kde by na vás ještě před čtvrt stoletím pálili ze samopalů, do míst kde naleznete rozvaliny desítek zaniklých vesnic: projedeme se Stezkou železné opony.
EuroVelo 13 neboli Stezka železné opony je součástí dálkové evropské cyklistické sítě EuroVelo a kopíruje linii bývalé železné opony z dob studené války. Celá trasa je dlouhá téměř 10 000 km a vede od Barentsova moře až po Bospor. Prochází 20 státy, přičemž rovnoměrně střídá bývalý západní a východní blok.
Vyrážíme z obce Pleš, která ležela doslova na hranicích mezi Československem a Německem a patřila mezi nejlidnatější vesnice Českého lesa. Dominantou je vrch Velký Zvon 859 metrů vysoký, na jehož vrcholu můžeme vidět vojenskou pozorovací věž. Cestou na Rybník projíždíme jednou z mnoha zaniklých vesnic, tahle se jmenuje Václav. Rybník můžeme považovat za turistické centrum Českého lesa, je tu několik kvalitních hospod, možnost ubytování a sauna i bowling. Milovníci řek mohou navštívit prameny Radbuzy, nejsou sice přímo na trase, ale zajížďka je dlouhá jen 3 km a možnost ochutnat vodu, ze které se o pár desítek kilometrů dále vaří Plzeňský Prazdroj, jistě za to stojí. Další zaniklou obcí na naší trase je Lučina, ze které dnes zbyly víceméně jen rozvaliny kostela sv. Jiří. Ty ovšem byly v roce 2011 odborně odkryty a pietně upraveny, takže dnes se návštěvník může kostelem znovu projít. V roce 2012 byly zbytky kostela vysvěceny a z Lučiny se stalo velice zajímavé poutní místo. Za Lučinou přejedeme plynule na německou stranu a pokračujeme dalších deset kilometrů Bavorskem. V Čechách se objevíme zase až na hraničním přechodu Lísková. Tady začíná nejnáročnější část dnešního výletu – výjezd na Čerchov. Nejvyšší vrch Českého lesa se tyčí do výšky 1 042 metrů nad mořem a je tou vyšší ze dvou tisícovek tohoto pohoří. Od počátku minulého století tu stojí 25 metrů vysoká kamenná rozhledna – Kurzova věž.
Z hranic zmizely ploty s ostnatými dráty, zdi, závory, strážní věže i pohraničníci, zvláštní atmosféra ale zůstala. Pocítíte ji také, protože pohnutá historie vdechla zdejšímu kraji zvláštní kouzlo, které přetrvává dodnes, přestože při jízdě na kole kolikrát ani nevíme, jestli jsme ještě v Čechách, anebo už u sousedů v Německu.
Projekt Plzeňského kraje „Marketingová kampaň k vyznačení cyklotrasy Eurovelo 13" je spolufinancován Evropskou unií z Evropského fondu pro regionální rozvoj.
Text: Plzeňský kraj Foto: Jiří Koptík
Spolufinancováno Evropskou unií z Evropského fondu pro regionální rozvoj Investice do vaší budoucnosti
Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...
Po tříleté velké rekonstrukci za 100 milionů korun se 10. dubna poprvé otevře plzeňská Velká synagoga na Klatovské třídě. Slavnostní znovuotevření zahájí průvod, který do jedné z pěti největších synagog na světě vnese ze Staré synagogy ve...
Součástí prohlídky pivovaru Plzeňský Prazdroj, která patří dlouhodobě k nejoblíbenějším cílům návštěvníků z celého světa, je od 1. března opět i návštěva jedné z nejmodernějších stáčíren piva v Evropě. Pivovar o tom informoval v tiskové zprávě.