Evropské kulturní cesty: Povedou i do Prahy?

Evropa má zájem na další spolupráci a propagaci takzvaných kulturních cest – tedy projektů, které mají podporovat konkurenceschopnost a udržitelný rozvoj cestovního ruchu založený na kulturním dědictví evropských destinací. Hlavní evropští aktéři v odvětví cestovního ruchu o tom informovali v září u příležitosti Evropského dne cestovního ruchu. Pro Prahu, jejíž cestovní ruch souvisí právě s kulturou a kulturními památkami, představují Evropské kulturní cesty významnou výzvu.

Evropské kulturní cesty představují originální celoevropský turistický produkt. Kulturní trasy, které byly tématem letošního Evropského dne cestovního ruchu, se mohou dále rozvinout do komplexního souboru služeb, z něhož budou mít užitek podnikatelé i evropští občané. Mohly by též přispět ke snížení koncentrace turistů na několika málo místech a k lepšímu zvládnutí sezonního charakteru turistiky díky novému modelu cestování a posílení evropského občanství prostřednictvím objevování společného dědictví. Mezi takovéto trasy patří například Stezka podél železné opony, Fénická cesta, Olivovníková cesta, Via Francigena a další.

„Potřebujeme, aby evropské odvětví cestovního ruchu zůstalo na špici inovativních řešení. Koncept kulturních cest přispívá k větší rozmanitosti nabídky evropského cestovního ruchu. Je to reakce na vzrůstající poptávku turistů po objevování nových destinací a kultur jiných národů. Komise může v této souvislosti – v souladu s novou Lisabonskou smlouvou – sehrát významnou roli při koordinaci vnitro­státních politik a posilování jejich dopadu,“ uvedl místopředseda Evropské komise a komisař pro průmysl a podnikání Antonio Tajani. Podle údajů Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu (NIPOS) se v posledních pěti letech počet návštěvníků památkových objektů v České republice nejprve zvyšoval z 11,7 milionu osob v roce 2005 na 12,2 miliony osob v roce 2007. Pak začal zvolna klesat až na 11,6 milionu návštěvníků v roce 2009. Znamená to, že oproti roku 2005 poklesla návštěvnost o 1,5 procenta. Při porovnání průměrné návštěvnosti na jeden památkový objekt, která činila 43 854 osob v roce 2005 a v roce 2009 už jen 39 512 osob, je patrný pokles o 9,9 procenta.

Malostranský chrám sv. Mikuláše – nejkrásnější stavba pražského baroka Malostranský chrám sv. Mikuláše – nejkrásnější stavba pražského baroka

V Praze bylo v roce 2009 evidováno 32 památkových objektů, které navštívilo 3,3 milionu osob. Průměrná návštěvnost pražských památek tak dosahovala 103 tisíc návštěvníků na jeden objekt, což je více než dvojnásobek průměrné návštěvnosti památkových objektů v celé České republice. Výrazný rozdíl v návštěvnosti památkových objektů v Praze ve srovnání s celostátním průměrem dokládá význam cestovního ruchu vázaného na kulturní památky. Dalším významným stimulem kulturního cestovního ruchu je živá kultura. V roce 2009 proběhlo na památkových objektech evidovaných v NIPOS celkem 876 kulturních akcí, které navštívilo 1,2 milionu osob. Mezi nimi byly nejpočetněji zastoupeny samostatné výstavy, které přivítaly více než milion návštěvníků. Další desítky tisíc lidí přilákaly samostatné koncerty, dramatická vystoupení, či kulturní akce spojené s prohlídkami památek.

„Kulturní cesty představují konkrétní ukázku základních prvků, na nichž je Evropa založena: lidská práva, kulturní demokracie, evropská kulturní rozmanitost a identita, dialog, vzájemné kontakty a obohacování napříč hranicemi a staletími“, prohlásila Androulla Vassiliou, komisařka pro kulturu, mnohojazyčnost a mládež. Konference v rámci Evropského dne cestovního ruchu se účastnili mnozí poslanci Evropského parlamentu, belgické předsednictví EU, ministři cestovního ruchu řady členských států, zástupci regionálních orgánů EU a Evropské komise. Ti všichni mají podle zprávy Evropské komise zájem na dalším rozvoji a propagaci kulturních cest. Evropská unie může přispět k větší rozmanitosti nabídky a k podpoře cestování v rámci Evropy prostřednictvím tematicky zaměřených produktů cestovního ruchu na celoevropské úrovni. Itálie a Francie, k nimž by se brzy mohlo připojit Spojené království a Švýcarsko, podepsaly v rámci akce memorandum, jímž se zavazují k rozvoji společné dlouhodobé strategie pro ochranu a propagaci kulturních cest, z nichž první je „Via Francigena“, stará poutní cesta z Canterbury do Říma. Španělsko, Itálie a Francie rovněž schválily logo „European Passion“ (nadšení pro Evropu), kterým budou společně označovat své produkty cestovního ruchu uváděné na trhy zemí skupiny BRIC (Brazílie, Rusko, Indie, Čína).

Socha Jana Sarkandra na sloupu Nejsvětější Trojice v Olomouci Socha Jana Sarkandra na sloupu Nejsvětější Trojice v Olomouci Pražské Jezulátko Pražské Jezulátko

Oblíbeným cílem poutních cest by se přitom mohla stát také Praha. Česká republika má totiž velký potenciál stát se oblíbenou destinací církevní turistiky především italských a jihoamerických turistů. S odvoláním na agenturu CzechTourism o tom v říjnu informovala agentura Mediafax. „Pro severoitalské fary, cestovní kanceláře a novináře jsme navrhli téma ,Po stopách Cyrila a Metoděje za poznáním křesťanských kořenů Evropy‘, které umožní českou destinaci diverzifikovat a představit ji z tohoto úhlu pohledu. Naše aktivita jde v linii s připravovaným výročím 1 150 let od jejich příchodu, na kterém už pracuje český senát a Česká biskupská konference,“ uvedl podle Mediafaxu Luboš Rosenberg, ředitel zahraničního zastoupení agentury CzechTourism v Itálii. „Kromě cyrilometodějského tématu lákají italské turisty především city-break pobyty navázané na různé kulturní akce nebo školní zájezdy. Segment, který rovněž zaznamenává růst, je tzv. plein-air turistika, tedy letní dovolená s karavany, kde vidím příležitost především pro regiony Jižní Čechy, Plzeňský kraj nebo moravské kraje s nádherným produktem Jantarová stezka. S o něco menším potenciálem je to pak i lázeňství a golf. Příležitostí jsou také incentivní cesty s různým zaměřením, například na pražské historické kavárny, na Prahu ve stylu Art Nouveau atd.,“ řekl již dříve Rosenberg.

Pokud jde o jihoamerické poutníky, největší zájem panuje o Pražské Jezulátko, oblíbená je také Olomouc a její křesťanské památky spojené s kultem sv. Jana Sarkandera. „Zvýšený zájem mexických, chilských a brazilských poutníků o české církevní památky a poutní místa očekáváme v případě blahořečení Jana Pavla II, který byl v těchto zemích velmi oblíben a který Českou republiku v minulosti třikrát navštívil,“ uvedl ředitel zahraničního zastoupení agentury CzechTourism v Mexiku Petr Lutter. V současné době jezdí podle Rosenberga do Česka za církevní turistikou tisíce Italů, v příštích letech očekává jejich podstatný nárůst v řádu desetitisíců. Jen u příležitosti loňské návštěvy papeže Benedikta XVI. pak do České republiky přijelo přes 300 tisíc poutníků. Podle tiskového mluvčího agentury CzechTourism Filipa Remence je výhodou církevní turistiky hlavně její rezistence vůči ekonomickým výkyvům.

Text: Jan Otava; Foto: Jan Pomykal, CzechTourism, wikipedie.cz
(Zdroj: Mediafax, CzechTourism)

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více