Facebook a jeho novinky

Na konci minulého roku začal Facebook s postupnou přeměnou vzhledu nejprve osobních profilů a v průběhu prvních měsíců letošního roku se změny dočkaly i firemní profily tzv. pages. Facebook však nezůstal jen u toho a představil další aplikace a novinky pro práci se sociálními sítěmi. Co to s sebou přineslo a jaké výhody představují pro marketéry?

Nový vzhled Facebook pages

U všech stránek na Facebooku došlo 10. března 2011 ke změně na nový layout. V rámci nového rozložení stránek přibylo na profilu i několik nových funkcí, které umožní více zaujmout fanoušky. Změny se týkají zobrazení fotografií, navigace nebo využití filtrů pro zobrazení příspěvků. Úpravy se dočkalo i rozhraní pro správce a nastavení stránky.

Nejnovější fotografie, které umístí správce na zeď profilu nebo fotografie, které označí, se nyní zobrazí v horní části stránky pod názvem profilu ve formě pásu malých náhledů. Díky jednoduché aplikaci je možné z tohoto pásu pěti fotografií udělat jeden velký reklamní banner. Navigace na profilu se nyní přesunula tam, kde ji uživatelé očekávají. Navigační odkazy na jednotlivé podstránky, se teď nacházejí v levé části stránky stejně jako u uživatelských profilů.

Nyní je také možné zobrazit nejlepší příspěvky na zdi profilu. Lze zvolit zobrazování příspěvků pouze ze stránky nebo od všech uživatelů. Při zobrazení příspěvků od všech fanoušků budou moci uživatelé využívat filtr „Nejlepší příspěvky“, který umístí nejzajímavější příspěvky jako první, nebo filtr „Nejnovější“, jež zobrazí aktivitu v chronologickém pořadí.

V rámci nového nastavení lze vybrat výchozí hodnoty pro e-mailová upozornění a způsob, jakým se budou zveřejňovat příspěvky na stránce, a to vlastním jménem nebo jménem stránky. To umožňuje přidávat komentáře na jiné stránky Facebooku jménem vlastní stránky. Zajímavou novinkou je i možnost vybrat nejoblíbenější stránky, které se budou zobrazovat v levém sloupci stránky. Pokud máte více facebookových stránek nebo jsou na Face­booku vaše spřátelené firmy, můžete je tak mezi sebou propagovat.

Facebook Questions

Facebook Questions je další novinkou Facebooku, která před nedávnem spatřila světlo světa. Nový koncept se hodně podobá službám Yahoo Answers nebo Quora. Uživatelé mohou tuto službu snadno využívat při každodenní práci se svým osobním profilem, neboť se zobrazuje v základní liště pro ovládání profilu (v místě, kde se například vkládají fotografie, odkazy atd.). Nová aplikace umožní snadné zadávání otázek a získávání odpovědí. Na pages tato funkce připomíná tzv. Linkedin Answers, prostřednictvím kterých některé firmy již získávají nové klienty.

Nastavení Questions není nikterak složité. Vymyslíte si otázku a k ní nabídnete možné odpovědi a vaši přátele mohou reagovat na některou z možností nebo přidat svoji odpověď. Malou nevýhodou stále je, že je nutné mít Facebook přepnutý do angličtiny. Změna jazykového nastavení je však velmi snadná, neboť v dolní liště profilu se zobrazuje aktuální jazykové nastavení, na které stačí kliknout a jazyk změnit. Aplikaci Questions je možné využívat nejenom u osobních profilů, ale také u firemních stránek tzv. pages. V českém prostředí má tato aplikace malou nevýhodu. Pokud zveřejníte otázku a chcete takto oslovit české uživatele, pak vaši otázku uvidí pouze ti, kteří mají aplikaci aktivovanou. Publikovaná otázka se po zveřejnění stane součástí vaší stránky. Otázky nabízí také možnost tzv. Follow, což znamená, že se můžete přihlásit k odebírání reakcí na danou otázku.

Facebook Studio

Jednou z posledních novinek, kterou Facebook spustil na konci března je Facebook Studio ( http://facebook-studio.com/ ), webová stránka určená pro zapálené marketéry. Facebook tímto vyšel vstříc volání marketérů, kteří se chtěli dozvědět více o kampaních na této sociální síti. Web obsahuje plnohodnotné informace a jeho uživatelé si tak mohou prohlížet zajímavé kampaně, které na této so­ciální síti proběhly a najít tak invenci pro své kampaně nebo kampaně svých klientů. Webové stránky obsahují několik základních funkcí. Tou nejdůležitější je možnost prohlížení galerie, kde je více než 70 ukázek zajímavých projektů. Facebook Studio by se měl stát místem, kde budou marketéři sdílet své zajímavé projekty a mají tak možnost poměřit se s ostatními profesionály. Všechny zveřejněné kampaně je možné tzv. „lajkovat“ a ty nejúspěšnější se pak zobrazují na hlavní stránce webu. Všechny projekty je možné snadno třídit dle aktuálnosti, země původu nebo třeba jazyka. V případě, že hledáte kvalitní agenturu pro správu vaší prezentace na Face­booku, pak máte možnost právě zde najít svého nového dodavatele. Při prohlížení kampaní máte nebo budete mít možnost získat informace o agentuře (pokud je poskytne) a přehled jejích kampaní.

Pro všechny, kteří hledají informace jak připravovat nebo spravovat kampaně na Facebooku, bude zajímavá sekce Learning Lab. Zde Facebook představuje základní marketingové nástroje, které lze pro práci se systémem využít. V současné době jsou k dispozici kategorie s názvy: Sponsored Stories, Places & Deals, Facebook Ads a Facebook Places. Ke každé oblasti máte k dispozici širokou škálu informací od různé dokumentace a videí až po odpovědi na nejčastější otázky.

Sponsored Stories – jedná se o novou formu komerčního sdělení, která byla v letošním roce aktivována také pro české prostředí. Jedná se o formu PPC reklamy, která umožňuje propagovat např. sdělení vaší stránky a podporuje tak větší propojení vaší značky s uživateli a obráceně. Hlavní princip spočívá v tom, že v pravé straně profilu se uživateli nezobrazí vaše klasické reklamní sdělení, ale váš poslední post. Tento nový formát reklamy je možností, jak více uživatele motivovat k tomu, aby si vaší zprávy všimli. Někdy se totiž stává, že se uživateli vaše pravidelná zpráva nezobrazí nebo zapadne do propadliště dějin kvůli velkému množství příspěvků z jiných profilů.

Společně se Sponsored Stories představil Facebook Like Story. Zde je systém zobrazovaní vaší reklamy o něco jiný, ale můžete díky němu oslovit širší počet uživatelů. Vaše reklamní sdělení se totiž zobrazí nejen v profilech fanoušků vaší stránky, ale také v profilech jejich přátel. Dalo by se říci, že se jedná o velmi dobře propracovaný systém virálního efektu. Každý uživatel má v průměru okolo 130 přátel, což znamená skutečně oslovení širokého počtu uživatelů. Pokud se pro tuto formu reklamy rozhodnete, pak se vaše sdělení bude zobrazovat opět v pravé straně osobního profilu uživatelů a s krátkou informací, že daný člověk je fanouškem vaší stránky. Tímto je možné podpořit přátele vašich fanoušků, aby se také stali fanoušky vašeho profilu.

Places & Deals – tato aplikace byla představena v listopadu 2010 v USA a v lednu 2011 pak v Evropě. Hlavní smysl této aplikace pro mobilní telefony spočívá v tom, že díky ní můžete získat slevy v různých obchodech. Základní princip je v tom, že při používání Facebook Places se uživatelům v mobilním telefonu zobrazují nabízené slevy obchodu, okolo kterého právě procházejí (za podmínky, že obchod tuto aplikaci využívá). Facebook Places & Deals budou určitě výbornou příležitostí nejenom pro restaurace, ale také muzea a další kulturní atraktivity, které mohou takto oslovit nové zákazníky. Přidanou hodnotou je určitě i skutečnost, že spokojení uživatelé mohou velmi snadno šířit informaci o slevě dál, například prostřednictvím Facebooku.

Facebook Places je geolokační služba, která je obdobou Foursquare nebo Gowala, prostřednictvím které díky svému mobilnímu telefonu dáváte světu snadno a rychle zprávu, kde se právě nacházíte nebo jaké zajímavé místo, restauraci či bar jste navštívili. V současné době aplikace funguje hlavně v USA, Velké Británii, Kanadě a Japonsku. V České republice byla aplikace spuštěna zatím neoficiálně.

Nové možnosti zaznamenala i Facebook Ads (reklama) kombinující obrázek, krátký text (titulek: 25 znaků) a vámi zvolený odkaz. Inzertní sdělení se zobrazuje v pravé části profilů. Facebook umožňuje efektivní cílení dle pohlaví, vzdělání, stavu a také dle města. Při cílení se vám vždy automaticky zobrazí celkový počet uživatelů, které můžete svým reklamním sdělením oslovit.

Aby bylo možné vyhodnotit efekt reklamy, jsou důležité dobré statistiky, které jsou klíčem k úspěšně rostoucí firmě. Proto se novinky na Facebook zaměřily i na statistiky tzv. Facebook Insights, umožňující sledovat nyní i Facebook Aplikace, Facebook stránky a webové stránky na jednom místě. Například lze sledovat, jaká témata nebo obsah se lidem líbí na webové stránce nebo kolik lidí komentovalo na stránce příspěvky.

Facebook bude i do budoucna přicházet s dalšími novinkami a aplikacemi nejenom pro uživatele, ale také firmy, které Facebook stále častěji využívají pro svou propagaci. Budoucnost ukáže, zda se současné novinky stanou plnohodnotnými marketingovými nástroji a začlení se do marketingové komunikace.

Ing. Kateřina Rotterová, MBA,
Destination Marketing – Tourism Communication Agency

www.destmark.eu 

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více