I když by se na první pohled mohlo zdát, že léto i prázdniny budou dobou pro spoustu odpočinku, nebylo to tak docela pravdou. Hlavně u sociální sítě Facebook, která od června doslova chrlila jednu novinku za druhou.
A čeho se novinky hlavně týkaly? Jednalo se o nejrůznější vylepšení stávajících nástrojů, které pravidelně využíváme a současně některé funkce potichu opustily světlo světa. Pojďme se každopádně podívat na ty nejlepší.
Obrázky a zase ty obrázky
S příchodem nového Timelinu dostaly podoby osobních i firemních profilů do vínku velké titulní fotografie (cover photo), které měly sloužit jako hlavní prvek pro představení dané stránky. Spousta profilů tento prostor využívala spíše pro cílenou marketingovou komunikaci slev. S tím se hodně diskutovalo o tom, jak velkou plochu může na obrázku text zabírat. Oficiální informace od sociální sítě Facebook byly 20 procent. Některé profily si s tím ale hlavu nelámaly a text mnohdy zabíral celou plochu. Facebook zřejmě pochopil, že stanovování limitů nebude mít smysl a od letošního července všechny limity padly. Tímto krokem potěšil Facebook určitě nejednoho marketéra, neboť hraní si s textem bude nyní dle libosti.
Další vydařenou novinkou je možnost změnit obrázek u vkládaného odkazu. Určitě se s tím už každý setkal, když se na profilu chystal zveřejnit nějaký odkaz třeba na svoji webovou prezentaci. Společně s odkazem se vždy načetl jeden thumbnail obrázek. Obrázky jsou načítány z těch obrázků, které jsou umístěny na dané webové stránce. Pokud na stránce bylo obrázků více, pak bylo možné malými šipkami pod thumbnail obrázkem vybrat ten nejlepší. Nově Facebook umožňuje k odkazu obrázek přímo nahrát. To je určitě velká výhoda, protože si již předem můžete vybrat obrázek, který se vám líbí, a který třeba i lépe osloví vaše fanoušky na profilu.
Ukázka vložení obrázku do komentáře |
S posledními aktualizacemi si Facebook dal opravdu hodně záležet zejména v oblasti využití obrázků. Od června mohli běžní uživatelé ke svým komentářům začít obrázky také připojovat. Přece jenom stále platí, že je opravdu snazší připojit obrázek, než vypsat desítky slov. Tuto funkci mohli uživatelé využívat pouze pro „komentování" příspěvků jiných uživatelů, nikoliv stránek. Od července se i na firemní profily usmálo štěstí a fanoušci každé stránky i stránky samotné mohou ke svému postingu (příspěvku) nebo komentáři připojit také obrázek (viz obrázek 1). Na jedné straně je to určitě přínosné, protože fanoušci mohou mít o to větší motivaci zapojit se do diskuse, ale na druhé straně přibude správcům stránek o jednu starost navíc, a to v podobě kontroly, zda na stránky nejsou nahrávány obrázky s nevhodným obsahem.
Facebook Questions
Využívali jste občas aplikaci Facebook Questions, prostřednictvím které jste mohli svým fanouškům zadávat různé dotazy? Nebo jenom funkci Questions, využívanou běžnými uživateli pro zadávání dotazů? Pak vězte, že letošní léto bylo pro tuto aplikaci létem posledním. Facebook Questions startovaly v roce 2010, kdy měla tato sociální síť přibližně 500 milionů uživatelů a očekávalo se pokoření velmi silné konkurenční aplikace Yahoo Questions, což se ale nestalo. Funkce Questions byla v červenci odstraněna nejenom z firemních profilů, ale také z osobních.
Cílení událostí
Neoddělitelnou součástí práce s Facebookem je také příprava různých událostí, na které je možné fanoušky dané stránky pozvat. A pokud na svém firemním profilu události vytváříte, pak máte od letošního léta možnost své události více zacílit. Nově jako firemní stránka máte příležitost zacílit, a oslovit tak pouze ty uživatele, pro které je daná akce připravena, třeba rodiny s dětmi (viz obrázek 2). Cílení je stejné jako u Facebook Ads (reklamy na Facebooku) nebo při nastavení časování pro zveřejnění příspěvku, a to dle pohlaví, aktuálního stavu (ženatý, vdaná atd.), vzdělání, věku a jazyka. Cílení není na škodu určitě občas využít, protože tak alespoň svými událostmi nebudete „obtěžovat" ty fanoušky, pro které není akce připravena.
Facebook for Business
Pro všechny, kteří by se chtěli využitím Facebooku zabývat více, doporučím stránky Facebook for Business, které by do budoucna měly sloužit jako hlavní zdroj informací pro marketéry a podnikatele. Najdete zde různé návody, jak využívat jednotlivé marketingové nástroje Facebooku, dozvíte se informace z různých případových studií, tipy a triky pro co nejlepší výsledky.
Ukázka cílení události |
V případě, že s Facebookem nemáte ještě tolik zkušeností, i na vás bylo myšleno, a tak jsou zde vysvětleny všechny základní marketingové postupy, které při práci s touto sítí využijete. Více najdete na www.facebook.com/business.
Zvědavý Facebook
Během července se Facebook také začal více zajímat o to, z jakého důvodu uživatelé ze svého profilu odstraňují příspěvky nebo také reklamy. Uživatelé, kteří z pravé strany odstraňují reklamy, jsou dotazováni, zda jim reklama přišla nezajímavá, urážlivá, matoucí nebo se příliš opakující. Skrývat reklamy mohou zatím pouze uživatelé využívající počítač, nikoliv mobilní telefon nebo tablety. Jak i potvrdila produktová manažerka Facebooku Fidji Simo, tyto informace budou více využívány proto, aby uživatelé dostávali co nejlépe cílené informace.
Novinky, na které se můžeme těšit
Facebook jde v poslední době cestou neustálých vylepšování a hledání nových způsobů, jak ještě více své uživatele motivovat k využívání sociální sítě v běžném životě. Jedna velmi zajímavá novinka nás v Evropě teprve čeká.
Napadlo vás někdy zarezervovat si stůl třeba ve své oblíbené restauraci prostřednictvím svého mobilního telefonu? Anebo dokonce přes profil dané restaurace na Facebooku? I toto je již možné, i když prozatím jen v USA. Pokud navštívíte profil některé z 20 000 restaurací nebo jiného typu stravovacích zařízení, které se do projektu zapojily, nebudete muset zůstat už jen u prohlížení fotografií, ale rovnou budete moci rezervovat stůl. V současné době probíhá testování aplikace pouze v USA a Evropa na tuto „pomůcku" teprve čeká.
Tuto aplikaci, která byla vyvinuta ve spolupráci se společností OpenTable, mohou využívat pouze chytré mobilní telefony s operačním systémem iOS a Android. Současně je využívána také funkce „Nearby Places" (blízká místa), která vám pomůže vybrat nebo doporučit restaurace ve vaší aktuální blízkosti. Při vývoji aplikace byl kladen důraz na co nejjednodušší užití a jednou z výhod je také to, že uživatelům v mobilním telefonu nevyskakují žádná další okna zejména pro potvrzení a vše se provede a dokončí na facebookové stránce. Zároveň není vyžadována žádná registrace, což může přitáhnout ty uživatele, kteří provádění registrací, ať už před nákupem, nebo objednáním, nemají rádi.
I když Facebook rád informuje vaše přátele o téměř každém kroku, který na Facebooku uděláte, u této aplikace tomu tak nebude, právě naopak. Nikde se nezveřejňuje, ve které restauraci jste svoji rezervaci právě učinili, ani kde večeříte.
A na závěr ještě jedna úplně aktuální novinka pro uživatele mobilních telefonů. V současné době se připravuje testování možnosti mobilních plateb v aplikacích, poskytované třetími stranami a uživatelé se do nich mohou snadno přes svůj Facebook login přihlásit. A jak by to mělo fungovat? Na Facebooku uživatelé uvidí reklamu, která je zaujme, a kliknutím se dostanou do aplikace, kde se rozhodnou nabízenou službu nebo produkt zakoupit. Při provádění plateb platební kartou je nutné všechny údaje zadat ručně. Přiznejme si, že to je občas velmi otravné a skutečnost, že uživatelé nemají rádi zadávání platebních údajů, potvrzují i světové průzkumy. Aktuální testování by mělo právě tento krok výrazně usnadnit. A ptáte se jak? Celá řada uživatelů Facebooku si nakupuje kredity pro hraní nejrůznějších her a Facebook má jejich platební údaje. Na základě nového testování, pokud se dostanou do aplikace, kde mohou nakoupit, bude zde připraveno tlačítko s označením „Let Facebook Input My Billing Info" (Povoluji Facebooku zadat mé platební údaje). Potvrzením se automaticky zadají platební údaje uživatele a on jen kliknutím na „Confirm" potvrdí svoji objednávku nebo nákup. Tímto se proces nákupu velmi urychlí. Současně vidí Facebook v této funkci možnost, jak podpořit nákup inzerce od zadavatelů. Snadno jim pak bude moci doložit data, kolik uživatelů učinilo konverzi a jaká je návratnost investic z dané inzerce.
V horizontu dalších měsíců můžeme očekávat další novinky a vylepšování. A můžeme více než na sto procent počítat s tím, že Facebook bude i nadále hledat možnosti, jak co nejlépe inzertně využít sílu a potenciál velkého počtu uživatelů.
 Autorkou textu je Kateřina Rotterová ze společnosti Destination Marketing, zaměřené na strategický on-line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.
Ing. Kateřina Rotterová, MBA katerina.rotterova@destmark.eu Tel.: +420 605 376 527 www.destmark.eu
|